Tykon skrev:
Jag var ut och tittade till min parkslide nu och får rätta mig lite. Skotten framför är bara 2m ut och jättesmå, dom bakom under granen har skjutit upp och är någon meter höga. Dom under granen verkar stå i 3 klungor plus enstaka skott.

Hade hoppats kunna slå ut huvudroten med roundupen och på så vis göra den mycket vekare, men det känns som jag har grova rötter under granen som förser den med energi också.

Får se hur jag går vidare, måste göra nånting åt den innan den knallar över tomtgränsen, har bara 2m kvar i östlig riktning från sista synliga skottet så det kanske redan är för sent...
Haha, "sött skott" :D .. jag ryser nästan när jag ser de där. De där små skotten är förmodligen de som kommer från "osynliga" rötter, dvs kör du ner spaden där så hittar du ingenting. Antagligen har du sytrådstunna rötter strax under jordnivå som går ut i gräsmattan. Tveklöst har du huvudroten någonstans där under granen. Du verkar inte ha något jättebestånd, så oavsett vilken metod du väljer så dräper du nog den där rätt så snabbt.
 
shadowfire skrev:
Planen just nu är att vända på steken och låta den växa fritt nästa år. Skjuta upp alla skott den bara har innan den åker på glyfosatinject. Det ska bli dödsstöten och slutet på kampen mot eländet.
Du tror inte att den under det "fria" året kommer att lagra upp med massor av ny energi till rotsystemet?
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
elpaco skrev:
Du tror inte att den under det "fria" året kommer att lagra upp med massor av ny energi till rotsystemet?
Det är den stora risken, dvs att den dels lagrar upp rejält med energi, dels att den sprider sig ännu mer då den får lapa solljus helt fritt. Samtidigt känner jag att det är enda sättet att få ner gift i den då den just nu inte har så mycket som kan dra ner gift. Det lilla jag kan bekämpa kommer att vara vitt pga avsaknad av solljus och inte ha så mycket klorofyll. Alternativet är att låta det vara tarpat två år till, men jag börjar bli galet trött på att det ser ut som en krigszon på baksidan nu. Jag har i och för sig ett till alternativ och det är att ta bort presenningarna och ersätta med flera lager markduk och sedan fylla på med jord ovan och göra en kapsel under, men mitt stora dilemma är att jag får inte dit en lastbil eller en en traktor med släp med jordmassor. Inte utan att riva min altan eller gäststuga.

Tänk om fd ägaren hade planterat skiten vid vägen istället. Hade varit en nobrainer att schakta ur och köra bort....
 
Kanske kan du göra en mellanväg, och försöka försvaga den som nu, "tarpat", för att släppa upp den sista månaden innan frosten? Då kanske den lyckligt skjuter iväg det sista unset sparad energi .. En hel säsong friväxt låter lite väl farligt med tanke på allt du/ni har berättat.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
elpaco skrev:
Kanske kan du göra en mellanväg, och försöka försvaga den som nu, "tarpat", för att släppa upp den sista månaden innan frosten? Då kanske den lyckligt skjuter iväg det sista unset sparad energi .. En hel säsong friväxt låter lite väl farligt med tanke på allt du/ni har berättat.
Det kan vara så att det går att släppa upp den en säsong också, men det krävs som sagt en rejäl giftkur på slutet. Jag har ju redan grävt upp alla stora rötter och hela stamnätet till den är borta, så det är svaga rötter som återstår. Den får på så vis också svårare att lagra ner energi just eftersom rotsystem för det saknas (och eventuell glyfosat får lättare att verka ner i marken). Det är ju fördelen med att jag gjort som jag gjort, dvs attackerat den med kem, hindrat den från solljus och grävt - dvs multiangrepp.

Det som sker just nu är att den upptäcker att skotten inte får solljus och då fokuserar den på att skapa nya skott och försöker sprida sig och hitta nya vägar upp. Just därför har jag tarpat flera meter utanför där den har synts till. Om den däremot får växa en säsong ostört, så kommer den lägga sin energi på ett fåtal skott istället och tillväxt av dessa. Därigenom blir det också mumma att trycka i gift i just de skotten och sänka den helt.

Jag får ta beslut senare i juli/augusti i år då jag lyfter av presenningarna och kollar av hur området ser ut.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Det är ju trots allt ganska spännande .. på ett otäckt vis.
 
Bara för att vara säker är detta rätt växt? Var förbi i ett ärende och tog en bild, dumt att göra processen kort med fel typ och så ska den få växa till lite först också.

Unge växter med späda gröna blad och bruna stammar i en trädgård med grus och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
GK100 skrev:
Bara för att vara säker är detta rätt växt? Var förbi i ett ärende och tog en bild, dumt att göra processen kort med fel typ och så ska den få växa till lite först också.

[bild]
Slide, sannolikt parkslide..... :(
 
H
mattiasp skrev:
Jag följer diskussionerna och funderar.Vad sägs om den här idén:
Borra hål med en relativt liten Skurupsborr, kanske till 2-2,5 m djup. Stoppa ned U-formade kopparkylslingor. Koppla ihop med en cirkulationspump och en lastbilskylare från skroten. Fyll med kylvätska och vänta på januarikölden. På så sätt borde man relativt snabbt kyla ned jorden till, kanske -15 C. Vi har ju, till skillnad från britterna, tillgång till januariköld de flesta år.

Om inte annat är det intressant projekt att pyssla med. Man bör nog ha ett eller fler tomrör för instrumentering/avläsning.
En annan tokig idé som jag funderar på är att göra tvärtom, värma upp rotsystemet istället mitt i vintern för att lura den att börja växa mitt i vintern.
 
Har följt tråden ett par månader och läst från start. Vi köpte ett hus för ett år sen. Och insåg ganska fort att vi har Parkslide som växer på ena sidan av poolen och växthuset. Vi rev ner växthuset för den skiten hade växt in där och v-huset var rätt sliten. Nu i år har vi börjat utrotning av eländet. Var ut i kväll och skulle börja gräva upp så mycket som möjligt själv innan grannen kommer med traktorn. Men jisses, var bara och ge upp.. Rötterna är grova och finns inte en chans och dra upp dom för hand. Och gräva fram dom får man gräva upp hela gräsmattan och 0,5-1meter ner. Dom rötter som jag fick fram låg högt upp på ca en halvmeter ner. Man får hoppas dom inte är så mycket djupare ner.
Undrar om någon vet hur man utrotar Humle? Har även det elände på tomten och även den är runt nästan hela poolen och har nå jävulska rötter.. Skickar med några bilder på både parkslide och humle rötter.
Uppgrävda tjocka rotstammar av parkslide på en gräsmatta med grävredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grov rot som sticker upp ur uppkruvad jord, visar bekämpning av invasiva växtarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grova växtrotsystem uppgrävda nära en träplankstaket med grästuvor och en plasttäckt hög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
STB skrev:
Som jag tidigare nämnt i den här tråden har jag i några år dragit upp dem och fyllt hålen med natriumhydroxid. Jag har mer eller mindre knäckt ett bestånd. Nästa bestånd är ordentligt försvagat. Jag har börjat att beta av häcken, men det är MÅNGA meter häck. Jag orkar bara göra slut på en eller två tankar (8 liter) innan ryggen börjar göra sig påmind.

Jag tror att det egentligen är effektivare med roundup, men det är ett gift som jag helst inte vill sprida i naturen. Natriumhudroxid verkar väldigt lokalt och eftersom min mark ganska sur (pH mellan 5,5 och 6) så jag gör miljön en tjänst.
Inte jag heller. Just därför jag bara penslar samt att jag inte vill att växterna runtomkring skall dö.
 
Årets "angrepp", tre små stänglar. Brukar inte bli mer än så, fast de tittar upp på olika håll några meter ifrån varann.
Hållt på så i 20 år snart. Från början var ett par kvadratmeter täckta.
Tre små växtstänglar bland gräs och löv intill en stenvägg, indikation på sparsam växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
shadowfire skrev:
Haha, "sött skott" :D .. jag ryser nästan när jag ser de där. De där små skotten är förmodligen de som kommer från "osynliga" rötter, dvs kör du ner spaden där så hittar du ingenting. Antagligen har du sytrådstunna rötter strax under jordnivå som går ut i gräsmattan. Tveklöst har du huvudroten någonstans där under granen. Du verkar inte ha något jättebestånd, så oavsett vilken metod du väljer så dräper du nog den där rätt så snabbt.
Härskarteknik, förlöjliga fienden :D Men jag tycker allt att den är lite otäck när jag sett vad den kan ställa till med...

Ni som grävt upp rötterna, vart har ni gjort av dom? All form av kompostering, egen eller annans känns som en dålig idé. Svart sopsäck och "övrigt brännbart" på tippen?
 
Tykon skrev:
Härskarteknik, förlöjliga fienden :D Men jag tycker allt att den är lite otäck när jag sett vad den kan ställa till med...

Ni som grävt upp rötterna, vart har ni gjort av dom? All form av kompostering, egen eller annans känns som en dålig idé. Svart sopsäck och "övrigt brännbart" på tippen?
Yepp, jag hade en dialog med dem på tippen, men insåg att det var kört att ens förklara vad parkslide är för något. Körde dubbla sopsäckar och körde väl iväg runt 100 fyllda säckar med rötter av alla dess slag. Dumpade i brännbart
 
Hej!
Har läst hela tråden och därefter upptäckt en hel åker som är övertagen av parkslide några hundra meter bort från vårt hus. Har mailat kommunen och frågat vad de har för strategi utan att få svar...

Hittade dock detta på närmare håll hos vår granne, kan det också vara slide? Ser inte riktigt likadant ut och växer inte lika snabbt. Kan ni lugna ett oss?
Växter med rödaktiga stjälkar och gröna blad som misstänks vara parkslide, tätt med gräs runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växt med hjärtformade blad och röda stjälkar som möjligtvis är parkslide, mot jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En planta med röda stjälkar och gröna blad växer i en öppen gräsbevuxen yta som möjligen kan vara slide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.