17 509 läst · 84 svar
18k läst
84 svar
Pex eller kopparrör?
Man använder silverlod till både mjuk och hårdlödning.useless skrev:
Skillnaden är att tennlod normalt har sammansättningen ca 40% ten och 60% bly. Silverlod har 97% tenn och 3% silver.
Sammansättningen för silverlod för hårdlödning är nog annorlunda, men mängden silver bör vara likartad (3-5%).
Sen får du kalla det för vad du vill, men man skall under inga omständigheter använda vanligt tennlod till vvs.
Har också räknat på 11-12 element så det blir nog liknande då kollat några filmer faktiskt, och tror dom pratade om tex 1/2 tum lod till 1/2 rör per skarv så det var ju lätt att komma ihåg vad har ni valt för uppvärmning i huset?G guggen skrev:
Just nu ved, sol och elpatron. Men jag har förberett för inkoppling av pump också (tekniktank med slingor och växlare). Har dock inte bestämt mig för hurvida det blir luft/vatten eller mark (har mark runt gården samt skog).A Ahltargården skrev:
Det man kallar silverlod för hårdlödning kan ha 20-50% silver med fluss och används ofta till stål, rostfritt.G guggen skrev:
För VVS kopparrör används i första hand fosforkopparlod och kan ha sammansättningen 89% koppar 6% Fosfor och 5% silver. Ned denna sammansättning behövs inget fluss utan den väter ut fint ändå om ytorna är rena.
Det där är inga billiga pinnar!M MagHam skrev:Det man kallar silverlod för hårdlödning kan ha 20-50% silver med fluss och används ofta till stål, rostfritt.
För VVS kopparrör används i första hand fosforkopparlod och kan ha sammansättningen 89% koppar 6% Fosfor och 5% silver. Ned denna sammansättning behövs inget fluss utan den väter ut fint ändå om ytorna är rena.
Okej ja har du skog är ju ved det bästa. Tänkte fjällvärme först men det får nog bli pellets till att börja med.G guggen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Har inte kört m varmluft, men borde inte vara ngn större skillnad då du ändå skall upp i temperaturer runt 300 c. Dock tycker jag att det inte blir lika snyggt med tång, använder det endast i nödfall och de enda läckor jag har fått har varit de jag gjort med tång på 22mm rör (tar tid och svårt att få upp värmen även med en 1500w tång på större rör än 15).S swirve skrev:
Kör med brännare så långt det går, skärma av m gips eller eternit om du har.