D Daniel 109 skrev:
Ja, det är inte osannolikt att det kommer att titta upp lite här och där. Men om den inte tillåts etablera sig är det inget större problem. Ska du ha gräsmatta så kommer normal klippning att lösa problemet.

Det skulle nog inte vara fel att prata med grannarna om en strategi att bli av med den. Jag kan tänka mig att de inte är sugna på att lägga resurser på det. Men skulle uppskatta om du vill ta tag i det. Tex köra över det med gräsklipparen. Eller klippa ner det några gånger om året.
Tanken är att vi ska så gräs där ja! Du tror alltså att det är lugnt att så gräset och när man klipper ner det sedan så löser det sig?
 
Bryt stammen på en tjockare från det större beståndet och kolla skillnaden. Den är ihålig och har sektioner om det är parkslide.
 
Ingen av växterna i inlägg 15 är parkslide.
 
  • Gilla
elinw och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är inte osannolikt att det kommer att titta upp lite här och där. Men om den inte tillåts etablera sig är det inget större problem. Ska du ha gräsmatta så kommer normal klippning att lösa problemet.

Det skulle nog inte vara fel att prata med grannarna om en strategi att bli av med den. Jag kan tänka mig att de inte är sugna på att lägga resurser på det. Men skulle uppskatta om du vill ta tag i det. Tex köra över det med gräsklipparen. Eller klippa ner det några gånger om året.
Det ligger bakom grannens stall och dom ser det knappt så tror inte dom är speciellt sugna på att göra något åt det :rofl: men kanske kan vara bra att ta upp det med dom så att man kanske får lov att gå in och ta bort det själv. Ifall det nu är parkslide dvs
 
L lassebrun skrev:
Bryt stammen på en tjockare från det större beståndet och kolla skillnaden. Den är ihålig och har sektioner om det är parkslide.
Ok, ska göra det! Tack!
 
L Lelleirra skrev:
Tanken är att vi ska så gräs där ja! Du tror alltså att det är lugnt att så gräset och när man klipper ner det sedan så löser det sig?
Ja det tror jag. Men mot det stora beståndet blir det svårt att göra någon plantering. Kör gräsmatta hela vägen fram.
 
Bröt av 2st på de stora växterna.
 
  • Hand håller avbruten del av en växt med oskarp bakgrund av gröna buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en avbruten stjälk från en stor växt med några blad kvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lassebrun skrev:
Bryt stammen på en tjockare från det större beståndet och kolla skillnaden. Den är ihålig och har sektioner om det är parkslide.
 
Ja, parkslide på sista bilden
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Skönt att det äntligen har startas en tråd om parkslide på forumet
 
  • Haha
  • Gilla
Pepe_pedal och 26 till
  • Laddar…
KristinaRT
L Lelleirra skrev:
Hej, en vänn var och tittade på mitt nya hus jag köpt och nämnde att han trodde att det var parkslide på min tomt. När man läser om de på nätet så blir man ju livrädd... är det någon här på detta forum som kan säga med säkerhet att det är parkslide för läste även att den kan förväxlas med 17 andra olika växter. Titta gärna på bilderna, tack!
Det stora beståndet är parkslide. Om det står på grannens tomt och denna inte gör något åt det kommer beståndet inte minska. Du kan inte bekämpa på grannens mark om du inte får tillåtelse.
Ett sådant bestånd kommer sprida sig till din tomt och för att hålla det i schack måste du kontinuerligt klippa det. Planera alltså inte för något annat än gräs de närmsta 10-15 metrarna mot beståndet. Sätter du häck kommer parksliden växa i häcken, gör du trädgårdsland kommer du få parkslide i det. Gör du ett trädäck kommer parksliden upp mellan trallen.

Var också beredd på att ett bestånd av den storleken så nära din fastighet kan komma att sänka värdet på din fastighet i framtiden. Inte ett problem om man själv tänker bo där på obestämd tid, men om man bygger för att sälja är det viktigt att känna till.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Fullt så långt säkerhetsavstånd behöver man inte.
Trall borde relativt enkelt gå att lösa. Den trivs ju inte direkt i skuggan under trallen.
 
KristinaRT
D Daniel 109 skrev:
Fullt så långt säkerhetsavstånd behöver man inte.
Trall borde relativt enkelt gå att lösa. Den trivs ju inte direkt i skuggan under trallen.
Du säger det, har du testat?
Jag har sett parkslide växa genom ett trädäck så jag håller inte med dig.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Ja, visst kan den titta upp. Som många andra växter. Men är det ett problem? Det går ju att hindra den om man ser det som ett problem.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst kan den titta upp. Som många andra växter. Men är det ett problem? Det går ju att hindra den om man ser det som ett problem.
Eller så går det inte att hindra den, det beror på vem du frågar och eftersom du inte har någon personlig erfarenhet av parkslide så får var och en själv ta ställning till dina åsikter och förslag.
Jag ser parkslide som ett problem, du gör det inte. Att diskutera med någon som av princip tycker och säger tvärt om vad andra säger/tycker är inte lönt.

TS får helt enkelt bilda sig en uppfattning själv, om inte annat får hen facit de närmaste åren. Vore intressant med återkoppling.
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.