S SvanteC skrev:
Vad går ett sånt här projekt på i pengar? Ser ju väldigt fint och trevligt ut
Runt 4-5000 spänn tror jag det landade på ungefär.
 
  • Gilla
KSTARK och 1 till
  • Laddar…
4 4kvadrat skrev:
Snygg pizzaugn, Hans Otto!

Nu har jag byggt ett bord och cementplattan håller på att torka.
Nästa steg är att gjuta en isolering ovanpå cementplattan.
Isoleringen ska vara formad efter kupolens inre mått.

Vad har ni som gjutit isoleringen använt som ram?
Kartong eller något annat som är följsamt man kan gjuta av?
Jag tänker att jag gjuter nog 5-7 cm isolering, borde väl räcka.
Jag hade en plastremsa som ram, min isolering var 5 cm plus den eldfasta stenen, blir varmt som f.n under betongplattan, men det funkar :D
 
H HansOtto skrev:
Jag hade en plastremsa som ram, min isolering var 5 cm plus den eldfasta stenen, blir varmt som f.n under betongplattan, men det funkar :D
Nice. Ska se om jag hittar nån platsremsa.

Var köpte du din remsa?
Var den någon mm bred så den stod upp som ram eller hade du något annat som stöd runtomkring remsan?
 
4 4kvadrat skrev:
Nice. Ska se om jag hittar nån platsremsa.

Var köpte du din remsa?
Var den någon mm bred så den stod upp som ram eller hade du något annat som stöd runtomkring remsan?
remsan va något gammalt jag hittade hemma, klippte ner den till 5cm. Använde mallen som jag gjöt kupolen på till isoleringsplattan, då blev den exakt som nederdelen på kupolen.
 
Ganlet
4 4kvadrat skrev:
Nice. Ska se om jag hittar nån platsremsa.

Var köpte du din remsa?
Var den någon mm bred så den stod upp som ram eller hade du något annat som stöd runtomkring remsan?
Var själv inne i tankarna kring detta för ett tag sedan, behövde aldrig slutföra det dock. Men jag har sett att andra använt flexibla träskivor till detta, mdf i tunnare tjocklek?
 
Körde med board, par mm tjock, lätt att forma
 
Gjöt min platta i en form av 70 regel. 2 centimeter betong så det täckte armeringsnätet sen la jag vermeculit/eldfast bruk som isolering ca 5cm på den delen kupolen skulle stå, betong runt om sen. Jag har biscotti som golv i min ugn men jag gjorde irde en blandning av 1 del aska, 1 del sand och1 del govt salt ca 3 ck tjock sen la jag golvet på det. Isolerar riktigt bra. Under skivan har jag ca 60-70 grader när jag har 500 grader i ugnen. Som form när jag packade sand/salt/ask blandningen skar jag ut en 30 mm isoleringsskiva.
 
D Dr.Feelgood skrev:
Hej, vad skall du gjuta med? Jag gjorde all research men har lagt mitt projekt på is. Bifogad en ritning från en annan forum som jag tänkte kopiera med mitt bygge. Här uppe fanns en annan ritning som är likt denna.
Hursomhels så rekommenderas det inte att man gjuter endast med vermicrete/pericrete även om man gör det med eldfast betong i blandningen. Du kan blanda homebrew eller använda eldfast betong som första lager på innerkärnan 50 mm och sedan isolera övan med eldfast isolering och vermi/perlicrete . Jag tänkte gjuta med eldfast betong och det billigaste jag kunde hitta var från [länk] , de hade billiga stenar också.
Räkna på att 50mm 65cm radie kommer att ha vikt runt 80kg som du behöver flytta på plats efter gjutningen. Det är rekommenderat att man gör en sandslott som form som man gjuter över på plats. Rekommenderar att du läser i fornobravo forumet för mer tips.
Grovbetong för plattan är OK, viktigare med rätt isolering mellan plattan och ugnen. Eldfast tegel på 2,5cm känns tunnt, de flesta kör med 50+, här kan du betälla ifrån om du beställer eldfsattbetong från samma ställe [länk]
Kupolen (innrekärnan) skall ligga på stenen men isoleringen skall gå runt.
Torktiden beror på gjutmaterial.

Lycka till!

Tjena...som ny på forumet är även jag på gång att börja bygga en ugn (undrar vad alla pizzabagare skall göra nu när "alla" snart tycks ha en egen :) )

Läser en massa inlägg både här och på Fornobravo men blir inte direkt klokare på vad eller hur jag skall göra.
Vermikulit suger vatten så min plan att göra som många andra blanda 5:1 till innerformen, isolera med dyr matta 2x25 cm och ett nytt 5:1 lager utanpå det samt slutligen puts och ev färg fungerar inte utan att man sätter en "ventil" i toppen?

Läste tipset på leverantör av eldfast betong och tegel på men kan det priset verkligen stämma? 19 kr för en 65 mm sten? Fel sten?
https://www.lakkapaa.se/byggmateria...14x65mm-a-1-3-5kg-for-murverk-hållbar/133113/

Hälsn
Gubbe
 
G GnoBBen skrev:
Tjena...som ny på forumet är även jag på gång att börja bygga en ugn (undrar vad alla pizzabagare skall göra nu när "alla" snart tycks ha en egen :) )

Läser en massa inlägg både här och på Fornobravo men blir inte direkt klokare på vad eller hur jag skall göra.
Vermikulit suger vatten så min plan att göra som många andra blanda 5:1 till innerformen, isolera med dyr matta 2x25 cm och ett nytt 5:1 lager utanpå det samt slutligen puts och ev färg fungerar inte utan att man sätter en "ventil" i toppen?

Läste tipset på leverantör av eldfast betong och tegel på men kan det priset verkligen stämma? 19 kr för en 65 mm sten? Fel sten?
[länk]

Hälsn
Gubbe
Schematisk illustration av en byggkonstruktion med lager av puts, isolering och murning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så här?
Eller kan jag glömma det direkt? :)
 
Läste nån stans på forno att dom tyckte det va tråkigt med videos på vermiculit+pilates bollar blivit populära. Helt fel väg att gå enligt dom flesta där vad jag förstått.

Vill man inte mura så är det nog gjuta "homebrew" som gäller
 
S Strangelove skrev:
Läste nån stans på forno att dom tyckte det va tråkigt med videos på vermiculit+pilates bollar blivit populära. Helt fel väg att gå enligt dom flesta där vad jag förstått.

Vill man inte mura så är det nog gjuta "homebrew" som gäller
Tror du jag är fel ute om jag byter ut första lagret (vermikulit eldfast bruk 1:1) mot homebrew och "sparar" vermikulit 5:1 till det yttre lagret?

Det är tråkigare med pilates men enklare om man vill slippa kapandet och murandet.... :)
 
Ja, kör med homebrew, är väl lite mer jobb, men håller ändå kostnaden nere.
Använd dig av sandslott istället för boll, kan du bygga allt på plats och slippa flytta runt på kupolen.

Först homebrew, sen isolering, gärna filt som du täcker med vermicrete, sen puts och färg.

Finns ett par trådar med homebrew byggen på forno
 
  • Gilla
GnoBBen
  • Laddar…
S Strangelove skrev:
Ja, kör med homebrew, är väl lite mer jobb, men håller ändå kostnaden nere.
Använd dig av sandslott istället för boll, kan du bygga allt på plats och slippa flytta runt på kupolen.

Först homebrew, sen isolering, gärna filt som du täcker med vermicrete, sen puts och färg.

Finns ett par trådar med homebrew byggen på forno
Jag gör sandslott, men vilken typ av sand skall man använda att bygga upp formen av?
Vanlig sandlådesand?
 
Redigerat:
G GnoBBen skrev:
Jag gör sandslott, men vilken typ av sand skall man använda att bygga upp formen av?
Vanlig sandlådesand?
Japp, fukta sandlådesanden så är den lätt att få till fin form.

Lägg in lite spillbitar av reglar om du har liggande så behöver du inte lika mycket sand se bara till att bitarna inte är större än din öppning
 
  • Gilla
GnoBBen
  • Laddar…
Hej!

Vi ska bygga en pizzaugn med hjälp av pilatesboll. Har fått mycket tips på denna sida, tack!

Har dock några frågor: hur stora pilatesbollar har ni utgått från och hur stor har ni gjort hålet samt bottenplattan? Vår boll är 75cm i diameter och vi har så räknat ut att plattan borde vara ca 100x120cm med ”tunneln” inräknad. Det känns så stort, när vi tittar på era ugnar ser iaf bottenplattorna mindre ut.

Tacksam för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.