D Daniel 109 skrev:
Det kommer att funka. Klipp ner den totalt med tre-fyra veckors intervall. Ta gärna bilder före och hur utvecklingen blir. Mig tror de nämligen inte på eftersom jag inte har före och efterbilder.
Men det kommer att ta ett tag.
Jag tror dig, har lyckats med att ha ihjäl ett litet bestånd i gräsmattan där jag bröt ner stammar, bar bort och sen klippte med gräsklippare i tre år. Nu är det helt dött.

Håller på med två andra bestånd men det ena är i ett stenröse och det andra i en slänt så det går inte att köra gräsklippare där lika enkelt, det sprider sig lite, men framförallt blir det svagare och svagare för varje säsong.

Det växte extrema mängder Parkslide, som på den tiden kallades "vintersyren" på min mors föräldrahem. Mamma planterade (flyttade) dessutom ner ett gäng plantor till vårt fritidshus på Öland gissningsvis slutet av 60-talet/början av 70-talet. Och dessa plantor har väl levt en väldigt lugnt liv i säkert 40 år. Men så helt plötsligt för ca 10 år sedan så satte de fart rejält och började växa. Har ingen aning om varför?

Så länge de håller sig på behörigt avstånd från själva byggnaderna så får de växa på. Men helst av allt skulle jag vilja ha bort dom helt. Har fått en känsla av att de håller på att ta över övrig växtlighet. Bl a mina vinbärsbuskar. :(

Om du låter dem vara så kommer de att ta över mer och mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.