useless useless skrev:
Är det inte tennlod du har använt med gasol och tång?
Man använder silverlod och fett/fluss, tex: https://www.rinkabyror.se/artikel/mjuklod/
Sen kan man köra vilken lampa man vill, men min uppfattning är att det är bra om lågan är lagom, har testat lite olika, tyckte butan/propanbrännare var bäst(värms jämnt och lagom snabbt) på mindre rör.
 
Det där är tennlod.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är tennlod.
Fast alla kallar det för silverlod.
Ärligt, vem bryr sig, "det där lodet som har 3 procent silver i sig". En del kallar det också för mjuklod.
Tennlod är väl normalt just bara tenn.
 
Det där är ju 97% rent tenn. Helt rent tenn använder man nog aldrig. Jag har i alla fall inte stött på det någonstans.
 
G guggen skrev:
Har själv dragit synlig 22mm koppar i hela huset (stam 28), med silverlod, det enda vettiga. Kör med gasolblås och tång(hittar du hyffsat billigt på ebay), skärma av bakom med en liten renoveringsgipsskiva vid blåsning.
Lödning är det klart snyggaste, billigaste och bästa, allt annat läcker förr eller senare, men det är tyvärr ett bortglömt hantverk snart.
Ja tycker också det är det snyggaste. Och det verkar vara lite välbehövligt terapiarbete att sitta och pillra med :) drog du alla rör till värmen själv? Tips? :D
 
G guggen skrev:
billigaste och bästa
och kul dessutom
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
useless useless skrev:
Silverlod används vid hårdlödning. Det brukar vara svårt att komma upp i rätt temperatur med gasol eller framför allt med tång.

Men för värmesystemet funkar mjuklödning med tennlod utmärkt.
För dricksvattenledningar får bara silverlod användas. Det är tenn i huvusak med tillsats av 3% silver. Används för mjuklödning. Om det används i hårdlödning vet jag inte.Hårdlödning kräver över 500 C medan mjuklödning klarar sig med 250 C. En liten gasbrännare köper man på biltema för småpengar, man behöver inte gasolflaska och dyra armaturer.
Rent tenn används inte för vanlig lödning. Lod med blytillsats vil man inte ha i drickvattenledningar.
 
Nu blev ju detta ett litet sidospår..

Men iaf, silver fosfor koppar lod är det som typiskt används för att hårdlöda vvs.
Personligen gillar jag meltolit 5p med just 5% silver. Rena Rolls Royce pinnen (y)
Löds med acetylen / syre.

Mjuklod brukar typiskt innehålla 97% tenn och 3% koppar!
Endast dom dyra loden som har 3% silver.
Löds med gasol eller lödtång.

Tror inte ens att det går att köpa lod med bly i längre. Iaf för vvs.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nu blev ju detta ett litet sidospår..

Men iaf, silver fosfor koppar lod är det som typiskt används för att hårdlöda vvs.
Personligen gillar jag meltolit 5p med just 5% silver. Rena Rolls Royce pinnen (y)
Löds med acetylen / syre.

Mjuklod brukar typiskt innehålla 97% tenn och 3% koppar!
Endast dom dyra loden som har 3% silver.
Löds med gasol eller lödtång.

Tror inte ens att det går att köpa lod med bly i längre. Iaf för vvs.
Ja nu blev det avancerat :) jag tror nog iallafall jag kör mjuklödning om det blir kopparrör inne och plast ute, annars kan jag lika gärna böka ner tigen och svetsa alltihopa om jag ändå ska ha en acetylentub att greja med :)
 
Pinnarna för hårdlödning kallas fosforkopparlod och har 2-5% silver. Det är en otroligt bra förbindelsemetod om man har verktygen, och inte eldar upp huset. Kräver runt 730 grader.

Inuti väggar, golv och schakt ska det vara fritt från skarvar. Där gäller RiR Pex alla dagar i veckan.
 
Hur är det, funkar mjuklödda kopparrör både för värmesystem och dricksvatten?
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är ju 97% rent tenn. Helt rent tenn använder man nog aldrig. Jag har i alla fall inte stött på det någonstans.
S swirve skrev:
Hur är det, funkar mjuklödda kopparrör både för värmesystem och dricksvatten?
Japp, silver istället för bly = silverlod som dessutom tål 250 C.
Jag har lött både och. Men skulle gärna hård löda om jag vågade :)
 
A Ahltargården skrev:
Ja tycker också det är det snyggaste. Och det verkar vara lite välbehövligt terapiarbete att sitta och pillra med :) drog du alla rör till värmen själv? Tips? :D
Japp, drog ett helt sekelskifteshus från grunden. Blev väl en 11-12 element, vattenmantlad kamin, sol, tank etc system. Drog en tums stammar o sen 3/4 i slingor och ut till element. Sen ³/4 och halv för dricksvatten etc. Man lär sig snabbt, men jag gjorde faktiskt om första rummet när jag var klar. :)
 
Ett tips är att kolla in lite ytube klipp på hur man löder. Planera sen noga dragningen, kopplingar etc. Du kan sedan köpa allt på tex rinkaby, silverlod ser dyrt ut (50-100 sek/m) men det går inte åt så mkt för 15 och 22 rör.
Köp en propan/butan brännare på tex classes och kör. Ha en brandsläckare till hands :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.