anders07 skrev:
Den vid husväggen som fick Roundup i stammarna vid två/tre tillfällen under säsongen och sen på hösten var trött året efter och jag upprepade Roundup nästa höst glad att jag var på rätt väg på de typ 20 stammarna som fanns.
Nästa år drog det upp minst 50 skott mer utspritt än tidigare så jag skulle säga att det förvärrade situationen (eller så var det bara extra gynnsamt år eller nåt). Mm
Ja, fast fler skott och mera spridd är ju just tecken på en "panikreaktion" från växtens sida. Dvs att den "inser" att nu är det på väg att gå åt h-vete så nu är det dags att ta till panikåtgärder. Just Parkslide är ju känd för att försöka sprida sig när den är stressad.

Det är alltså ett tecken på framgång när det gäller bekämpning av ogräs. Så man skall vara lite nöjd när man ser tecken på motanfall och svara med samma mynt. Det är då man vänder en framgång i en vinst.
 
->GK100 El? Hur då?

GK100 skrev:
Lite el ihop med sodan som vissa använder så är processen kort med växten.
(...)
Så in med lite el och soda om man vill jobba enkelt och snabbt, funkar bra mot aspskott odyl också om man är med vid färsk stubbe.
 
harry73
Man tar målarsoda som man blandar med bilbatterier (fulladdad). För bäst effekt slår man sönder det hela och löser upp det i vatten. Sedan är det bara att vattna.
Det funkar också med vanliga batterier, men då behövs det fler

(OBS Ironi)
 
:-D
 
Utan att ha någon som helst aning om hur realistiskt detta förslag är, så funderar jag lite i följande banor.
Först lite fakta:.
1. Parksliden är en överlevare av rang.
2. Om man försöker gräva upp den kommer den tillbaka men nu på flera ställen. (Jämför med asp som huggs ner.)
3. Det finns platser där parksliden förefaller hålla sig till en begränsad plats utan större anspråk på att vilja sprida sig.

Antag att man behandlar den på följande sätt: Tillåt den växa på ett ställe och håll efter rotskott runt omkring med gräsklippare, kommer den då ändå att få den explosionsartade spridning kommentatorer i den här tråden beskriver, eller kommer den acceptera sitt begränsade område och "nöja" sig med det, eller kommer den ändå att smyginvadera?

OM den skulle hålla sig i schack med ett sådant förfarande, så skulle mycket blod svett och tårar kunna undvikas.
Vad säger ni andra?
 
Helena S skrev:
Utan att ha någon som helst aning om hur realistiskt detta förslag är, så funderar jag lite i följande banor.
Först lite fakta:.
1. Parksliden är en överlevare av rang.
2. Om man försöker gräva upp den kommer den tillbaka men nu på flera ställen. (Jämför med asp som huggs ner.)
3. Det finns platser där parksliden förefaller hålla sig till en begränsad plats utan större anspråk på att vilja sprida sig.

Antag att man behandlar den på följande sätt: Tillåt den växa på ett ställe och håll efter rotskott runt omkring med gräsklippare, kommer den då ändå att få den explosionsartade spridning kommentatorer i den här tråden beskriver, eller kommer den acceptera sitt begränsade område och "nöja" sig med det, eller kommer den ändå att smyginvadera?

OM den skulle hålla sig i schack med ett sådant förfarande, så skulle mycket blod svett och tårar kunna undvikas.
Vad säger ni andra?
Sådär tänkte jag också, men sen läste jag någon artikel refererad här i tråden som beskrev att den kan samla kraft i årtionden för att sedan bli invasiv. Så det talar mot att den nöjer sig.
Sen kan ju den artikeln vara initierad av de som jobbar med att utrota den.
Jag hoppas du har rätt även om jag är tveksam.
 
P
Vi har också Parkslide men den håller sig något sånär på samma plats. Brukar röja av den lite då och då men något större problem är den inte. Värre är det med Kirskålen och Åkervindan/Snårvindan som växer i vår Rosenhäck.
 
S
Helena S skrev:
Antag att man behandlar den på följande sätt: Tillåt den växa på ett ställe och håll efter rotskott runt omkring med gräsklippare, kommer den då ändå att få den explosionsartade spridning kommentatorer i den här tråden beskriver, eller kommer den acceptera sitt begränsade område och "nöja" sig med det, eller kommer den ändå att smyginvadera?

OM den skulle hålla sig i schack med ett sådant förfarande, så skulle mycket blod svett och tårar kunna undvikas.
Vad säger ni andra?
En person tidigare i den här tråden hade parkslide utanför tomten. Han hade en robotgräsklippare och såg inte problemet. När han slutade klippa några dagar såg han att parksliden sköt skott lite överallt och var ända framme vid huset.

Det enda jag känner till som verkligen verkar begränsa den är riktig skog. Jag ser även tecken på att den har svårt att passera en bäck hemma hos mig. Förmodligen tycker den inte om att gå under grundvattennivån.
 
  • Gilla
viktore2
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
Jag har lite svårt att förstå paniken över något som ni nyss gillade. Jag skulle tro att det vettigaste är att plantera in något annat och sedan regelbundet ta bort skotten. Men inte när de är små. Låt dem komma upp en bit först, det försvagar växten mer.
Om du läser trådskaparens inlägg i den här tråden, Shadowfire, så inser du att det inte är så enkelt.

Tittar du dessutom på den här videon där parksliden har tagit sig genom husgrunden och börjar växa upp bakom golvlister och fönsterkarmar inne i huset då inser man att det här är inte att leka med.
Orkar ni inte se hela videon på 5,5 minut så börja 2 minuter in där ni ser hur den kommer upp inne huset.
Video https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Y68W4K5Y

Det här är en växt från helvetet som inte har några naturliga fiender i Sverige.
Den skulle aldrig ha tagits hit!
 
Mikael_L skrev:
Bräckt vatten är det vid salthalter på ca 0,5g salt / liter.

Så 500 gram salt per kubikmeter vatten ger definitivt smak, en runt 100gram/m3 är gränsen för tjänligt med anmärkning.

Så ett kg salt räcker för att få 10m3 grundvatten till nivåer för tjänligt med anmärkning.

Bara för att få lite perspektiv. Salt är inge bra, men säg 10kg utblandat i 100 m3 grundvatten är ingen katastrof heller, det finns som regel mycket grundvatten där nere i marken.
Som ytterligare perspektiv kan man fundera över hur massor med många ton salt våra väghållare sprider ut över hela landet.
Det saltet bryts heller inte ner på något vis, utan precis nästan allt måste så småningom hamna i vårt grundvatten.

Jag är absolut inget fan av saltanvändning för att döda växtlighet, och brukar rent generellt reagera på när folk kallar salt för bra och naturvänliga metoder.
Men om du tror att 20 kg salt skulle få din parkslide på andra tankar så är inte jag den att kritisera, eller ens vara orolig. Ja kanske om du har en grävd brunn precis nära, då får man se upp.
Här finns inga vattendrag och brunnar i närheten, det enda är ett avlopp med avrinningsbädd men det ligger skapligt långt ifrån. Grusvägen här saltas flera gånger per sommar för att den inte ska damma.

Tror inte det är någon fara men det var lite panik när jag skrev en hel säck.
Jag får börja med att ta en stege och klättra upp på muren och röja alla gamla stjälkar för att kolla spridningen för jag misstänker att den är på väg uppåt tomten och då närmar den sig huset.
Beroende på ytan så kommer jag att lägga ordentligt med salt på men jag ska även försöka hälla roundup i stjälkarna. Dom två i kombination kanske gör susen.
Återkommer om resultatet.
 
På så vis slår du effektivt ut allt dom kan konkurrera med den. Med den verkar ju tåla en del salt om den växer på stränder.
 
Modig skrev:
->GK100 El? Hur då?
Helt vanlig elektricitet vid salt som några använder bra med DC annars med kaustiksoda ok med AC. Inget konstigt med det och långt från harrys små lustigheter.
 
Daniel 109 skrev:
På så vis slår du effektivt ut allt dom kan konkurrera med den. Med den verkar ju tåla en del salt om den växer på stränder.
Det finns ingen växt som kan konkurrera med parkslide. Det är skälet till att den hotar den biologiska mångfalden där den kommit loss i naturen. Den är allelopatisk, dvs bedriver kemisk krigsföring gentemot annan växtlighet. Det är den inte ensam om men i kombination med växtkraft och storlek på plantan så är den en säker vinnare gentemot annan växtlighet.
 
GK100 skrev:
Helt vanlig elektricitet vid salt som några använder bra med DC annars med kaustiksoda ok med AC. Inget konstigt med det och långt från harrys små lustigheter.
Förlåt, men jag är nog lite trög. Hur (bokstavligt talat) ska jag "koppla in" elektriciteten? Planerar inte att lattja med bilbatterier ...
Jag pytsade i kaustiksoda + vatten i kapad parkslide (med söndertrasade "mellanväggar") i höstas. Vore inte fel att kunna ge den en än hårdare dust framöver :-/ Vilken nytta gör elektriciteten?
 
Rätt använd kommer du driva ut medlen i allt finare delar av systemet samt spjälka i diverse ämnen som inte är speciellt kompatibla med biologiskt liv. Bara el i sig är tillräckligt men kräver då lite detaljer som inte av säkerhetsskäl passar att ta upp i ett forum som detta.

Med salt NaCl och likström rätt polariserat behöver man inte ligga så till att det är några större elfaror kring det. I större stammar och innan spridning pga bekämpning, upphackning osv kommit igång skulle jag tänka mig riktigt bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.