Som gammal svetsare så är min bestämda uppfattning att 'silverlod' är det man använder vid hårdlödning. Vid mjuklödning har man tennlod/lödtenn (även om det kan innehålla några procent silver...).
:beer:

• Gilla
johel572
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som gammal svetsare så är min bestämda uppfattning att 'silverlod' är det man använder vid hårdlödning. Vid mjuklödning har man tennlod/lödtenn (även om det kan innehålla några procent silver...).
:beer:
Man använder silverlod till både mjuk och hårdlödning.
Skillnaden är att tennlod normalt har sammansättningen ca 40% ten och 60% bly. Silverlod har 97% tenn och 3% silver.
Sammansättningen för silverlod för hårdlödning är nog annorlunda, men mängden silver bör vara likartad (3-5%).
Sen får du kalla det för vad du vill, men man skall under inga omständigheter använda vanligt tennlod till vvs.

G guggen skrev:
Japp, drog ett helt sekelskifteshus från grunden. Blev väl en 11-12 element, vattenmantlad kamin, sol, tank etc system. Drog en tums stammar o sen 3/4 i slingor och ut till element. Sen ³/4 och halv för dricksvatten etc. Man lär sig snabbt, men jag gjorde faktiskt om första rummet när jag var klar. :)
Har också räknat på 11-12 element så det blir nog liknande då :) kollat några filmer faktiskt, och tror dom pratade om tex 1/2 tum lod till 1/2 rör per skarv så det var ju lätt att komma ihåg :) vad har ni valt för uppvärmning i huset?

A Ahltargården skrev:
Har också räknat på 11-12 element så det blir nog liknande då :) kollat några filmer faktiskt, och tror dom pratade om tex 1/2 tum lod till 1/2 rör per skarv så det var ju lätt att komma ihåg :) vad har ni valt för uppvärmning i huset?
Just nu ved, sol och elpatron. Men jag har förberett för inkoppling av pump också (tekniktank med slingor och växlare). Har dock inte bestämt mig för hurvida det blir luft/vatten eller mark (har mark runt gården samt skog).

G guggen skrev:
Sammansättningen för silverlod för hårdlödning är nog annorlunda, men mängden silver bör vara likartad (3-5%).
Det man kallar silverlod för hårdlödning kan ha 20-50% silver med fluss och används ofta till stål, rostfritt.
För VVS kopparrör används i första hand fosforkopparlod och kan ha sammansättningen 89% koppar 6% Fosfor och 5% silver. Ned denna sammansättning behövs inget fluss utan den väter ut fint ändå om ytorna är rena.

M MagHam skrev:
Det man kallar silverlod för hårdlödning kan ha 20-50% silver med fluss och används ofta till stål, rostfritt.
För VVS kopparrör används i första hand fosforkopparlod och kan ha sammansättningen 89% koppar 6% Fosfor och 5% silver. Ned denna sammansättning behövs inget fluss utan den väter ut fint ändå om ytorna är rena.
Det där är inga billiga pinnar!

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
G guggen skrev:
Just nu ved, sol och elpatron. Men jag har förberett för inkoppling av pump också (tekniktank med slingor och växlare). Har dock inte bestämt mig för hurvida det blir luft/vatten eller mark (har mark runt gården samt skog).
Okej :) ja har du skog är ju ved det bästa. Tänkte fjällvärme först men det får nog bli pellets till att börja med.

A Ahltargården skrev:
fjällvärme

Fjällvärme lät jäkligt spännande.. :rofl::p;)

• Gilla
Ahltargården och 1 till
  • Laddar…
Det är sån där norsk bergvärme.

• Gilla
Ahltargården och 1 till
  • Laddar…
A Ahltargården skrev:
fjällvärme
Eller du kanske har asiatisk brytning..
Förlåt från mitt lilla rasistiska jag Isf.. :rofl:
Fast då borde det vara fjällvälme.. :rofl:

Jarlingar Jarlingar skrev:
Eller du kanske har asiatisk brytning..
Förlåt från mitt lilla rasistiska jag Isf.. :rofl:
Fast då borde det vara fjällvälme.. :rofl:
Hahahaha :rofl: autocorrect hittar på egna uppvärmningsmetoder! Men norsk fjärrvärme lät ju rimligt :crysmile:
Fällvälme på asiatiska (y)

S swirve skrev:
Hur är det, funkar mjuklödda kopparrör både för värmesystem och dricksvatten?
Ja. Hur bra som helst.

S
Gott! Nån som testat att mjuklöda med varmluft? Känns lite säkrare än öppen låga. Eller så kanske man får köpa en lödtång från Tyskland..

S swirve skrev:
Gott! Nån som testat att mjuklöda med varmluft? Känns lite säkrare än öppen låga. Eller så kanske man får köpa en lödtång från Tyskland..
Har inte kört m varmluft, men borde inte vara ngn större skillnad då du ändå skall upp i temperaturer runt 300 c. Dock tycker jag att det inte blir lika snyggt med tång, använder det endast i nödfall och de enda läckor jag har fått har varit de jag gjort med tång på 22mm rör (tar tid och svårt att få upp värmen även med en 1500w tång på större rör än 15).
Kör med brännare så långt det går, skärma av m gips eller eternit om du har.

S swirve skrev:
Såg den här som jag tänkt prova :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.