A Ahltargården skrev:
Såg den här som jag tänkt prova :)
[media]
Testa! En sån där skill kan inte kosta många hunda spänn.
 
Inga problem att löda både snyggt och tätt med lödtång.

Men det måste vara riktiga grejer.

Tex Rems Hot Dog 2 är en kontaktvärmare.
Rems Hot Dog 2 lödtång i öppen gul väska med tillbehör för lödning inklusive lod, putsduk och instruktionsblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar lång tid att värma upp.

Men en riktig lödtång som tex Rems contact 2000 leder likström genom bitarna.
En Rems Contact 2000 lödtång med tillbehör som kol, lödtråd och putsduk.
Går snabbt och är säkert.
Går faktiskt tom hårdlöda med!

Jag har en äldre Ridgid lödtång som jag byggt om till att använda Rems grafitkol, Ridgid's egna kol kostar 75$ +frakt..


Har en extra Ridgid tång om du är intresserad?
Har lod, pasta och putsduk också.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Inga problem att löda både snyggt och tätt med lödtång.

Men det måste vara riktiga grejer.

Tex Rems Hot Dog 2 är en kontaktvärmare.
[bild]

Tar lång tid att värma upp.
[media]
Men en riktig lödtång som tex Rems contact 2000 leder likström genom bitarna.
[bild]
Går snabbt och är säkert.
Går faktiskt tom hårdlöda med!
[media]
Jag har en äldre Ridgid lödtång som jag byggt om till att använda Rems grafitkol, Ridgid's egna kol kostar 75$ +frakt..

[media]
Har en extra Ridgid tång om du är intresserad?
Har lod, pasta och putsduk också.
Jag kör en lite billigare Pipemaster, ser ut som hot dogen. Men den där som kör ström i rören ser onekligen fin ut!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Frågan är hur bra varmluftspistol fungerar när det är grövre än 18mm?

Har aldrig provat löda med varmluftspistol heller iofs..
 

Tysk lödning. Ser ju rätt lätt ut, stämmer detta med era erfarenheter? Gäller att ha rätt grejer, såg att man kan hitta lätt begagnade rems hot dog 2 för mindre än 1500 spänn.

De verkar använda tennlod med 3% koppar, är det OK för vatten i Sverige?
 
M -MH- skrev:
[media]
Tysk lödning. Ser ju rätt lätt ut, stämmer detta med era erfarenheter? Gäller att ha rätt grejer, såg att man kan hitta lätt begagnade rems hot dog 2 för mindre än 1500 spänn.

De verkar använda tennlod med 3% koppar, är det OK för vatten i Sverige?
Tenn + koppar blir brons :)
Du menar nog silver. Ja, 3% silver är normalt vad man använder vi mjuklödning.
Skaffa propanbrännare och tång. Mkt gör du ej vid väggen och då är brännare fint.
 
Det förekommer både koppar och silver. 97%tenn och 3% koppar eller silver är nog de vanliga varianterna på lod flr mjuklödning. Jag har bara kört med silverlegerat tenn efter som det är det rinkaby säljer.

Jag har lött med Biltemas billiga brännare med småflaskor. Det är nog smidigare.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, jag menade faktiskt koppar:
[länk]

Funkar det med gasol från en gammal P11 och lämpligt munstycke??
Oj, intressant.
Alltså den väsentliga skillnaden, om jag förstår rätt, mellan mjuk och hårdlödning för vvs, är ju att mjuk använder tenn medans hård har koppar som bas, sen har de ca samma mängd silver (3-5%).
Legeringen/"silverlodet" med koppar blir starkare/hårdare.
Men med 3% koppar blir det alltså bronslod!
Men det går säkert, en vanlig propanbrännare kommer väl upp i de temperaturer som krävs, men jag skulle nog köra på silver om jag inte hade riktigt bra grejer.

Såg nu att de hade ca samma smältpunkt, så det är nog same same?
 
Redigerat:
Det är tennlod oavsett vad detvär legerat med. Det finns silverlod också, för hårdlödning. Men det används vad jag vet normalt sett inte för VVS. Mjuklödning är klart enklast och duger bra.
 
M -MH- skrev:
Funkar det med gasol från en gammal P11 och lämpligt munstycke??
I klippet du la in så löder dom med just 97% tenn och 3% koppar.
Går utmärkt att löda med gasol eller lödtång (y)

Och eftersom det är blyfritt så ser jag inga problem att använda det i dricksvatteninstallationer.
 
Vad är då den praktiska skillnaden mellan tennlod med 3% koppar och 3% silver, kan man undra? Är det ena bättre än det andra på något?
 
Det är sannolikt ingen som helst praktiskt skillnad, det viktiga är att bly är borta, som är den huvudsakliga komponenten i vanligt tennlod.

För att klargöra för TS och andra så kallas alltså ofta lodet för vvs som har silver i sig för mjuk och hårdlödning för silverlod och ibland bara mjuklod. Anledningen är såklart att man absolut inte får löda vvs med det vanliga.
Jag har använt ett antal olika och stöter på olika benämningar (rätt eller fel) dock med samma innehåll.
Rekommenderar att du kontrollerar innehållet, dvs blyfritt vid inhandlade.
Lycka till.
 
Det finns inget blyat lad i handeln i dag. Det är bara tillåtet att använda i kritiska system innom flyg och sjukvård. Sedan finns det ju mycket gammalt 60/40 lod liggande i lådorna. Det har 60%tenn och 40%bly. Silverlod är i min värld ett lod som till största delen består av silver. Till mjuklödning använder man alltid någon typ av tennlod.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget blyat lad i handeln i dag. Det är bara tillåtet att använda i kritiska system innom flyg och sjukvård. Sedan finns det ju mycket gammalt 60/40 lod liggande i lådorna. Det har 60%tenn och 40%bly. Silverlod är i min värld ett lod som till största delen består av silver. Till mjuklödning använder man alltid någon typ av tennlod.
Herregud.. Vi har hört detta nu. Nu försöker vi hjälpa ts och andra att upptäcka det fina med Lödning av vvs, inte leka besserwisser i tråden.
Jag påtalar bara problemet med att man kommer stöta på olika benämningar, tex silverlod eller mjuklod och säkert också tennlod. Både i trådar och vid försäljning av lod.
Tex https://m.clasohlson.com/se/Tenn--silverlod/30-7461

Således, kontrollera innehållet, 97% tenn + antingen silver eller koppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.