1 548 314 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ny här men har följt tråden lång tid. Har hållit på med detta otyg sen 2013. Först grävt upp dom stora "knölarna". Sedan antingen ryckt upp alla skott när det varit dåligt väder eller mer fördelaktigt penslat dom med riktig stark roundup. Tyvärr kommer skiten tillbaka nu med efter fyra års bekämpning
Som jag tidigare nämnt i den här tråden har jag i några år dragit upp dem och fyllt hålen med natriumhydroxid. Jag har mer eller mindre knäckt ett bestånd. Nästa bestånd är ordentligt försvagat. Jag har börjat att beta av häcken, men det är MÅNGA meter häck. Jag orkar bara göra slut på en eller två tankar (8 liter) innan ryggen börjar göra sig påmind.dalle76 skrev:Ny här men har följt tråden lång tid. Har hållit på med detta otyg sen 2013. Först grävt upp dom stora "knölarna". Sedan antingen ryckt upp alla skott när det varit dåligt väder eller mer fördelaktigt penslat dom med riktig stark roundup. Tyvärr kommer skiten tillbaka nu med efter fyra års bekämpning
Jag tror att det egentligen är effektivare med roundup, men det är ett gift som jag helst inte vill sprida i naturen. Natriumhudroxid verkar väldigt lokalt och eftersom min mark ganska sur (pH mellan 5,5 och 6) så jag gör miljön en tjänst.
*Kopierar in mitt inlägg här så det hamnar i rätt tråd*
I vintras när vi flyttade in i vårat första hus så fanns där åtta plantering vid staketet mot grannen. 2-3 meter höga bambupinnar som stod i klasar.
Vi klippte ner dessa och såg fram emot hur dessa skulle se ut till sommaren.
Häromveckan såg vi hur små röda skott började komma upp.
Men, som av en händelse (och ett ökat trädgårdsintresse) såg jag igår ett reportage på Youtube om parkslide. Där såg jag direkt att det var just detta som växte hos oss. Efter massa googlande om detta monster så fick vi även bekräftat av gamla ägarna att de planterat dessa för sex år sen, som insynsskydd från grannarna.
Vi sitter nu med lite lätt panik och har idag klippt ner dom strax under jordytan.
Vi har även rensat så det är jordrent runt dessa planteringar.
Så nu blir det daglig kontroll och nerklippning av ev nya skott.
Gör vi rätt, eller ska man börja fundera på att ta hit grävmaskin?
Jag undrar hur man tänker när man självmant planterar in parkslide?
I vintras när vi flyttade in i vårat första hus så fanns där åtta plantering vid staketet mot grannen. 2-3 meter höga bambupinnar som stod i klasar.
Men, som av en händelse (och ett ökat trädgårdsintresse) såg jag igår ett reportage på Youtube om parkslide. Där såg jag direkt att det var just detta som växte hos oss. Efter massa googlande om detta monster så fick vi även bekräftat av gamla ägarna att de planterat dessa för sex år sen, som insynsskydd från grannarna.
Vi sitter nu med lite lätt panik och har idag klippt ner dom strax under jordytan.
Jag har lite svårt att förstå paniken över något som ni nyss gillade. Jag skulle tro att det vettigaste är att plantera in något annat och sedan regelbundet ta bort skotten. Men inte när de är små. Låt dem komma upp en bit först, det försvagar växten mer.
Ta det lugnt och ta skotten allt eftersom dom kommer upp. Du har den på en begränsad yta nu och en bit från huset antar jag så det är ingen panik ännu.holetaker skrev:*Kopierar in mitt inlägg här så det hamnar i rätt tråd*
Faran är när dom växer nära husgrunder, avlopp, dräneringar mm för rötterna spränger sönder sånt.
Bryter du av stänglarna kan du hälla ren roundup i stjälkarna så det kommer det ner till rötterna.
Till hösten innan första frosten behandla med roundup så stark som möjligt.
Tar du dit en grävmaskin så kan du hamna ännu mer i klistret för minsta lilla minimala rotbit som blir kvar kommer att sprida fanstyget och grävmaskinen hackar sönder skiten. Det enda raka är i så fall att gräva bort mycket och ta dit ny jord. Men... du kan inte vara säker på att grävaren får med sig allt då rötterna kan löpa långt från plantan och dom går djupt.
Du har troligen inte så stora rötter ännu så du bör kunna hålla efter den effektivt men du lär få hålla på i några år.
Läs tråden här så ser du att rensa och rensa och roundup verkar vara det som funkar bäst.
Täckning har tyvärr ingen större effekt för det växer tydligen under täckningen med.
Lycka till.
Ps: Jag undrar hur man tänker när man självmant planterar in parkslide?
Ren okunskap troligen och många tror att det är en form av bambu för den ser ut som bambu när den växer. Den är också tacksam på det viset att den växer snabbt och är perfekt om man vill stoppa insyn.
Redigerat:
Till de nya som inte orkat tröska hela tråden, en kort sammanfattning:
Vi hade tre bestånd på vår gård när vi köpte huset för fem år sedan nu... Ett stort i en slänt på grannen (1), en vid husväggen (2) och en i en slänt ovanför garaget (3).
1) grävde vi ur så mycket vi kunde och fyllde sedan upp med jord/sand från poolbygge. Vi lade ut en dammatta (1 mm) ca. 40-50 cm under mark på ett område på ca. 20 kvm.
2) grävde vi ur och har återfyllt med grus längs väggen.
3) grävde ur och har rullat gräsmatta över.
1:an och 3:an har fungerat bäst hittills. Några få skott har sökt sig ut från under dammduken men de har varit väldigt klena och inte kommit från någon stor rot utan vandrat så de har varit enkla att utplåna. 3:an har jag inte sett ett enda nytt skott från men där kör robotgräsklipparen över också.
2:an har tyvärr inte gått lika bra, den har spridit sig längs husväggen och kommer ideligen upp nya skott ur gruset.
Jag rycker skott så fort jag ser dem. De som kommer upp i mer jordig mark sprutar jag alltid med vattenslangen för att "gräva" ner så långt som möjligt. Ofta kan man då få med en gammal rotbit om man sprutar på med vattenstrålen ett tag. Jag tycker vattenstråle fungerar bättre än att gräva för att få upp rotbitar.
Rotbitar bränner jag sen med gasbrännare.
EDIT: Kan ju tillägga att alla gifter bara är bortkastade pengar (och miljö). RoundUp i stammarna verkade ha effekt ett år men den kom tillbaka värre än någonsin året därpå...
Vi hade tre bestånd på vår gård när vi köpte huset för fem år sedan nu... Ett stort i en slänt på grannen (1), en vid husväggen (2) och en i en slänt ovanför garaget (3).
1) grävde vi ur så mycket vi kunde och fyllde sedan upp med jord/sand från poolbygge. Vi lade ut en dammatta (1 mm) ca. 40-50 cm under mark på ett område på ca. 20 kvm.
2) grävde vi ur och har återfyllt med grus längs väggen.
3) grävde ur och har rullat gräsmatta över.
1:an och 3:an har fungerat bäst hittills. Några få skott har sökt sig ut från under dammduken men de har varit väldigt klena och inte kommit från någon stor rot utan vandrat så de har varit enkla att utplåna. 3:an har jag inte sett ett enda nytt skott från men där kör robotgräsklipparen över också.
2:an har tyvärr inte gått lika bra, den har spridit sig längs husväggen och kommer ideligen upp nya skott ur gruset.
Jag rycker skott så fort jag ser dem. De som kommer upp i mer jordig mark sprutar jag alltid med vattenslangen för att "gräva" ner så långt som möjligt. Ofta kan man då få med en gammal rotbit om man sprutar på med vattenstrålen ett tag. Jag tycker vattenstråle fungerar bättre än att gräva för att få upp rotbitar.
Rotbitar bränner jag sen med gasbrännare.
EDIT: Kan ju tillägga att alla gifter bara är bortkastade pengar (och miljö). RoundUp i stammarna verkade ha effekt ett år men den kom tillbaka värre än någonsin året därpå...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 087 inlägg
Den vid husväggen som fick Roundup i stammarna vid två/tre tillfällen under säsongen och sen på hösten var trött året efter och jag upprepade Roundup nästa höst glad att jag var på rätt väg på de typ 20 stammarna som fanns.
Nästa år drog det upp minst 50 skott mer utspritt än tidigare så jag skulle säga att det förvärrade situationen (eller så var det bara extra gynnsamt år eller nåt). Mm
Nästa år drog det upp minst 50 skott mer utspritt än tidigare så jag skulle säga att det förvärrade situationen (eller så var det bara extra gynnsamt år eller nåt). Mm
Jehu skrev:
Nu hittade jag trådskaparens inlägg om rötterna och det är skrämmande läsning.shadowfire skrev:Jag är lite skeptisk till just tidsperspektivet där, det skulle jag vilja se närmare fakta på som bevis.
Däremot att den kan lagra rejält med energi och klara sig utan ljus länge råder inga tvivel på. Det finns åtminstone dokumenterade exempel på där den jordvandrat 2-3 år utan ljus innan den skjutit nya skott. Mycket beror nog på hur pass utvecklad den är osv. De tjockaste rötterna jag hittade var som en vuxen människas arm och jag såg ett klipp på youtube där det snarare handlade om en människokropp i tjocklek. En rot i den storleken är nog sällsynt, men jag finner det inte otroligt att den kan lagra och hålla energi betydligt längre än vad mitt as har gjort.
Hur kan en växt överleva utan fotosyntes?
Rötter grova som en människoarm och en människokropp och rötterna överlever utan att bladen har fått något ljus som ger den energi.
Vi är invaderade av aliens känns det som :eek:
Testar nog en hel säck salt på dom jag har uppe på stenmuren i hörnet av tomten vid vägen för att se vad det kan ge för effekt. Dom jäkla rötterna går ju mellan stenarna och är omöjliga att gräva upp.
Redigerat:
Som ägare av en grävd brunn där vi tar vårt dricksvatten skulle jag inte använda salt. Jag använder natriumhydroxid (kaustisk soda, NaOH) tillsammans med att rycka upp alla skott. Inte supereffektivt men miljövänligt.
https://www.byggahus.se/forum/tradg...-med-parkslide-15.html?perpage=15#post2268242
https://www.byggahus.se/forum/tradg...-med-parkslide-15.html?perpage=15#post2268242
Bräckt vatten är det vid salthalter på ca 0,5g salt / liter.
Så 500 gram salt per kubikmeter vatten ger definitivt smak, en runt 100gram/m3 är gränsen för tjänligt med anmärkning.
Så ett kg salt räcker för att få 10m3 grundvatten till nivåer för tjänligt med anmärkning.
Bara för att få lite perspektiv. Salt är inge bra, men säg 10kg utblandat i 100 m3 grundvatten är ingen katastrof heller, det finns som regel mycket grundvatten där nere i marken.
Som ytterligare perspektiv kan man fundera över hur massor med många ton salt våra väghållare sprider ut över hela landet.
Det saltet bryts heller inte ner på något vis, utan precis nästan allt måste så småningom hamna i vårt grundvatten.
Jag är absolut inget fan av saltanvändning för att döda växtlighet, och brukar rent generellt reagera på när folk kallar salt för bra och naturvänliga metoder.
Men om du tror att 20 kg salt skulle få din parkslide på andra tankar så är inte jag den att kritisera, eller ens vara orolig. Ja kanske om du har en grävd brunn precis nära, då får man se upp.
Så 500 gram salt per kubikmeter vatten ger definitivt smak, en runt 100gram/m3 är gränsen för tjänligt med anmärkning.
Så ett kg salt räcker för att få 10m3 grundvatten till nivåer för tjänligt med anmärkning.
Bara för att få lite perspektiv. Salt är inge bra, men säg 10kg utblandat i 100 m3 grundvatten är ingen katastrof heller, det finns som regel mycket grundvatten där nere i marken.
Som ytterligare perspektiv kan man fundera över hur massor med många ton salt våra väghållare sprider ut över hela landet.
Det saltet bryts heller inte ner på något vis, utan precis nästan allt måste så småningom hamna i vårt grundvatten.
Jag är absolut inget fan av saltanvändning för att döda växtlighet, och brukar rent generellt reagera på när folk kallar salt för bra och naturvänliga metoder.
Men om du tror att 20 kg salt skulle få din parkslide på andra tankar så är inte jag den att kritisera, eller ens vara orolig. Ja kanske om du har en grävd brunn precis nära, då får man se upp.
Round-up (glyfosat) är en väldigt omdiskuterad herbicid, inte helt sällan med politisk/ideologisk förtecken, då allmän kritik mot monsanto också blir viktigt. Men när det blir så, så skyms ofta sikten på de rena egenskaperna utav allt annat som måste sägas.
Natriumhydroxid (NaOH) låter fruktansvärt att hälla ut i sin trädgård eller i mark öht, då det är så grymt frätande och våldsamt basiskt.
Men det man åtminstone vet är att dessa två ämnen bryts ner i naturen, och faktiskt ganska snabbt. Restprodukterna lär nog vara relativt harmlösa ämnen.
Salter däremot är bland de mest stabila föreningar vi vet, det bryts absolut aldrig ner i naturen, utan så småningom kommer det till sist ut i havet.
Men som i mycket annat, så får man lov att ha lite proportioner. Vi som använder lite små mängder av sådana här ämnen runt våra hus bidrar inte i någon nämvärd omfattning av de totala utsläppen och den ev totala påverkan i naturen. Bara man ser upp för lokala problem, såsom brunnar och vattendrag t.ex.
Och jag håller för troligt att nästan alla är försiktiga med mängderna, och använder så lite som möjligt.
Natriumhydroxid (NaOH) låter fruktansvärt att hälla ut i sin trädgård eller i mark öht, då det är så grymt frätande och våldsamt basiskt.
Men det man åtminstone vet är att dessa två ämnen bryts ner i naturen, och faktiskt ganska snabbt. Restprodukterna lär nog vara relativt harmlösa ämnen.
Salter däremot är bland de mest stabila föreningar vi vet, det bryts absolut aldrig ner i naturen, utan så småningom kommer det till sist ut i havet.
Men som i mycket annat, så får man lov att ha lite proportioner. Vi som använder lite små mängder av sådana här ämnen runt våra hus bidrar inte i någon nämvärd omfattning av de totala utsläppen och den ev totala påverkan i naturen. Bara man ser upp för lokala problem, såsom brunnar och vattendrag t.ex.
Och jag håller för troligt att nästan alla är försiktiga med mängderna, och använder så lite som möjligt.
Jag har ingen egen erfarenhet av parkslide, men jag är ganska säker på att det är det jag sett växa 1-2 meter från en strand på västkusten.
De som använder den remsan gör några tappra försök med röjsågen(?) per år, men den verkar hämta sig tämligen omgående.
Detta gör att jag funderar på om salt verkligen fungerar, då detta bestånd verkar stortrivas...
De som använder den remsan gör några tappra försök med röjsågen(?) per år, men den verkar hämta sig tämligen omgående.
Detta gör att jag funderar på om salt verkligen fungerar, då detta bestånd verkar stortrivas...
Lite el ihop med sodan som vissa använder så är processen kort med växten. Sen kan man ifrågasätta delar av den lätt hysteriska ton som finns i tråden, inte är det ett så stort problem ja givetvis på sina håll men troligtvis inte i alla som ropar här.
Ser den på en del ställen nu när man läst här och konstigt nog är den inte fel på en del platser där den är skött i steniga partier och slänter och den ger snabb avskärmning och skuggade platser. Vid ett exempel kring en uteservering är den välfunnen där jag sett den och den hålls efter per säsong på ett bra sätt och spridningen runtom syns inte till.
Så in med lite el och soda om man vill jobba enkelt och snabbt, funkar bra mot aspskott odyl också om man är med vid färsk stubbe.
Ser den på en del ställen nu när man läst här och konstigt nog är den inte fel på en del platser där den är skött i steniga partier och slänter och den ger snabb avskärmning och skuggade platser. Vid ett exempel kring en uteservering är den välfunnen där jag sett den och den hålls efter per säsong på ett bra sätt och spridningen runtom syns inte till.
Så in med lite el och soda om man vill jobba enkelt och snabbt, funkar bra mot aspskott odyl också om man är med vid färsk stubbe.