Rätt, men ger ändå ett felaktigt intryck. Det har sedan många år varit förbjudet att använda de flesta glyfosatbaserade produkterna utan licens. Skillnaden som kommer i höst är det blir förbjudet att använda på flera ställen, som t.ex. trädgårdar, även om man har en licens.D Daniel 109 skrev:
Det finns flera herbicider som påverkar parkslide, men glyfosat fungerar bäst. Roundup kan numera innehålla andra verksamma ämnen än glyfosat.
Jag förespråkar varmt giftfria bekämpningsmetoder. Det absolut enklaste och minst arbetskrävande är robotgräsklippare över hela området med flera meters marginal. Det finns dock flera olika alternativ som jag skrivit om i mitt dokument om parkslide. http://bit.ly/parkslide
Hur farligt parkslide är kan diskuteras. Det är i allra högsta grad något oönskat i både våra trädgårdar och i naturen. Det sänker med största sannolikhet värdet på en fastighet. Parkslide är förmodligen det svåraste ogräs som finns att få bort. Parkslide har en mängd egenskaper som tillsammans gör att fastighetsägare borde prioritera bekämpning. Dock är parkslide inte en direkt katastrof så massor av saker har högre prioritet som t.ex. att laga taket.
Stjäl tråden och undrar om detta är Parkslide. Går det att utröna baserat på bilderna?
Hittade denna länk om bekämpning av parkslide/jätteslide
https://www.naturvardsverket.se/Sa-...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
https://www.naturvardsverket.se/Sa-...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
Jag skulle säga varken parkslide eller jätteslide. En av bilderna likar finnslide, men jag är verkligen inte säker. Googla lite på dessa tre och försök avgöra själv. Kolla även stammen och rötterna.N Nucky skrev:
Tyvärr tycker jag naturvårdsverkets länk är ganska kass på att ge råd för bekämpning i trädgårdar. Mitt dokument är mycket mer utförligt och fokuserat på det en villaägare vill veta. http://bit.ly/parkslide
Tycker inte den är särskilt lik finnslide? Den bör väl också ha blommor vid det här laget om så var fallet?S STB skrev:Jag skulle säga varken parkslide eller jätteslide. En av bilderna likar finnslide, men jag är verkligen inte säker. Googla lite på dessa tre och försök avgöra själv. Kolla även stammen och rötterna.
Tyvärr tycker jag naturvårdsverkets länk är ganska kass på att ge råd för bekämpning i trädgårdar. Mitt dokument är mycket mer utförligt och fokuserat på det en villaägare vill veta. [länk]
Att ha jätteslide är väl att jämställa med parkslide vad jag förstår. Ingen erfarenhet av den förstnämnda dock.
Tips, innan du gör något alls:L Lelleirra skrev:Lite osäker på om jag vågar använda ariane s, roundup eller dylikt pga att jag har egen brunn? Kan mitt dricksvatten bli påverkat?
Pratat med grannen och han är OK med att jag gör vad jag vill så min tanke är att kapa ner dom(jämns marken tror jag?). Min fundering jag har är dock om de är ok att jag flyttar dom och lägger alla uppe på en kulle eller ska jag helst fälla dom och låta dom ligga där dom är?
Att lägga matkduk och grus över är inget alternativ för jag vill gärna se hur de utvecklar sig när jag kapat dom och även hört att dom gärna växer upp på nya ställen om man sätter markduk över!
Min plan är helt enkelt att försöka försvaga och trötta ut dom genom konturnuelig behandlig!!!
Alla tips mottages!!!
Skapa dig en betydligt bredare och egen uppfattning än vad du kan få i detta forum, tex i den globala facebook-gruppen Worldwide Japanese Knotweed Support Group. Där är professionella bekämpare globalt aktiva tex från England, med betydligt mer erfarenhet än vad vi har här.
Ta även del av de största studier som finns i dagsläget, saxat ur en bifogat i bild här och länkar till 3 kortare rapporter som Daniel Jones skickat över men det finns ju fler därute . Det finns alltså god anledning att inte använda gräsklippare tex och det är inte vad du ser ovan jord som är avgörande.
(Kommer inte argumentera med ev ”killgissare” här, utan lämnar det så här så får du bilda dig din egen uppfattning)
https://cdn.fbsbx.com/v/t59.2708-21...c1b23ee397a3ad779b444915ab1f&oe=614895AD&dl=1
https://cdn.fbsbx.com/v/t59.2708-21...67815411ae0a5cf09e1e6a637088&oe=614875A8&dl=1
https://cdn.fbsbx.com/v/t59.2708-21...c2b211aab4dec45e1463859c4ee7&oe=6148C8A0&dl=1
Redigerat:
Intressant! Så växten klarar sig alltså under mark i över tio år (decadal) utan att få något större tillskott av energi från fotosyntes?V Viktoria D skrev:Tips, innan du gör något alls:
Skapa dig en betydligt bredare och egen uppfattning än vad du kan få i detta forum, tex i den globala facebook-gruppen Worldwide Japanese Knotweed Support Group. Där är professionella bekämpare globalt aktiva tex från England, med betydligt mer erfarenhet än vad vi har här.
Ta även del av de största studier som finns i dagsläget, saxat ur en bifogat i bild här. Det finns alltså god anledning att inte använda gräsklippare tex och det är inte vad du ser ovan jord som är avgörande.
(Kommer inte argumentera med ev ”killgissare” här, utan lämnar det så här så får du bilda dig din egen uppfattning)
Om detta stämmer så är den ju i princip omöjlig att ta död på annat än genom gift och förbränning.
Nu ger jag mig dock på en "killgissning" i alla fall. Då växten har svårt att överleva längre norrut så kan man misstänka att den är lättare att bli av med i Sverige än i England. Men det lär då vara väldigt olika beroende på det lokala klimatet och den lokala jordmånen. Det kan ju vara så att tjälen är dess största fiende.
I Göteborgsområdet så ångar man ihjäl rötterna. Men de går nog bra att frysa ihjäl också. Bara en tanke rörande vad som kan vara skillnad mellan England och Sverige. Vi verkar ju ha mindre svårt att bli av med Parkslide, åtminstone på många platser. Jag satsar på tjälen som den stora skillnaden i det läget....
Detta var ett intressant perspektiv och kvalificerar iaf enligt mig inte in som en killgissning (som mer presenteras som den enda sanningen trots att den inte är det)pacman42 skrev:Intressant! Så växten klarar sig alltså under mark i över tio år (decadal) utan att få något större tillskott av energi från fotosyntes?
Om detta stämmer så är den ju i princip omöjlig att ta död på annat än genom gift och förbränning.
Nu ger jag mig dock på en "killgissning" i alla fall. Då växten har svårt att överleva längre norrut så kan man misstänka att den är lättare att bli av med i Sverige än i England. Men det lär då vara väldigt olika beroende på det lokala klimatet och den lokala jordmånen. Det kan ju vara så att tjälen är dess största fiende.
I Göteborgsområdet så ångar man ihjäl rötterna. Men de går nog bra att frysa ihjäl också. Bara en tanke rörande vad som kan vara skillnad mellan England och Sverige. Vi verkar ju ha mindre svårt att bli av med Parkslide, åtminstone på många platser. Jag satsar på tjälen som den stora skillnaden i det läget....
Jag håller inte alls med. Det dina referenser menar är en lämplig metod är glyfosat. Ett medel som inte får användas i svenska trädgårdar. Att hantera den för hand kräver mycket riktigt mer jobb ät att använda gift. Men det är inte avancerat. Att anlita firmor för ogräsbekämpning i trädgården är inget som är rimligt med Svenska prisbild.V Viktoria D skrev:Tips, innan du gör något alls:
Ta även del av de största studier som finns i dagsläget, saxat ur en bifogat i bild här och länkar till 3 kortare rapporter som Daniel Jones skickat över men det finns ju fler därute . Det finns alltså god anledning att inte använda gräsklippare tex och det är inte vad du ser ovan jord som är avgörande.
[länk]
[länk]
[länk]
Att rycka eller klippa ner den minst en gång i månaden medför att den gör av med energi och blir med tiden mindre. Den kommer att växa kraftigt så länge det finns energi i roten. Så ett kraftigt bestånd syns det inte mycket på i början. Men den tar definitivt stryk. Gärna kompletterat med annan växtlighet som skuggar. Växtmaterialet som klipps bort lämnas lämpligen på växtplatsen för att eliminera spridningsrisken. De som testat metoden har lyckats. De som säger att det inte går har slutat rätt tidigt vad jag vet.
Din typ av inlägg gör att folk inte gör något alls åt problemet. Det vore olyckligt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 396 inlägg
Det kanske är lite andra förhållanden i t.ex. England. De har längre växtsäsong än vi, ingen tjäle osv., så tillväxten lär vara betydligt blygsammare här i norden. Vår parksliderabatt har "bekämpats" i 20 år genom att plocka bort skott som kommer upp. Betydligt enklare att hålla efter än annat ogräs eftersom den har ett så speciellt utseende. Senast var det bara ett skott.
Vi får se hur det går på Gotland, där förhållandena lär vara gynnsammare. Jag gräver bort rotsystemet där allt eftersom det upptäcks. Sant är att en liten kvarlämnad rotbit startar en ny planta, jag har sett det med egna ögon, så man får vara noggrann. Men parksliden har inte skadat husgrunden och den har säkert växt där i över 50 år och lär inte göra någon skada heller.
Om växten inte är en alien från yttre rymden lär den inte frodas under jorden utan skott ovan jord så plockar man det som kommer upp lär den ge upp så småningom.
Så till alla "drabbade": Ingen anledning till panik.
Vi får se hur det går på Gotland, där förhållandena lär vara gynnsammare. Jag gräver bort rotsystemet där allt eftersom det upptäcks. Sant är att en liten kvarlämnad rotbit startar en ny planta, jag har sett det med egna ögon, så man får vara noggrann. Men parksliden har inte skadat husgrunden och den har säkert växt där i över 50 år och lär inte göra någon skada heller.
Om växten inte är en alien från yttre rymden lär den inte frodas under jorden utan skott ovan jord så plockar man det som kommer upp lär den ge upp så småningom.
Så till alla "drabbade": Ingen anledning till panik.