564 821 läst · 18 823 svar
565k läst
18,8k svar
Parodier på typiska Byggahus-trådar
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 555 inlägg
Hej,
Jag har nyligen fått solceller installerade på huset, 10st 450w sunray black, på vårt hus. Panelerna är på sydvästra sidan av huset. Hur ställer jag om dem för sommartider? Det var ju vintertid när de monterades.
Jag har nyligen fått solceller installerade på huset, 10st 450w sunray black, på vårt hus. Panelerna är på sydvästra sidan av huset. Hur ställer jag om dem för sommartider? Det var ju vintertid när de monterades.
Har du solur i trädgården? Annars kan du använda grannens thuja som visare. Eller skuggan dårå. Du ska absolut undvika norrsken med de panelerna, black utförandet absorberar det med mörkrets hastighet. När du byter tid ska du passa dig för effektdebiteringen som blir dubbel åt ena hållet och åt andra hållet får du en tidslucka som du inte kan nyttja alls. Har du förresten batteri? Då blir det ännu värre och du måste ändra alla celler till korrekt tid. Är det dessutom kinesiska skitpaneler går de på beijing tid. Men du kan konfigurera om tik tok på dem enligt svensk standard.A anis16 skrev:
Fick du hål i taket efter eller var hålen där redan innan panelerna monterades?A anis16 skrev:
Nu är hålen dolda under panelerna, kolla med mäklaren och säljaren om dom vill betala nytt tak åt dig.
Jag beställde med batterier och betalt hela fakturan på en gång så jag ska få hela gröna avdraget även om batterierna inte är levererade ännu. Inget Kina-skit utan riktiga helsvenska batterier från Skellefteå i det här fallet. Ska ringa och höra efter när de kommer.P Pin skrev:Har du solur i trädgården? Annars kan du använda grannens thuja som visare. Eller skuggan dårå. Du ska absolut undvika norrsken med de panelerna, black utförandet absorberar det med mörkrets hastighet. När du byter tid ska du passa dig för effektdebiteringen som blir dubbel åt ena hållet och åt andra hållet får du en tidslucka som du inte kan nyttja alls. Har du förresten batteri? Då blir det ännu värre och du måste ändra alla celler till korrekt tid. Är det dessutom kinesiska skitpaneler går de på beijing tid. Men du kan konfigurera om tik tok på dem enligt svensk standard.
Vi har ju väldigt skuggig tomt med granskog precis söder om huset så svårt med solur. Dock sa solcellssäljarna att det inte var nått problem att montera panelerna på taket då det var viktigare med riktning än hur mycket sol det faktiskt kommer på taket.
Ska jag ha hål på taket för att det ska fungera? Kan jag göra hålet själv eller behöver jag kontakta firman för detta?FredrikR skrev: