Men uppenbarligen verkar den inte trivas, så den är nog inte svår att bli av med.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
KristinaRT
Intressant att den inte trivs - kan du berätta mer om jordmån, väder, tenperatur, lokal biotop, vattentillgång, konkurrens från andra växter, etc!?!?!?

Hade varit väldigt intressant om vi kunnat identifiera vad som får den att INTE trivas!
Tror tyvärr inte kirskål är botemedlet ;)
 
GK100 skrev:
Har du något bestånd så kan du få en demonstration i hur det kan göras. För det fall det inte är ganska klart hur rekommenderar jag lite inläsning av grundläggande ellära och elektroteknik. Så slipper du skriva svammel runt krossade blyackar eller torrbatterier.

Synd att du uppfattar det jag skriver så det är som sagt inte meningen och jag ska bespara dig och övriga fler inlägg här.
Ähh lägg av gk. Vad jag förstår är du elektriker och kan dina saker i vanliga fall. Har du nu tagit dig vatten över huvudet så erkänn det. Annars så kan du ju enkelt redogöra för din metod istället för att bete dig som du vore på mellanstadiet. Jag kan definitivt grundläggande ellära och vad du antyder ger definitivt inga självklara ingivelser hos mig ..
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Intressant att den inte trivs - kan du berätta mer om jordmån, väder, tenperatur, lokal biotop, vattentillgång, konkurrens från andra växter, etc!?!?!?

Hade varit väldigt intressant om vi kunnat identifiera vad som får den att INTE trivas!
Tror tyvärr inte kirskål är botemedlet ;)
Haha ja jag ska försöka. Tog en översiktsbild men den vart väldigt skuggad av huset. Hoppas den fungerar ändå.

Skuggig trädgård med gräsmatta, en sten, en träbänk och skog i bakgrunden under klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är en gammal tjänstebostad till en större gård, här bodde kokerskan. Tomten gränsar till en rullstensås och marken är således full med sten i alla storlekar. Annars består den mycket av sand och under den lera. Busken står lite högre än gräsmattan men som man kanske ser på bilden är det urgrävt för att gräsmattan ska vara plan och mycket sten har använts som utfyllnad på andra ställen på tomten. När det gjordes vet jag inte. Runt omkring busken är det i alla fall mycket stenigt.

Nedanför den finns bara gräsmatta. Till vänster finns vinbärsbuskar. Hur gamla dom är vet jag inte. Dom var helt igenvuxna när vi flyttade in, jag hittade dom först när vi hade bott här ett år! Samma sak med krusbärsbusken som kan skymtas bakom Parksliden. Det stora trädet är en gammal Rönn tror jag. Annars är det mest ormbunkar, sly, gräs och vildhallon som växer i direkt närhet till den. Några björkar finns ganska nära och dom suger en hel del vatten.

Tomten är generellt ganska torr, får stödvattna mycket under sommaren. Brukar dock inte vattna parksliden och tänker inte börja med det heller :)

Bor mellan Tokholm och Norrtälje, så det är väl typiskt Roslagsväder här. Nu har det varit en ovanligt kall vår, frost och minusgrader i natt med t.ex men busken mådde dåligt förra sommaren med och då var det väl inget speciellt väder?

Frågan är vad jag ska göra nu. Ge mig på den och försöka få bort den med risk för att den går bananas i självförsvar och börjar toksprida sig? Eller om jag avvaktar och ser, för hittils har den inte spridit sig på det fyra år vi har bott här. Tre skott i år hittills, alla verkar han dött av frosten och alla skott är precis där dom gamla grenarna är. Har aldrig sett några andra skott någon annanstans​ så den verkar inte vilja sprida sig. Än!
 
KristinaRT
Hur långt ner börjar leran?
 
KristinaRT skrev:
Hur långt ner börjar leran?
Nu har jag inte grävt precis vid Parksliden men på andra ställen på tomten så är det ca 1 dm gräs och matjord, ca 3-4 dm sand och sedan kommer leran.

Men på baksidan av huset (dvs där Parksliden växer) verkar leran vara ytligare för marken här är väldigt kompakt och gräsmattan har svårt att trivas.
 
KristinaRT
Mycket intressant!

En teori:

Vad vet vi:
1) Parkslide är en pionjärväxt (är snabbt på plats, men ersätts sedan av mer permanent växtlighet), på vulkaniska bergssidor i Japan, Korea och den regionen. Den är ofta först på plats efter ett vulkanutbrott och växer alltså på lavafält. Detta tyder på att:
A) Den har inga problem med sten, sand eller liknande jordmån.
B) Den gillar/klarar av väldränerat och torrt, men klarar fukt/vatten sämre - även om den kan spridas via vatten vill den inte ha det vått om fötterna.

2) Parkslide har rotsystem i ”våningar”, grunda rötter som verkar fungera för spridning, och ett djupt rotsystem som fungerar som energireservoar. Shadowfire har rapporterat riktigt tjocka rötter (8-10 cm) som ligger djupt (50-100 cm?)

3) Parkslide har visats klara ner till -30 lufttemperatur, men temperaturen 50 cm ner i marken är inte mer än några minusgrader, alltså klarar inte de tjockaste rötterna/energireservoaren speciellt mycket kyla.

Tanke: För att parkslide skall kunna utvecklas till stora bestånd måste det djupa rotsystemet kunna bildas på rätt djup. Detta kan hindras av ”barriärer” som ligger relativt grunt, och kan bestå av berg, lager med lera eller liknande.
Om inte detta djupa rotsystem kan bildas är inte växten skyddad från kyla=större känslighet, det kan inte heller lagra upp lika stora mängder energi=sämre tillväxt, och plantan blir självklart mycket mer känslig för stress (kyla, näringsbrist, mekanisk bekämpning, kemisk bekämpning etc).

Parkslide klarar inte heller av konkurrens från skog (det är en pionjärväxt), sannolikt för att mängder av djupa trädrötter konkurrerar ut parkslides djupa rötter. Däremot kommer den passa på så fort det blir en lucka i trädtaket och det kommer ljus på marken. Detta är typiskt beteende för pionjärväxter – och det förklarar dess förmåga att vandra långt under mark för att hitta en plats att växa upp på.

Att den kan ligga vilande länge i marken och sedan sticka upp är också typiskt för pionjärväxter – de väntar på att det ska bli ”rätt tillfälle”. Vissa växter kan vara vilande i årtionden, osannolikt att parkslide är så illa, men den verkar kunna vila i många år.

Eftersom den normalt lever på lavasluttningar etc är den tolerant för diverse kemikalier, som salt, den klarar ett ganska brett spann av pH-värden (5-8) och även torka, värme, vind osv. Däremot klarar inte rötterna kyla och de klarar inte vattensjuk mark…… kanske en idé att gräva en grop där plantan står och INTE fylla igen innan vintern och hoppas att kylan når riktigt djupt ner till djuprötterna?

Djup fin trädgårdsjord måste vara som himmelriket för parkslide ;)
 
  • Gilla
Kjell K. och 2 till
  • Laddar…
S
Carl-Jo-han skrev:
Frågan är vad jag ska göra nu. Ge mig på den och försöka få bort den med risk för att den går bananas i självförsvar och börjar toksprida sig? Eller om jag avvaktar och ser, för hittills har den inte spridit sig på det fyra år vi har bott här. Tre skott i år hittills, alla verkar han dött av frosten och alla skott är precis där dom gamla grenarna är. Har aldrig sett några andra skott någon annanstans så den verkar inte vilja sprida sig. Än!
Ju längre tid den får stå orörd desto djupare och större blir rotsystemet. Det kommer bara att bli svårare att utrota den. Eftersom det är såpass litet område så skulle jag valt att gräva bort så mycket som möjligt även om det är mycket jobb att flytta på stenarna. Det är tydligen nästan bara jag som använder kaustisk soda (natriumhydroxid, NaOH) så det får anses lite kontroversiellt. I vilket fall skulle jag vattnat med sodan så all jord i gropen och närmast runt blev helt indränkt. Då dödar man de små rottrådarna som kan vara lätt att missa. Låt sedan gropen vara tom och håll noga koll där och den närmaste omgivningen i ett par år. Då ser du snabbt om den skjuter skott och kan gräva mer.

Roundup får inte användas på jord då den inte bryts ner där och kan skada miljön. Den får bara användas direkt på blad eller sprutas in i växter. Själv tycker jag inte alls om att använda gifter.

När jag själv fått upp rötter har jag skakat av jorden och soltorkat dem några månader. Då verkar de bli ofarliga. Du kommer få upp en del jord och ärligt talat vet jag inte hur den bör förvaras tills att det är dags att fylla tillbaka den i gropen. Kanske går det att torka den om du har en bra plats för det.
 
STB skrev:
Roundup får inte användas på jord då den inte bryts ner där [...]
Säker på att glyfosat inte bryts ner i jord? Jag skulle vilja hävda att det visst det bryts ner i kontakt med jord. Dock inte så snabbt som man tidigare trott utan det råder en viss oenighet hur snabb nedbrytningstiden är. Att det inte bryts ner alls anser jag dock vara en felaktig slutsats.

Jag håller med om att det bara ska användas direkt på blad och grönska dock, jag hoppas ingen tror att man ska hälla det på jorden, för där har den ju ingen effekt alls som du skriver.

Problemet med glyfosat tror jag inte jag är de få milliliter privatpersoner punktvis använder i sina trädgårdar, utan snarare de stora mängder som bönderna år efter år har ut på sina åkrar där det odlas sådant som vi ska äta.

Det finns redan många tröttsamma diskussioner om glyfosat men jag tänkte bara droppa detta som en liten kontrast till ditt inlägg.
 
Redigerat:
Excel
Häll på roundup och odla gran i området där den står.
 
Intressant där Carl-Jo-han, men på din bild ser det ut som att någon kort och gott har planterat en enda uppsättning av den, antingen som en större rot eller någon mindre stickling. Du har garanterat en rotklump strax under marknivå, där den drar sina skott ifrån. Storleken på rotklumpen kan visa hur gammal planteringen är.

Det hade varit intressant att se om den skjuter mindre skott också runtomkring, men som du inte ser kanske för att du kör med gräsklippare mm. En radie på 1-1,5 meter in på gräsmattan tomten t.ex. Likaså om du har ytrötter som vandrat i gräset, det är som tjockare sytråd och rätt sega svarta rötter som kan gå ett par meter in på marken.

Som det ser ut just nu så hade jag utan tvekan kört inject på den. Du har ju i praktiken inget jobb alls nästan med så lite slide, så jag hade låtit den växa upp och injicerat glyfosat i stammarna på den precis före nattfrosten. Inget annat för stunden. Så som den ser ut just nu har den inget större rotnätverk att ta delenergi ifrån, utan är lättdräpt. Sablarns lyckost.
 
S
mg765 skrev:
Säker på att glyfosat inte bryts ner i jord? Jag skulle vilja hävda att det visst det bryts ner i kontakt med jord. Dock inte så snabbt som man tidigare trott utan det råder en viss oenighet hur snabb nedbrytningstiden är. Att det inte bryts ner alls anser jag dock vara en felaktig slutsats.
Jo, Roundup (glyfosat) bryts ner i proportion till den biologiska aktiviteten. Det finns viss aktivitet även jord så det bryts ner lite även där. Så fort det kommer en bit ner (några cm eller dm beroende på jord) slutar nedbrytningen och tydligen sker ingen nedbrytning i grundvattnet. Gräver man en grop och dränker jorden som jag föreslog i mitt inlägg ovan sker det nog nästan ingen nedbrytning. Sprayar man på blad enligt bruksanvisningen och lite spray faller ner mellan plantorna är det sannolikt inga större problem.



Excel skrev:
Häll på roundup och odla gran i området där den står.
Det är för att förhindra sådana här felaktigheter som jag försöker förklara hur Roundup inte skall användas.


Nu är vi dock lite off-topic.


De flesta verkar vara ense om att Roundup har liten effekt på Parkslide och att man behöver spruta in koncentrat i själva stammen strax innan första frostnatten då den drar ner som mest näring till rotsystemet. Det finns bilder tidigare här i tråden på områden där Roundup sprayats. All växtlighet utom Parksliden är död...
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Men en variant av lösningen med Roundup och Gran kanske kan vara lösningen för vissa?
Gräv upp och plantera något annat som kan ta över. Kanske även injesera vid rätt tidpunkt?
 
Jag klippte ju ner våran parkslide i söndags precis under jordytan med en häcksax. Vi har ännu inte sett några skott skjuta upp nånstans.
Men vad är bästa tipset nu att gå vidare på?
Ska vi knipsa av skotten så fort vi ser dom?
Ska vi låta skotten växa till sig ett par dm innan vi tar dom? För att trötta ut??
Ska vi låta dom växa till sig ordentligt för att injicera med Roundup G innan frosten kommer?

Usch, jag verkligen hatar denna styggelse till växt.
 
elpaco skrev:
Ähh lägg av gk. Vad jag förstår är du elektriker och kan dina saker i vanliga fall. Har du nu tagit dig vatten över huvudet så erkänn det. Annars så kan du ju enkelt redogöra för din metod istället för att bete dig som du vore på mellanstadiet. Jag kan definitivt grundläggande ellära och vad du antyder ger definitivt inga självklara ingivelser hos mig ..
Som sagt ska jag inte trötta denna tråden men för mitt eget intresse ska jag under sommaren se till att komma åt några plantor vid ett ställe där jag känner ägaren. Sen ska jag göra några enkla test på just denna art med som skrivits i tråden NaOH i stam med åtföljande elbehandling likt jag redan testat på asp.

Återkommer i månadskiftet Aug-Sep någon gång med lite resultat av olika test med främst skilda puls/paustider vid AC och skilda energinivåer vid ren DC-puls. Även lite kring dosering administrering av elyt i växten samt lite olika koncentrationer av den.

Att jag nämnt el här några gånger under lång tid var främst för att se om det kunde generera någon diskussion kring det och kanske någon som testat eller hade några tankar kring det. Nu gjorde det inte så åtminstone inte i vettig riktning, inget problem och jag tar inte åt mig av att jag ses som svamlande etc det hör till.
 
  • Gilla
Anna.p och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.