32 552 läst · 677 svar
33k läst
677 svar
PEth, vad gäller?
Vad avses med ren alkohol?
A/ Typ utblandat med vatten till 37.5 procent alkoholhalt, typ Explorer Systemsprit?
B/ Eller 100 % alkohol ej utblandat med vatten?
Blir ju viss skillnad vilket man utgår ifrån när man påstår:
" 340 - 500 gr ren alkohol i veckan."
A/ 1 - 1,5 kvarting i veckan.
eller i stort sett: B/ 3 till 4.5 Explorerkvartingar i veckan.
- Visst, visst. Räknar som Vibble.
Men frågan är vad som menas med "Ren Alkohol".
-Enligt B, så klarar jag mig lätt.
Men för säkerhets skull, ifall det är enligt A, så gör jag uppehåll av alkoholhaltiga drycker två veckor till innan jag hasar mig till Vårdcentralen för ev provtagning i samband med översyn av mediciner.
A/ Typ utblandat med vatten till 37.5 procent alkoholhalt, typ Explorer Systemsprit?
Men för säkerhets skull, ifall det är enligt A, så gör jag uppehåll av alkoholhaltiga drycker två veckor till innan jag hasar mig till Vårdcentralen för ev provtagning i samband med översyn av mediciner.
Redigerat:
Och hur är det nu, detta med läkares upplysningsplikt ang PETH provtagning mm.
Antag att det visar sig att det bedöms för högt vid första provtagningen.
Meddelar läkaren mig detta vid provsvar?
Som underlag för nästa prov om 5 veckor?
Antag att det visar sig att det bedöms för högt vid första provtagningen.
Meddelar läkaren mig detta vid provsvar?
Som underlag för nästa prov om 5 veckor?
När det gäller att spekulera i gränsvärdets rimlighet eller inte så är det en fråga för experter. Vi kan sitta och tycka, men faktum är att vi saknar underlag, kunskap och erfarenhet för att säga något med rimlig säkerhet uttala oss. Vi är en hög amatörer, och ibland måste man faktiskt lita på att experterna kan sitt jobb.
Jag tror alla mött sådana amatörer som tror att de kan ert arbete bättre än ni. "Varför lägger man inte betong istället för asfalt, det håller ju bättre!", "Man måste installera om datorn en gång om året!", "Startkabla inte motorcykeln från ett bilbatteri!" osv. Well, de kan inte sitt stuff, ni som experter kan.
Så även här, fast nu är vi amatörerna. Kan vi bara erkänna det och låta experterna göra expertbedömningarna?
Detta gäller speciellt när det berör allmänheten, då myndighetsbeslut dels kan vara extremt påverkande för individen, dels då gynnande (för individen) myndighetsbeslut kan vara svåra att ändra, även om de är fel.
Jag tror alla mött sådana amatörer som tror att de kan ert arbete bättre än ni. "Varför lägger man inte betong istället för asfalt, det håller ju bättre!", "Man måste installera om datorn en gång om året!", "Startkabla inte motorcykeln från ett bilbatteri!" osv. Well, de kan inte sitt stuff, ni som experter kan.
Så även här, fast nu är vi amatörerna. Kan vi bara erkänna det och låta experterna göra expertbedömningarna?
Det som är publicerat på myndighetens website är att betrakta som officiellt, och man har en granskningsrutin för att garantera att det blir korrekt.Jarlingar skrev:
Jag säger inte att fel aldrig sker, men jag har jobbat på flera myndigheter, och man anstränger sig verkligen till det yttersta för att allt ska bli rätt.Alfredo skrev:
Detta gäller speciellt när det berör allmänheten, då myndighetsbeslut dels kan vara extremt påverkande för individen, dels då gynnande (för individen) myndighetsbeslut kan vara svåra att ändra, även om de är fel.
Ja det hoppas jag verkligen. Allt annat vore riktigt illa.T Troberg skrev:
Nu syftade jag inte i första hand på myndighetsbeslut utan mer på olika former av förenklad "lättbegriplig" information som kan finnas på en webbplats eller den typ av "går det så går det och vi blir av med problemet"-svar som man tyvärr ofta får från första linjens kundtjänst.T Troberg skrev:
Här är tyvärr inte våra myndigheter alltid speciellt mycket bättre än andra organisationer och kvalitén på de svar man ibland får tyder på att de inte ens bemödat sig att läsa igenom hela frågan, eller värre, inte besitter grundläggande läsförståelse.
Nu råkar jag ha viss insyn i hur det hanteras på några myndigheter, och man har ansvariga för respektive sektion av websiten som är gurus på området, och dessutom en process där förändringar förankras med andra experter. Det är inte bara "någon webredaktör som tycker", det finns en kvalitetssäkringsprocess.Alfredo skrev:
Nu syftade jag inte i första hand på myndighetsbeslut utan mer på olika former av förenklad "lättbegriplig" information som kan finnas på en webbplats eller den typ av "går det så går det och vi blir av med problemet"-svar som man tyvärr ofta får från första linjens kundtjänst.
Här är tyvärr inte våra myndigheter alltid speciellt mycket bättre än andra organisationer och kvalitén på de svar man ibland får tyder på att de inte ens bemödat sig att läsa igenom hela frågan, eller värre, inte besitter grundläggande läsförståelse.
Ren etanol (alkohol) är 100%, vilket inte smakar mycket, det liksom försvinner på tungan.H Hybro skrev:Vad avses med ren alkohol?
Fast just Transportstyrelsen får på tafsen av en expert på området om hur myndigheter fungerar, eller inte fungerar, i kommentarerna till Läkartidningens artikel:T Troberg skrev:Nu råkar jag ha viss insyn i hur det hanteras på några myndigheter, och man har ansvariga för respektive sektion av websiten som är gurus på området, och dessutom en process där förändringar förankras med andra experter. Det är inte bara "någon webredaktör som tycker", det finns en kvalitetssäkringsprocess.

Så efter drygt 500 inlägg har du ännu inte förstått att det enligt rekommendationerna inte räcker med ett prov med över 0,3 för att få körkortet återkallat?P Peter787 skrev:
Är det inte dags att du läser på Transportstyrelsens rekommendationer som redan hänvisas till många gånger:
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
/Krille
Och du tror fortfarande att man behöver dricka 28-42 glas vin i veckan för att få 0.30 mikromol/liter på PEth provet...K Krille4 skrev:
tydligen har Transportstyrelsen lyckats med sina lögner i sann Goebbelsanda.
"Om en lögn upprepas tillräckligt ofta blir den sanning” (tillskrivs ofta Goebbels, men det stämmer troligtvis inte).
Nej - men du fortsätter hitta på - backa nu upp ditt påstående för en gångs skull och visa var jag skrivit att jag tror det.P Peter787 skrev:Och du tror fortfarande att man behöver dricka 28-42 glas vin i veckan för att få 0.30 mikromol/liter på PEth provet...
tydligen har Transportstyrelsen lyckats med sina lögner i sann Goebbelsanda.
"Om en lögn upprepas tillräckligt ofta blir den sanning” (tillskrivs ofta Goebbels, men det stämmer troligtvis inte).
Istället tror jag på den artikel i läkartidningen, som du anger som källa, där det klart och tydligt står i huvudbudskapet, slutsatserna och rekommendationerna att ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol.
/Krille
Att dricka alkohol är faktiskt tillåtet i Sverige, att försöka stigmatisera de som tar ett glas eller två UTAN att köra bil påverkad, är djupt oetiskt och inte värdigt en demokrati.K Krille4 skrev:Nej - men du fortsätter hitta på - backa nu upp ditt påstående för en gångs skull och visa var jag skrivit att jag tror det.
Istället tror jag på den artikel i läkartidningen, som du anger som källa, där det klart och tydligt står i huvudbudskapet, slutsatserna och rekommendationerna att ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol.
/Krille
Att försöka skuldbelägga och svamla om hälsoeffekter är bara trams, ska rökare också bli av med körkortet ?
Andra som kanske också är påverkade fysiskt så att de inte är riktigt lämpade som bilförare är de som av religiösa skäl fastar under dagen.
Jag åkte med en muslimsk taxichaufför för några veckor sedan, det var vid 17-tiden och jag frågade honom om han fastade, han sa glatt att han inte ätit eller druckit något sedan han lämnade hemmet vid 5-tiden på morgonen ...
Hans körning visade 'vissa' tecken på trötthet och ouppmärksamhet, undrar om Transportstyrelsen vågar ta i det känsliga problemet ?