Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
Gört!

[media]
Jag ser att du filmat. "Vermilion":D.

Staffan
 
F
Fadai Fadai skrev:
Allt som har med trädgård att göra, har även med miljö att göra. Kommer inte att göra fler inlägg i tråden, så du kan spara dina magsura inlägg till andra. :giggle:
Du behöver inte tramsa och klappa dig på axeln och inbilla dig att du är en bättre människa bara för att du inte inser (alternativt tycker) att gräsmatta är just..... gräs. Nöj dig med det faktum att vi råkar ha olika åsikter i frågan. Jag har fruktträd, blommor och humleholkar men jag har gräs på min gräsmatta, kortklippt sådant (och lite inslag av klöver men det är absolut inte självalt).

Det blev löjligt redan när du klampade in i tråden och talade om att frågeställare och alla som försökte svara på frågan hade fel, du får nog försöka acceptera det faktum att du får mothugg när du gör så.

Har jag förpestat trådar och ifrågasatt din rätt att öht ställa frågan där du ventilerar frågor som just du vill ha svar på?
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Jag har inga problem med att folk vill ha en annan typ av gräsmatta än mig. Vad jag däremot har problem med är att någon tycker det är okej att importera, och ofta överdosera, bekämpningsmedel som är förbjudna i Sverige och rimligtvis även borde vara förbjudna i övriga världen.

Om man är så mån om att få en ren gräsmatta borde man väl kunna orka lägga ner det arbete som krävs utan förbjudna bekämpningsmedel.
 
  • Gilla
  • Älska
Buling och 6 till
  • Laddar…
BigR
I förra huset hade vi en förfärlig ogräsmatta. Där det inte var ogräs var det mossa eller helt kompakterat till en sådan där brun yta där inget växer. Mattan dömdes ut som förlorad, bara att hyvla av eller fräsa alltså.

Med Stroller Kombi och senare tysk Banvel M, konstgödning, Ferrogent, vertikalskärning, dressning med sand och toppdress lite luftning med spade och idog stödsådd tog det fyra säsonger säsonger innan gräset helt dominerade. Klöver har jag för mig gick ganska bra att få bort första året liksom maskros o groblad, sedan tog röllekan över år två. År tre var det massor av olika fröogräs, Veronica, Våtarv. När vi sålde år fyra hade vi en fin tät gräsmatta med normala, handrensbara ogräsinslag. Inget medel behövdes.

Nuvarande gräsmatta är större och har väldigt liknande problem, mindre mossa dock. Här har jag prövat med enbart gödning, lite handrensning som vanligt och stödsådd i två år. Ganska dåligt resultat, mycket klöver, rölleka som frodas med örter, groblad och gigantiska maskrosor . Jag har däremot använt lite Banvel M på vissa oönskade fläckar runt infarten, mest för att se om effekten i medlet finns kvar efter så lång tid, och det är väsentligt bättre där.

Om insektskramarna får ångestanfall och skyller världens sönderfall på mig och mitt förakt för mångkulturen på min tomt så får jag väl leva med det. Sparsamt använt är iallafall ett medel som Banvel M/Dicotex/Loredo Q helt outstanding hjälp att få till en gräsmatta med mycket klöver och annat skit man inte vill ha där, men man måste fortfarande jobba rätt mycket med traditionella medel om det ska bli bra.
 
  • Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan man över huvud taget se vitklöver eller rödklöver som ogräs?
Det är väl det vackraste som finns?
Näst Teveronika och smörblommor kanske :thinking:
Blå blommor av Veronika i grönt gräs, som hyllas som vackra i diskussionstrådens inlägg.

4.6.1-Vanlig-smo%CC%88rblomma.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
Buling och 4 till
  • Laddar…
BigR
Det är döda ogräs som är ämnet. Eventuell skönhet är som vanligt i betraktarens öga.
 
E
Är det verkligen rimligt att den här trådens ivriga uppmaningar till brott mot kemikalielagstiftningen tillåts på byggahus.se? Som det är nu bidrar byggahus.se troligen ganska mycket till ökad fulimport av bekämpningsmedel som inte är godkända för privatpersoner i Sverige.

(ja, jag läste forumreglerna)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Buling och 6 till
  • Laddar…
F
E erimos skrev:
Är det verkligen rimligt att den här trådens ivriga uppmaningar till brott mot kemikalielagstiftningen tillåts på byggahus.se? Som det är nu bidrar byggahus.se troligen ganska mycket till ökad fulimport av bekämpningsmedel som inte är godkända för privatpersoner i Sverige.

(ja, jag läste forumreglerna)
Bra att du läst forumreglerna. Har du läst lagen också?
 
E
F fsn skrev:
Bra att du läst forumreglerna. Har du läst lagen också?
ja
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
E erimos skrev:
ja
Vad bra. Hur lyder den och vilka paragrafer anser du det är som gör det olagligt?
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Klöver i gräsmattan?
Jag trodde klöver var "standard" :)
Maskrosor och Grönland kan jag förstå att man inte vill ha men klöver blir väll sällan så storpå en gräsmatta som klipps regelbundet?
 
E
F fsn skrev:
Vad bra. Hur lyder den och vilka paragrafer anser du det är som gör det olagligt?
hur den lyder?

”du skola inte bete dig som en idiot och förgifta grundvattnet, flora och fauna med fulimporterade bekämpningsmedel”. - ungefär.

här är en 71-sidig sammanfattning över EUs förordning 1107/2009 som reglerar växtskyddsmedel inom EU.

https://eur-lex.europa.eu/legal-con...02009R1107-20191214&qid=1587560742740&from=SV

Här är motsvarande lagtext för Sverige:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...g-2014425-om-bekam_sfs-2014-425/?bet=2014:425

Du kan ju sätta dig in själv i paragraferna och se om det finns stöd för undantag från tillståndsplikten för att skapa prydliga gräsmattor.
 
  • Gilla
  • Älska
Buling och 4 till
  • Laddar…
F
E erimos skrev:
hur den lyder?

”du skola inte bete dig som en idiot och förgifta grundvattnet, flora och fauna med fulimporterade bekämpningsmedel”. - ungefär.

här är en 71-sidig sammanfattning över EUs förordning 1107/2009 som reglerar växtskyddsmedel inom EU.

[länk]

Här är motsvarande lagtext för Sverige:

[länk]

Du kan ju sätta dig in själv i paragraferna och se om det finns stöd för undantag från tillståndsplikten för att skapa prydliga gräsmattor.
Nej, varför skall jag göra det? Det var du som sa att det var en olaglig import och olagligt att använda så jag tycker nog bevisbördan ligger på dig.
 
E
F fsn skrev:
Nej, varför skall jag göra det? Det var du som sa att det var en olaglig import och olagligt att använda så jag tycker nog bevisbördan ligger på dig.
Fast det räcker med att kontrollera om produkterna är godkända av kemikalieinspektionen. Det är de inte.
 
F
E erimos skrev:
Fast det räcker med att kontrollera om produkterna är godkända av kemikalieinspektionen. Det är de inte.

Lagrum på det?
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.