harry73
F fsn skrev:
nej. Villa och parkgräsmattor är av omätbar betydelse i sammanhanget, så även golfbanor.
Det stämmer, men det är för att de inte er sterila från allt annat än gräs. I vanliga gräsmattor finns massor med blommor.

Men det finns ett annat problem med gifter, o h det är att de ofra överdoseras av privatpersoner. I Kroatien dog nyligen 50 miljon bin, troligtvis pga för många pesticider
https://www.google.com/amp/s/www.bl...-mystery-triggers-natural-disaster-in-croatia
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer, men det är för att de inte er sterila från allt annat än gräs. I vanliga gräsmattor finns massor med blommor.

Men det finns ett annat problem med gifter, o h det är att de ofra överdoseras av privatpersoner. I Kroatien dog nyligen 50 miljon bin, troligtvis pga för många pesticider
[länk]

Fast det var inte orsakat av privata gräsmattor eller?
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Slår du ihop alla sterila gräsmattor i hela landet, där inget liv finns. Hur många kvadratmil av förstörd miljö tror du att det blir? Att våra gräsmattor inte ensamma riskerar att orsaka en ekologisk kollaps, är helt sant! Men, tillsammans med såväl jord som skogsbruk, ställer villaägarna till med stor skada i sin iver att skapa den perfekta gräsmattan enligt principen "många bäckar små,..."

Staffan
Staffan,
Har du någonsin sett en gräsmatta på nära håll? Alltså en riktig, typ i en trädgård? Inte konstgräs eller balkonggräs alltså. Det formligen KRYLLAR av smådjur, maskar, skalbaggar, flugor, myror, fåglar, kaniner etc. Gräsmattor är långt ifrån sterila. Suck alltså.
 
Staffans2000
M Malin165 skrev:
Staffan2000,
Men herregud, du har ingen aning om hur min trädgård ser ut! Inte för att jag måste försvara mig, men jag vill peka på hur fel du har och vilka onödiga och långtgående slutsatser du drar.
Jag har fullt av blommor, jag låter getingar, myror och andra knytt bygga bon i skrymslen och vrår, jag har ett gäng fågelholkar uppe och jag har aldrig förfasat mig över andra länders användning av kemikalier.
Jag sliter och gnor och gör fint på min täppa, jag lägger ner både tid och pengar. I mina rabatter trivs mina perenner och jag pysslar om mina fröplantor i sina krukor. Min lilla gräsmatta klipps och och vattnas och jag är stolt över hur vacker och smaragdgrön den är. Där den inte trivs, i skuggan under trädet, planterar jag marktäckare. Och jag vill inte ha klöver, maskros eller groblad i gräsmattan. De får gärna växa på andra platser, men inte där.
Vem är du att tyka dig mot mig och tala om hur ska göra? Skapa en egen gnälltråd istället för att sprida din sura dynga här. Låt mig bestämma över min trädgård, tack.
Lugn lugn!

Jag varken "tykar mig":D, eller talar om vad du skall göra. Om du läst igenom vad jag skrev, innan du anföll tangentbordet, hade du förstått att jag frågade varför du "såklart" ville ha en gräsmatta med bara gräs, utan klöverblommor och humlor etc. Och att du dessutom var beredd att spruta förbjudna kemikalier i din egen trädgård, för att uppnå ditt syfte. Det var frågan!

Staffan (den tykne)

Ps. Roligt att se att Göteborgsuttrycket "tyken" berikat vår huvudstad.
 
  • Gilla
evagun och 1 till
  • Laddar…
M Malin165 skrev:
Staffan,
Har du någonsin sett en gräsmatta på nära håll? Alltså en riktig, typ i en trädgård? Inte konstgräs eller balkonggräs alltså. Det formligen KRYLLAR av smådjur, maskar, skalbaggar, flugor, myror, fåglar, kaniner etc. Gräsmattor är långt ifrån sterila. Suck alltså.
Det gäller definitivt i en gräsmatta som man inte besprutar. Men med besprutningen påverkar man mer än enbart klöver eller vad man nu vill åt.
 
Staffans2000
M Malin165 skrev:
Staffan,
Har du någonsin sett en gräsmatta på nära håll? Alltså en riktig, typ i en trädgård? Inte konstgräs eller balkonggräs alltså. Det formligen KRYLLAR av smådjur, maskar, skalbaggar, flugor, myror, fåglar, kaniner etc. Gräsmattor är långt ifrån sterila. Suck alltså.
Ja. Jag har en själv, som jag är mycket stolt över. När jag köpte huset fanns det en trist grön monokultur. Men efter några års hårt slit ser den ut såhär. Bin, humlor, skalbaggar och allehanda nyttodjur berikar numera min trädgård i en långt större omfattning än tidigare.

https://www.byggahus.se/forum/posts/3302384

Staffan
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Naturen är fantastiskt på att återhämta sig. Bespruta en gräsmatta i år och den är högst troligt full med liv nästa år, om inte tidigare. Visst bidrar bekämpningsmedel till miljöproblemen men ska man lösa den nöten är det nog snarare mängden människor man ska åtgärda i första hand. Men nu kommer vi lika långt OT som att över huvud taget diskutera bekämpningsmedlens inverkan på bin. Tråden handlar om ur man blir av med klöver i gräsmatta.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Staffans2000
1 markus1 skrev:
Men ta det lugnt gubbe.
Det heter gräsmatta. Gissa vad man har i en gräsmatta. Gräs!
Kan väl ha hur mkt blommor som helst men i en rabatt. Utan villaträdgårdar hade all bestått av sly och skit. Inte så mycket blommor alls.
Hej, lille vän! Nu har du fel.
Utan villaträdgårdar och annan mänsklig inverkan, hade det sett ut såhär. Varken sly eller skit i sikte.

imagesVerle_tall-220x220.jpg07mossbrant.jpgimages07mossbrant.jpg

GubbStaffan:)
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hej, lille vän! Nu har du fel.
Utan villaträdgårdar och annan mänsklig inverkan, hade det sett ut såhär. Varken sly eller skit i sikte.

[bild][bild][bild][bild][bild]

GubbStaffan:)
Väldigt representativt för de 500 kvadratmeter med halvtaskig lerjord med steninslag som finns tillgängligt för gräsmatta i en trädgård. Det blir sly, högt skitgräs och en utmärkt miljö för skadedjur och fästingar.

Inge behöver förklara eller motivera för dig varför man vill ha en användbar yta med grönt på sin fastighet och du behöver inte inbilla nån att klippta gräsmattor är ett hot mot humlor och bin.
 
  • Gilla
  • Arg
Malin165 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och färre plommon, äpplen, körsbär, krusbär, päron, vinbär, tomater, gurkor, vråkar, hackspättar, tornsvalor, trädkrypare,... Behöver jag fortsätta?
Det tror jag, jag väntar fortfarande på poängen nämligen.

Varken plommon, äpplen, körsbär, krusbär, päron, vinbär, tomater, gurkor, vråkar, hackspättar, tornsvalor eller trädkrypare är väl utrotningshotade?
 
Staffans2000
F fsn skrev:
Det blir sly, högt skitgräs och en utmärkt miljö för skadedjur och fästingar.

Jag har inte sagt att gräsmattan aldrig skall klippas. Var har du fått det ifrån?
Det jag opponerar mig rent allmänt emot, är synen på att gräsmattan bara skall bestå av gräs och att denna föreställning är så viktig att man är beredd att förgifta marken utanför sin egen tröskel! Själv klipper jag gräset oftare än jag egentligen vill pga. fästingarna.Likväl blir jag middagsmat åt en sådär tio stycken varje sommar. Men det är ju inte klöverns fel.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nja, du började din tirad med ett kryptiskt inlägg om makaroner, sedan ifrågasatte du Malins förkärlek för en grön gräsmatta utan ogräsblommor, på ett tämligen nedlåtande sätt. Glömt? Påminnelse:
Malin!
Varför vill du "såklart" bara ha gräs? Extra förvånande när du har en liten gräsmatta. Inga humlor, inga fjärillar, inga bin.... Bara en grön öken! Steril monokultur utan liv.

Sen har du totalt 10 inlägg av totalt 106, de flesta i samma stil. Så jo, jag skulle påstå att du driver frågan ganska duktigt. En fråga som inte uppskattas av TS till denna tråd, och som är rejält OT. Nog nu?

Ps. Att du sedan lägger in ett råd on topic i ett Ps i sista inlägget är bara ett genomskinligt sätt att ge dig själv alibi. Ds.
 
  • Gilla
  • Haha
Malin165 och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Den fråga som Staffan2000 driver borde engagera ALLA som har trädgård. Om alla gör sitt, i det lilla, så blir det tillsammans väldigt stort. Bin och andra pollinatörer är avgörande för allt liv på jorden.
 
  • Gilla
  • Arg
lindath och 5 till
  • Laddar…
Gräsmatta != humleparadis

Detta är lika sant som

Hus != humleparadis
Uppfart != humleparadis
Uteplats !=humleparadis
Altan != uteplats

Så varför snöa in på denna fråga så hårt? Om jag hade valt att asfaltera hela min bakgård hade ingen klagat på att jag inte främjar humlor, detta är bara löjligt nu. Lilla söta staffan, jag hoppas du driver denna fråga lika hårt i alla de trådar där folk vill bygga tillbyggnader, bygga uppfarter, bygga poler, bygga trappor, bygga hus, bygga altaner och så vidare för detta är nämligen exakt samma sak.

Nå nog om den skiten nu. Gräsmattan min är fri från klöver och hemska insekter som sticker en i fötterna och jag kunde inte vara mer nöjd över resultatet och detta hade inte varit möjligt utan Dicotex, mirakelmedel som jag har för all avsikt att köpa in mer av. Det var så fruktansvärt lätt att bli av med allt ogräs och jag kan inte göra annat än att rekommendera det till er alla som vill ha en grön GRÄSmatta utan ogräs.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Malin165 och 4 till
  • Laddar…
Vermilion Vermilion skrev:
Om jag hade valt att asfaltera hela min bakgård hade ingen klagat på att jag inte främjar humlor, detta är bara löjligt nu.
Gört!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.