harry73
GK100 skrev:
Återkommer i månadskiftet Aug-Sep någon gång med lite resultat av olika test med främst skilda puls/paustider vid AC och skilda energinivåer vid ren DC-puls. Även lite kring dosering administrering av elyt i växten samt lite olika koncentrationer av den.
Bra med experiment, men just med Parkslide kan det vara bra att även återkomma nästa år och året därefter.
Att döda en planta är inte svårt, men att utrota den så att den inte kommer tillbaka är svårare
 
GK100 skrev:
Som sagt ska jag inte trötta denna tråden men för mitt eget intresse ska jag under sommaren se till att komma åt några plantor vid ett ställe där jag känner ägaren. Sen ska jag göra några enkla test på just denna art med som skrivits i tråden NaOH i stam med åtföljande elbehandling likt jag redan testat på asp.

Återkommer i månadskiftet Aug-Sep någon gång med lite resultat av olika test med främst skilda puls/paustider vid AC och skilda energinivåer vid ren DC-puls. Även lite kring dosering administrering av elyt i växten samt lite olika koncentrationer av den.

Att jag nämnt el här några gånger under lång tid var främst för att se om det kunde generera någon diskussion kring det och kanske någon som testat eller hade några tankar kring det. Nu gjorde det inte så åtminstone inte i vettig riktning, inget problem och jag tar inte åt mig av att jag ses som svamlande etc det hör till.
Testet är mycket intressant! Om möjligt, spara ett bestånd som referens. Ännu bättre om det går, behandla ett tredje bestånd med t.ex glyfosat.
 
Sen patenterar du din lösning, kallar det för elektroosmos och tar miljoner för den.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Precis varit bortrest och kom hem, tog en titt i trädgården och vad ser jag precis utanför det stora området jag tarpat om inte parkslideskott. Otippat att den skulle kika ut utanför tarpningen. Bara att dundra på med ännu mer yta presenning.
Parkslide växer precis vid kanten av en grön presenning på marken i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
shadowfire skrev:
Precis varit bortrest och kom hem, tog en titt i trädgården och vad ser jag precis utanför det stora området jag tarpat om inte parkslideskott. Otippat att den skulle kika ut utanför tarpningen. Bara att dundra på med ännu mer yta presenning.
[bild]
hur ser det ut under pressen då?
 
Tokslut skrev:
hur ser det ut under pressen då?
Törs inte kika utan att ha fyllt på förrådet med antidepressiva. :p
Misstänker att det haglar av små röda minifallosar.
 
  • Gilla
ichigo och 5 till
  • Laddar…
Excel
snuttjulle skrev:
Men en variant av lösningen med Roundup och Gran kanske kan vara lösningen för vissa?
Gräv upp och plantera något annat som kan ta över. Kanske även injesera vid rätt tidpunkt?
Jag tror på att låta andra plantor göra jobbet, kika in under en gran nästa gång ni är i skogen, brukar vara torrt som fnöske och ingen växtlighet.

Går det att använd lite kraftigare gift som Roundup Bio och Roundup Pro, injicera koncentrat i stammen. Kanse går att få tag på i utanför Sverige? Bara men läser på ordentligt och skaffar skyddsutrustning...
 
Redigerat:
Mikael_L
shadowfire skrev:
Intressant där Carl-Jo-han, men på din bild ser det ut som att någon kort och gott har planterat en enda uppsättning av den, antingen som en större rot eller någon mindre stickling. Du har garanterat en rotklump strax under marknivå, där den drar sina skott ifrån. Storleken på rotklumpen kan visa hur gammal planteringen är.
Om man gräver fram rotklumpen men inte försöker ta bort den, eller hugga av den utan istället pepprar på med ecoplug i roten istället. Skulle det kunna vara något?
 
KristinaRT
Mikael_L skrev:
Om man gräver fram rotklumpen men inte försöker ta bort den, eller hugga av den utan istället pepprar på med ecoplug i roten istället. Skulle det kunna vara något?
Mycket spännande förslag!
Om någon har en obehandlad planta är det absolut värt att prova - det skulle ju direktbehandla roten :) till det onda!
 
shadowfire skrev:
Intressant där Carl-Jo-han, men på din bild ser det ut som att någon kort och gott har planterat en enda uppsättning av den, antingen som en större rot eller någon mindre stickling. Du har garanterat en rotklump strax under marknivå, där den drar sina skott ifrån. Storleken på rotklumpen kan visa hur gammal planteringen är.
Ja precis så verkar det vara. Men jag vet inte vem. Han som bodde här innan oss bodde bara 5 år och var inte trädgårdsintresserad för fem öre. Innan det var huset uthyrt till vägarbetare som byggde E18 mellan sthlm och Norrtälje, tror inte att dom gjorde något med trädgården. Innan det stod det tomt några år.

shadowfire skrev:
Det hade varit intressant att se om den skjuter mindre skott också runtomkring, men som du inte ser kanske för att du kör med gräsklippare mm. En radie på 1-1,5 meter in på gräsmattan tomten t.ex. Likaså om du har ytrötter som vandrat i gräset, det är som tjockare sytråd och rätt sega svarta rötter som kan gå ett par meter in på marken.
Har faktiskt inte klippt gräset i dess närhet i år då det växer ganska dåligt där så jag försöker att spara på det. Har varit runt och kikat en del dom senaste dagarna men hittar bara dessa tre skott som jag skrev om tidigare. Endast ett verkar vara vid liv, dom två andra togs av frosten. Inga blad än dock, bara ett 15 cm skott.

Den växer ca 1,5 meter ifrån vinbärsbuskarna och där brukar jag hålla rent och rensa för kirskålen tar sig in där. Har aldrig sett några svarta rötter.

shadowfire skrev:
Som det ser ut just nu så hade jag utan tvekan kört inject på den. Du har ju i praktiken inget jobb alls nästan med så lite slide, så jag hade låtit den växa upp och injicerat glyfosat i stammarna på den precis före nattfrosten. Inget annat för stunden. Så som den ser ut just nu har den inget större rotnätverk att ta delenergi ifrån, utan är lättdräpt. Sablarns lyckost.
Nä jag verkar han en väldig tur faktiskt! Just nu avvaktar jag lite och ser hur och om det blir något med den, den verkar som sagt var vara ganska svag redan. Jag kanske kan tiga ihjäl den :) Tog en bättre bild på hur den växer. Underlaget för den är mycket sten, stort som smått, och hårdpackad sand och lera. Detär nästan ingen matjord alls just där. Det i kombination med att den växer såpass mycket högre en gräsmattan kanske har räddat mig!

Ojämn trädgårdsterräng med sten, sparsam vegetation och delvis klippt gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT skrev:
Mycket spännande förslag!
Om någon har en obehandlad planta är det absolut värt att prova - det skulle ju direktbehandla roten :) till det onda!
En annan fundering, på vilket djup sprider sig rötterna som leder nya skott? En drastisk åtgärd skulle ju kunna vara, om man har det så illa som t.ex shadowfire, att gräva ett djupt brant dike runt hela plantan/plantorna med god marginal utanför smittat område.

Efter det påbörjar man valfri behandling/borttagning. Eller kan rötterna klättra i luften med?
 
Tog lite bilder idag på våra nedklippta buskar. Klippte strax under mark nivån med en häcksax för ungefär en vecka sen. Nu har skotten kommit men det konstiga är att det sett blött ut där parksliden stått.
Nyligen nedklippta buskar med skott som växer upp från marken och synligt fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordyta med nya skott och fuktig mark där buskar klippts ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nedklippta buskstumpar strax under marknivå med fuktig jord och nya skott som börjar spira.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Å så har det sett ut sen vi klippte ned det.
 
Den har väl rotsystemet fullt med växtsaft som läcker ut nu när du har klipp av skotten.
 
KristinaRT
Carl-Jo-han skrev:
En annan fundering, på vilket djup sprider sig rötterna som leder nya skott? En drastisk åtgärd skulle ju kunna vara, om man har det så illa som t.ex shadowfire, att gräva ett djupt brant dike runt hela plantan/plantorna med god marginal utanför smittat område.

Efter det påbörjar man valfri behandling/borttagning. Eller kan rötterna klättra i luften med?
Luft tror jag inte de tar sig igenom, man skulle också kunna tänka sig att vattenfylla evt diken då parkslide inte verkar gilla fuktig/sank mark.....

Har för mig att det talades om grova rötter på någon meters djup? (Rätta mig gärna om jag har fel)
Sannolikt etablerar de ett system m riktigt grova rötter på "säkert djup)" dvs så långt ner de kan. Har man berg 50 cm ner blir det ovanför det, har man fin jord utan hinder blir det avsevärt mycket djupare....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.