Vi är många som aldrig ens skulle överväga att köpa en fastighet med parkslide så lyssna inte på de som försöker bagatellisera problemet, särskilt inte med ett sådant stort bestånd som dessutom finns på flera tomter.
Du riskerar inte ditt grundvatten om du inte överdoserar glyfosaten, och enbart behandlar grönmassa. Då bryts det ned på plats.
Du riskerar inte ditt grundvatten om du inte överdoserar glyfosaten, och enbart behandlar grönmassa. Då bryts det ned på plats.
Då gäller det att verkligen vara försiktig. I Amerikanska mellanvestern är det ett stort problem. Själv hade gift varit ett absolut sistaalternativ. Särskilt om jag har egen brunn.F faf skrev:Vi är många som aldrig ens skulle överväga att köpa en fastighet med parkslide så lyssna inte på de som försöker bagatellisera problemet, särskilt inte med ett sådant stort bestånd som dessutom finns på flera tomter.
Så, varför skall man bara lyssna på alarmisterna?
Staffans
Visste inte ens vad parkslide var när jag köpte tomten...F faf skrev:Vi är många som aldrig ens skulle överväga att köpa en fastighet med parkslide så lyssna inte på de som försöker bagatellisera problemet, särskilt inte med ett sådant stort bestånd som dessutom finns på flera tomter.
Jag läste en utsaga från en växtkännare som menade att oron för parkslide var överdriven. Det man skulle vara uppmärksam på att den inte går in i huskonstruktioner och dränering. Så vem i hela världen kan man lita på?L Lelleirra skrev:Hej, en vänn var och tittade på mitt nya hus jag köpt och nämnde att han trodde att det var parkslide på min tomt. När man läser om de på nätet så blir man ju livrädd... är det någon här på detta forum som kan säga med säkerhet att det är parkslide för läste även att den kan förväxlas med 17 andra olika växter. Titta gärna på bilderna, tack!
Flytta inte någon del av parksliden!L Lelleirra skrev:Lite osäker på om jag vågar använda ariane s, roundup eller dylikt pga att jag har egen brunn? Kan mitt dricksvatten bli påverkat?
Pratat med grannen och han är OK med att jag gör vad jag vill så min tanke är att kapa ner dom(jämns marken tror jag?). Min fundering jag har är dock om de är ok att jag flyttar dom och lägger alla uppe på en kulle eller ska jag helst fälla dom och låta dom ligga där dom är?
Att lägga matkduk och grus över är inget alternativ för jag vill gärna se hur de utvecklar sig när jag kapat dom och även hört att dom gärna växer upp på nya ställen om man sätter markduk över!
Min plan är helt enkelt att försöka försvaga och trötta ut dom genom konturnuelig behandlig!!!
Alla tips mottages!!!
Alla delar utgör en risk för spridning,!
Borttagning av ovanjorddelar ökar risken för spridning via rötterna!
Löv, stammar, rötter bränns på plats!
Flytta inte jordmassor om de inte är helt fria från rötter, rotdel stor som en ärta kan gro och sätta nya bestånd.
Jag har två bestånd jag experimenterar med.
Det jag inte rör ökar heller inte.
Plocka på våren de späda skotten när de kommer upp och lägg de på elden. Späda skott har mycket svårt näst intill omöjligt att sätta rotskott ett enkelt sätt att hålla spridningen i schack. Växten är grön och fin går tom att äta så låt grannen ha sina ifred för att slippa okontrollerad spridning. Dra upp de dom kommer in på din tomt så fort du ser dessa så kommer du upptäcka att det inte är farligt.L Lelleirra skrev:Ska försöka förklara så utförligt som möjligt: vi har precis köpt en tomt som blivit avstyckad(3000kvm), huset står på plats och vi skulle egentligen kört hit matjord förra veckan. Problemet är att de va en kompis här som sa att han trodde att de va parkslide, jag har vart runt hela tomten och plockat bort lite olika växter och min känsla är att det är lite bebis parkslide lite här och var över hela tomten, jag misstänker att jorden man använt och kört runt hela tomten kan ha spridit parkslide till många olika ställen?
Just de stora parkslidena är knappt på min tomt, dom är precis i tomtgräns och hänger in på min tomt kan man säga. De är jag inte super orolig över men tänker att jorden markkillarna jobbat med har varit kontaminerad och att dom möjligtvis spridit det över hela tomten.
Det kommer att funka. Klipp ner den totalt med tre-fyra veckors intervall. Ta gärna bilder före och hur utvecklingen blir. Mig tror de nämligen inte på efter som jag inte har före och efterbilder.L Lelleirra skrev:Lite osäker på om jag vågar använda ariane s, roundup eller dylikt pga att jag har egen brunn? Kan mitt dricksvatten bli påverkat?
Pratat med grannen och han är OK med att jag gör vad jag vill så min tanke är att kapa ner dom(jämns marken tror jag?). Min fundering jag har är dock om de är ok att jag flyttar dom och lägger alla uppe på en kulle eller ska jag helst fälla dom och låta dom ligga där dom är?
Att lägga matkduk och grus över är inget alternativ för jag vill gärna se hur de utvecklar sig när jag kapat dom och även hört att dom gärna växer upp på nya ställen om man sätter markduk över!
Min plan är helt enkelt att försöka försvaga och trötta ut dom genom konturnuelig behandlig!!!
Alla tips mottages!!!
Det kommer att funka. Klipp ner den totalt med tre-fyra veckors intervall. Ta gärna bilder före och hur utvecklingen blir. Mig tror de nämligen inte på eftersom jag inte har före och efterbilder.L Lelleirra skrev:Lite osäker på om jag vågar använda ariane s, roundup eller dylikt pga att jag har egen brunn? Kan mitt dricksvatten bli påverkat?
Alla tips mottages!!!
Men det kommer att ta ett tag.
Jag har sedan i våras dragit upp allt som kommer upp i form av Parkslide så får den dyker upp. Detta är år 1 för mig men tidigare ägare hade 2-5 buskar. En var uppgrävd och kastad på rishögen. Så fort det kommer upp är jag där och plockar. Fantastiskt livlig växt då jag plockar dagligen ibland men oftast 2-3 dagars mellanrum.
Från ena busken försöker jag dra upp så mycket rot som möjligt för att följa var den kommer ifrån. Tänker att ju mindre antal rötter desto mindre energi bör den ha kvar till år 2.
Från ena busken försöker jag dra upp så mycket rot som möjligt för att följa var den kommer ifrån. Tänker att ju mindre antal rötter desto mindre energi bör den ha kvar till år 2.
Det kan jag inte svara på. Jag har svårt att tro att det skulle påverkas eftersom det sannolikt inte varit godkänt att användas inom lantbruket isf men visst, dem har sina begränsningar vad gäller besprutning och brunnar. Man ska förvisso inte spruta vind för våg utan man ger varje planta en liten dutt eller två. Men det är såklart värt att ha i åtanke.L Lelleirra skrev:Lite osäker på om jag vågar använda ariane s, roundup eller dylikt pga att jag har egen brunn? Kan mitt dricksvatten bli påverkat?
Alla tips mottages!!!
Skär du ner dem måste du forsla bort dem annars tar dem säg igen. En del återvinningscentraler har speciella behållare för invasiva växter. Det är dit dem ska. Har dem inte behållare för invasiva växter så får du höra med dem. Det bör inte gå till kompost åtminstone.
Parkslide överlever inte en riktig kompost med temperaturer rund eller över 60 grader under en längre period.J Jeppenedved skrev:
Lämnar man växtavfallet på plats, tar det i alla fall energi från rötterna, och skulle avfallet slå rot, har de ingen energi i roten. Så nästa gång man drar upp den, dör den oavsett.
Själv skulle jag lägga en presenning på marken, där jag lägger växtdelar tills de är uttorkade, därefter kan de på komposten eller till återvinningen.
Låt dem ligga kvar på växtplatsen. Det är bara de som man får med en rotbit på som jag har sett tendens att de tar sig. Men det gör ju inget när de ligger i ett befintligt bestånd. Krångla inte till det med transporter.
Medlem
· Stockholms län
· 547 inlägg
Har sett att någon/några kommuner har låtit grisar äta upp vissa bestånd, den är ju ätbar. Då gäller det att inte ha förgiftat den först…
Spridningsrisken finns, men om man skär ner den och låter den ligga kvar på samma plats så kan det knappast sprida sig. Och sedan bränna upp den till hösten?
Spridningsrisken finns, men om man skär ner den och låter den ligga kvar på samma plats så kan det knappast sprida sig. Och sedan bränna upp den till hösten?