1 536 007 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
De skott som kommer in på din egen tomt rycker du eller besprutar. Du kan nog få gott resultat redan nu om du bara drar på glyfosat på dem, om de har utvecklat hjärtblad åtminstone. Parksliden suger lite gift redan när de röda skotten kommer upp, men helst ska den ha fått hjärtblad eller karaktärsblad och börjat få lite klorofyll för att glyfosatet ska tas upp bäst.Pernilla Johansson skrev:HELVETE! Såg nyss nåt oroväckande genom fönstret och gick ut och kollade och de enstaka exemplar jag såg var ju skott som spridit sig från DET STORA beståndet som är tätvuxet, kanske 6 m i diameter och som spridit sig in på vår tomt!!
Jag vill bara flytta! 😔 Vad i helvete gör vi? Den växer in i den kommunala skogen intill. Kan man kontakta kommunen? Bryr de sig?
Ett tips är att ta roundup i en liten hink och blanda i lite diskmedel, så det blir mer trögflytande och inte rinner av bladen lika snabbt. Pensla på skotten och bladen med en pensel. Se till att det inte regnar eller blåser för mycket den dagen bara.
Som sagt så är den som svagast i ytterkanterna och därmed biter också giftet som bäst på den där.
Var hittar jag så starkt glysofat som möjligt? Bor söder om Stockholm.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Som privatperson utan speciellt tillstånd, så är det Roundup och det spelar ingen roll om det är koncentrerad roundup eller färdigblandad - så vilken butik som helst med trädgårdssortiment.Pernilla Johansson skrev:
Starkare glyfosat än så måste man ha speciellt tillstånd för att få handskas med (bönder, trädgårdsmästare mfl). Att det sedan går att få tag i kraftigare blandning genom kontakter eller köp från utlandet ändå är en annan femma.
Jag tar gärna emot lätt olagliga tips...
https://agrarking.de/glyfos-unkrautfrei-1-ltr.htmlPernilla Johansson skrev:
Det där lät verkligen inte bra Parkslide är känd för att förstöra dräneringar och kan växa genom betong och förstöra husgrunder så det här måste åtgärdas omgående innan det blev för stort. Rötterna kom antagligen med den nya jorden som är lagd på tomten.Pernilla Johansson skrev:Vi var uppe vid tomtgränsen igår och spanade och då såg jag att det även växer intill grannens nydränerade husvägg samt under den nya verandan. Det såg ut som att de har klippt av ett gäng stänglar som vuxit upp i verandan för det var tätt med stänglar under kunde man se men bara en som växte upp igenom.
Usch vet fortfarande inte vad vi ska göra. Ska vi:
Prata med nuvarande grannen så vi kan skära ner dem och spruta ner kaustiksoda?
Inte göra nåt alls, låta skiten växa och invänta nya grannen i typ augusti?
Eller köra kaustiksodagrejen utan att prata med nuvarande grannen?
Om nya grannen inte inser problemet kan du visa dom filmen från youtube där parkslide kommer upp bakom golvlisterna INNE I HUSET och till och med tar sig genom fönsterkarmar. Skrämmande att en växt har en så otrolig växtkraft :eek:
Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Y68W4K5Y
Jag köpte tre såna här. Men, jag skulle inte spruta på "mina" skott utan där gräva undan. Kommer ni åt grannens så skulle jag spruta där, då alternativet att gräva kanske inte är uppskattat. Er prio måste vara att skydda er tomt, och om grannen vill ha kvar sina så är det ju hans val.mg765 skrev:
Men som det sagts tidigare så funkar det inte med enbart gräsklippare. Jag har kämpat på mot min inkräktare i 2 mån nu, och börjar förlika mig på tanken att ständigt vara vaksam mot de där skotten.
Vete fasen om det skulle löna sig att gräva bara på vår tomt. Det stora beståndet står precis på tomtgränsen och kanske fyra jävlar har vandrat ner på vår tomt, 1-2 meter in på den. Det kan ju finnas rötter hur långt som helst åt alla håll och kanter, och börjar vi gräva och allt det andra finns kvar så börjar väl rötterna sprida sig hysteriskt?? Är det inte allt eller inget som gäller om man ska gräva? Smågräva utan att satsa 1000% och vara envis som en röd gris är typ självmord? Så har jag tolkat det. Det som växer på vår sida är typ knähögt.
Vi har iaf pratat med nuvarande grannen nu. De råkade befinna sig på tomten när vi granskade eländet med upprörda röster, så jag har gråtande föreläst för dem om vilket fanstyg som äter sig in hos dem. Leendena blev stelare och stelare och till sist sa de, något blekare, att de skulle googla. Ett ungt barnlöst par flyttar in i augusti så förhoppningsvis har de ork och energi för att ta tag i kampen. Welcome to hell. Stackars människor.
Ska vi skära ner skiten eller inte? Och vad gör ni med det ni skär och plockar? Känns så hemskt att låta det stå där och samla kraft men innan jag känner mig säker och har en plan vågar jag inte agera. Gift ska beställas iaf.
Vi har iaf pratat med nuvarande grannen nu. De råkade befinna sig på tomten när vi granskade eländet med upprörda röster, så jag har gråtande föreläst för dem om vilket fanstyg som äter sig in hos dem. Leendena blev stelare och stelare och till sist sa de, något blekare, att de skulle googla. Ett ungt barnlöst par flyttar in i augusti så förhoppningsvis har de ork och energi för att ta tag i kampen. Welcome to hell. Stackars människor.
Ska vi skära ner skiten eller inte? Och vad gör ni med det ni skär och plockar? Känns så hemskt att låta det stå där och samla kraft men innan jag känner mig säker och har en plan vågar jag inte agera. Gift ska beställas iaf.
Det är ju under utveckling, så börja gräva de skott med tillhörande rötter som ni hittar. Om ni orkar så kanske en utgrävning ner till berg som avskiljare mot grannen, sedan kan ni ta hand om det som finns på er sida.
Det är ju inget monster, då hade det ju redan tagit över all växtlighet, utan är i konkurrens med all annan växtlighet och det svenska klimatet. Det finns ju flera här som lyckats fajtas med både större och mer väletablerade bestånd än era, så kör igång med utmattningstaktiken direkt.
Det är ju inget monster, då hade det ju redan tagit över all växtlighet, utan är i konkurrens med all annan växtlighet och det svenska klimatet. Det finns ju flera här som lyckats fajtas med både större och mer väletablerade bestånd än era, så kör igång med utmattningstaktiken direkt.
Jag kanske borde förtydliga att beståndet nog faktiskt är gammalt trots allt. Vi misstänker föräldrarna till den missbrukare som bodde i huset innan entreprenören köpte det och fixade upp och sen sålde till nuvarande grannen för 1 år sen. Så minst 5 år gammalt. Minst.
Entreprenören störde den förmodligen med sitt grävande och så sköt den iväg nya skott in mot huset. De skotten vi först såg och trodde var hela problemet.
Så den är nog betydligt mer väletablerad än vad jag först trodde. Därför tvekar jag att smågräva. Vi kan ju redan ha rötter hur långt in som helst hos oss. .. stora beståndet står dessutom så att dikesteorin med urberget inte längre funkar. Den har redan passerat gränsen där slänten slutar.
Entreprenören störde den förmodligen med sitt grävande och så sköt den iväg nya skott in mot huset. De skotten vi först såg och trodde var hela problemet.
Så den är nog betydligt mer väletablerad än vad jag först trodde. Därför tvekar jag att smågräva. Vi kan ju redan ha rötter hur långt in som helst hos oss. .. stora beståndet står dessutom så att dikesteorin med urberget inte längre funkar. Den har redan passerat gränsen där slänten slutar.
Vadå "Nej", du skriver ju också att det håller den i schack?shadowfire skrev:Nej.
Det kan gå att hålla beståndet i schack, men faktum är att parksliden hinner utveckla hjärtblad innan den når gräsklipparens knivar och därmed skapar den energi alldeles utmärkt genom fotosyntesen och kan fortsätta sprida rötter. Så har du en parkslide som växer som en häck så går det utmärkt för den att fortsätta vandra i marken, skott för skott och några år senare komma upp på ett helt annat ställe, typ intill en husvägg.
Däremot ser det ut som om den hålls i schack med robotgräsklippare (eller vanlig gräsklippare med) eftersom att skotten aldrig blir högre än så innan de klipps av. Det kan också ta flera, flera år för parksliden att vandra genom en gräsmatta på det sättet.
Våran är säkert 10 år och jag ser den inte som ett jätteproblem.
Jag rycker en del plantor som jag kommer åt, men inne i syrénhäcken är det svårt att komma åt.
Åt två håll har den robotklippare, en sida är träd och sista är brännässlor....den har inte kommit någonstans ännu.
Kanske jag ångrar att jag skrev detta om några år
Utan någon form av bekämpning ser jag den växa 100 meter härifrån och hur den tar över mer och mer för varje år och det är inte lika trevligt.
Håller man efter skotten verkar den inte "explodera". Jag har nu efter tre år och två stora bestånd gått och plockat skott så fort jag kan och den verkar rätt lugn.
Vad som händer under marken vet jag inte men hittills har den inte dykt upp långt ifrån original platserna.
Bestånd på kommunens mark (i skog) breder ut sig med drygt en meter per år skulle jag uppskatta. Från kanske 2 meter brett första gången jag såg den till att nu vara kanske 5 meter brett (rätt smalt dock pga naturen).
Vad som händer under marken vet jag inte men hittills har den inte dykt upp långt ifrån original platserna.
Bestånd på kommunens mark (i skog) breder ut sig med drygt en meter per år skulle jag uppskatta. Från kanske 2 meter brett första gången jag såg den till att nu vara kanske 5 meter brett (rätt smalt dock pga naturen).
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Ja, du ramar ju in parksliden så du inte ser den, men det lilla ljuset den får räcker för att den ska sprida sig utan din vetskap. Sedan är det mycket möjligt att mark/omgivning gör att den ändå inte tar sig någonstans.sblixten skrev:Vadå "Nej", du skriver ju också att det håller den i schack?
Våran är säkert 10 år och jag ser den inte som ett jätteproblem.
Jag rycker en del plantor som jag kommer åt, men inne i syrénhäcken är det svårt att komma åt.
Åt två håll har den robotklippare, en sida är träd och sista är brännässlor....den har inte kommit någonstans ännu.
Kanske jag ångrar att jag skrev detta om några år
Utan någon form av bekämpning ser jag den växa 100 meter härifrån och hur den tar över mer och mer för varje år och det är inte lika trevligt.
Min tog sig förbi robotgräsklipparen och först när jag pausade roboten och lät den vila en vecka så fick jag se hur långt sliden faktiskt hade vandrat.Den fortsatte alltså hela vägen i gräsmattan där den ändå blev nerklippt.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jag vet inte riktigt varifrån rädslan för att gräva kommer.Pernilla Johansson skrev:Jag kanske borde förtydliga att beståndet nog faktiskt är gammalt trots allt. Vi misstänker föräldrarna till den missbrukare som bodde i huset innan entreprenören köpte det och fixade upp och sen sålde till nuvarande grannen för 1 år sen. Så minst 5 år gammalt. Minst.
Det är trots allt det man gör i England där man ställer upp fraktionsmaskiner som silar jorden från rötter för att få väck det värsta på sliden. Därefter är det lätt att dräpa nästa års skott med kem. Så gör de för att snabbt begränsa parkslidens bestånd.
Parksliden blir inte hysterisk av att man kör en spade i den och om den nu skulle bli helt galen och vilja sprida sig, så kostar det energi + att den tar sig kanske bara en meter på ett år.
Rotsystemet fungerar som så att det räcker med en liten stump, så kan den producera nya skott, men vad jag kan se efter åratal av analyser av växten både i trädgåden och i experiment jag gjort på den i hinkar, så spränger inte rotstumpar nya rötter de första de gör. De fokuserar istället på att skjuta skott och försöka få upp sina fotosyntesantenner. Därefter kan de traska vidare.
Jag grävde för hand första året och fyllde 25 sopsäckar med rötter och körde till återvinningen. Ännu mer tog jag när jag dränerade om huset och inte kunde låta bli att köra ner med minigrävaren i slänten och våldföra mig med skopan (jag fick lite parkslide-rage).
Det du gör genom att gräva är att du kommer åt rötter som kan ha tagit flera år att producera och som både lagrar massor med energi, samt underlättar för sliden att transportera energi och antioxidanter. Ungefär som en pulsåder. De tjockaste rötterna jag hittade var som en vuxen persons arm, såg ut som stora trädrötter. De flesta stora rotklasarna låg på ca 1-1,5 meters djup, alltså inte supersvårt att gräva upp.
Det som händer är att råkar du missa rötter eller dela rötter, så kommer dessa i sin tur producera nya skott (faktiskt redan i år om du gräver nu), men fördelen blir att utan en rejäl pulsålder som förbinder slidens delar, så biter kem mycket bättre på den. Det är därför en yngre parkslide är lättare att döda med enbart kem. Vissa har dödat sina parkslidar med enbart vanlig roundup och genom att spraya på bladen. Är tillhörande underliggande rot bara en som en blyertspenna i storlek så är den mycket mer sårbar än om roten är 10 cm i diameter.
Där min slide lever nu är utan tvekan avgrävda och kvarglömda rotbitar i marken som skjuter nya skott. Inget jag är speciellt orolig över, utan det gäller bara att vara uthållig något år till så ska den vara dräpt.