D Daniel 109 skrev:
Det blir dyrt varmvatten.
Varför det? En beg vvb kostar inte många kronor och gräva kulvert kan jag själv.
 
L Liteavvarje skrev:
I bland kan det löna sig att ha en VVB 15 liters under diskbänken , VV direkt räcker till disk och
50 liters intill badet räcker till 2 duschar VV direkt .
Inga väntetider för VV
Blir inte en massa rördragning bara KV
Ja en separat i badrummet kan nog funka, vore skönt att slippa vänta på vatten när man ska skynda sig och tvaga griniga ongar :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Sätt i så fall en mindre beredare i t ex badrummet och mata den med inkommande varmvatten från pannrummet. Då slipper du vänta på varmvattnet, men större delen av uppvärmningen sköts av pannan ändå. En beredare vid varje tappställe låter bara onödigt tillkrånglat. Såvida du inte kommer att ha väldigt långt mellan badrum och kök...
 
L Liteavvarje skrev:
Med kulvert eller separata VVB :)
Att värma allt varmvatten med el.
 
useless useless skrev:
Sätt i så fall en mindre beredare i t ex badrummet och mata den med inkommande varmvatten från pannrummet. Då slipper du vänta på varmvattnet, men större delen av uppvärmningen sköts av pannan ändå. En beredare vid varje tappställe låter bara onödigt tillkrånglat. Såvida du inte kommer att ha väldigt långt mellan badrum och kök...
Nej det blir vägg i vägg. Har ingen plats inne för panna så därav lösningen med kulvert och pannan i uthuset.
Men å andra sidan hur länge behöver man egentligen vänta på vattnet? Man behöver ju inte snåla på rördimensioner när det går i marken.
 
Ju grövre rör desto längre tid tar det.
 
Och ju grövre rör ju mer vv slöser du bort efter användningen, nämligen det som står kvar i röret och svalnar.
Optimalt vore att ha flera smala rör, ett till varje tappställe.
 
Är huset helt tomt nu även golv? Jag skulle kört på hederliga stålrör. Svetsa så mycket som möjligt och gänga där det behövs.
 
useless useless skrev:
Ju grövre rör desto längre tid tar det.
T Thomas_Blekinge skrev:
Och ju grövre rör ju mer vv slöser du bort efter användningen, nämligen det som står kvar i röret och svalnar.
Optimalt vore att ha flera smala rör, ett till varje tappställe.
Jaha är det så alltså. Bra att veta :) ja det blir diskho, badkar, handfat och en vask i tvättstuga. Dock behövs det ju inte snabbt varmvatten i tvättstugan det var skitsamma. Får nog ta en sväng och höra vad dom kan skaka fram för pris på järnrör :)

dof dof skrev:
Är huset helt tomt nu även golv? Jag skulle kört på hederliga stålrör. Svetsa så mycket som möjligt och gänga där det behövs.
Golv ligger kvar. Men lär upp med dom också och se hur det ser ut och för att dra avlopp. Ligga och svetsa på jordgolv.. kan tänka mig trevligare saker :) men en bra ursäkt att köpa en liten smidig svets iofs :D
 
Mellan min fördelare och kranen i köket så har jag ~8m pex 16.2mm.
Har jag varmvatten framme i fördelaren så tar det ca 8 sek att få varmvatten i kranen.

Kanske kan ge lite vägledning om vad du tycker är acceptabelt.
 
  • Gilla
Ahltargården
  • Laddar…
Så många svetsskarvar blir det nog inte. Köper du piporna lokalt kommer dom på 6m. Billigt är det med stål och rejält blir det. Är kostnaden en lite större faktor så har stål en rejäl fördel.
 
Har själv dragit synlig 22mm koppar i hela huset (stam 28), med silverlod, det enda vettiga. Kör med gasolblås och tång(hittar du hyffsat billigt på ebay), skärma av bakom med en liten renoveringsgipsskiva vid blåsning.
Lödning är det klart snyggaste, billigaste och bästa, allt annat läcker förr eller senare, men det är tyvärr ett bortglömt hantverk snart.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Är det inte tennlod du har använt med gasol och tång?
 
Normalt har man ett silverlegerat tennlod. Antagligen är det det han syftar på.
 
Silverlod används vid hårdlödning. Det brukar vara svårt att komma upp i rätt temperatur med gasol eller framför allt med tång.

Men för värmesystemet funkar mjuklödning med tennlod utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.