8 688 läst · 88 svar
9k läst
88 svar
Perfekt gräsmatta utan ogräs + bekämpningsmedel
Fint väder idag så jag skall nog ut och ge klöverbeståndet i gräsmattan sista smörjelsen.
Funderar på att använda Stoller Kombi Plus +. Den sprider jag ju tom lagligt trots att det är mycket högre koncentration än den flytande.
Funderar på att använda Stoller Kombi Plus +. Den sprider jag ju tom lagligt trots att det är mycket högre koncentration än den flytande.
Gift löser inte grundproblemet. Klövern växer i kvävefattiga miljöer, den binder kväve från luften. Man måste jordförbättra och tillföra kväve. Klövern gör egentligen samma sak, binder kväve för att sedan gå ner i marken.F fsn skrev:
Jag kör helt kemikaliefritt och har inte ett ogräs i min gräsmatta, så när som lite envis vitgröe. Den kan man plocka för hand.
Säker på det? Bäst du kollar att produkten inte belagts med användningsförbud. Se länken till kemikalieinspektionens produktdatabas nedan.F fsn skrev:
https://apps.kemi.se/BkmRegistret/Kemi.Spider.Web.External/Produkt
(hittar ingen produkt som heter exakt det du skrev så jag kan tyvärr inte hjälpa dig längre än till själva databasen)
Det Spelar mig ingen roll faktiskt.E erimos skrev:
Tack, jag vet exakt varför klöver frodas på vissa gräsmattor och inte på andra. Jag har en dryg kvadratmeter klöver tror jag och lite gift i punktform är ett utmärkt sätt att få bort det. Jag har väl använt en halv dl av det de 4 år jag haft det och endast som punktbekämpning.1 markus1 skrev:Gift löser inte grundproblemet. Klövern växer i kvävefattiga miljöer, den binder kväve från luften. Man måste jordförbättra och tillföra kväve. Klövern gör egentligen samma sak, binder kväve för att sedan gå ner i marken.
Jag kör helt kemikaliefritt och har inte ett ogräs i min gräsmatta, så när som lite envis vitgröe. Den kan man plocka för hand.
Gräv bort, jordförbättra och så nytt. Problemet löst.F fsn skrev:
Jag antar att du tycker att Totex fortfarande borde få användas...F fsn skrev:
Får det inte det? Det blev väl försäöjningsförbud 91-92 eller nåt sån men så vitt jag vet så är det inte nyttjandeföebud på det?G-83 skrev:
Stroller Kombi Plus+ säljs inte i sverige bara för att företaget valde att inte förnya certifikatet. Vad jag vet är det inget nyttjandeföebud på det heller.
Edit: vad jag tycker är egalt men nej, jag tycker väl inte att Totex borde få användas om jag måste rycka nåt.
Är det den här strollerprodukten du har?F fsn skrev:Får det inte det? Det blev väl försäöjningsförbud 91-92 eller nåt sån men så vitt jag vet så är det inte nyttjandeföebud på det?
Stroller Kombi Plus+ säljs inte i sverige bara för att företaget valde att inte förnya certifikatet. Vad jag vet är det inget nyttjandeföebud på det heller.
Edit: vad jag tycker är egalt men nej, jag tycker väl inte att Totex borde få användas om jag måste rycka nåt.
https://apps.kemi.se/BkmRegistret/K...etails?produktId=11415&produktVersionId=14733
Isåfall nyttjandeförbud sedan oktober 2018.