1 535 906 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Pernilla Johansson, här är mitt förslag:
Såga inte ner några träd alls förrän ni utrotat parksliden. Träd verkar hindra expansionen ordentligt. Rötterna verkar inte heller gå djupare än grundvattnets lägsta nivå.
Gräsmatta med robotgräsklippare gör att man inte ser problemet, men någon här i tråden noterade att rötterna ändå spred ut sig under gräsmattan och kommer till slut att nå andra sidan.
Att täcka med ogenomskinlig presenning fungerade inte alls för mig. Rötterna bara spred sig utanför. Dessutom gjorde den ett riktigt ormbo av blekvita stänglar under presenningen tills någon blev tillräckligt lång och hittade under en kant.
https://www.byggahus.se/forum/tradg...-med-parkslide-15.html?perpage=15#post2268242
Jag använder koncentrerad NaOH som beskrivet i länken men någon annan hade det mycket mer utspätt och vattnade med det. Själv drar jag numera upp dem och sticker sedan ner sprutmunstycket i jorden för att komma åt djupare rötter. Upprepa varje vecka så tror jag att du får kontroll på det om några år.
Generellt tror jag att den sprids genom rötter och nästan aldrig frösådd, men jag kan ha fel.
Såga inte ner några träd alls förrän ni utrotat parksliden. Träd verkar hindra expansionen ordentligt. Rötterna verkar inte heller gå djupare än grundvattnets lägsta nivå.
Gräsmatta med robotgräsklippare gör att man inte ser problemet, men någon här i tråden noterade att rötterna ändå spred ut sig under gräsmattan och kommer till slut att nå andra sidan.
Att täcka med ogenomskinlig presenning fungerade inte alls för mig. Rötterna bara spred sig utanför. Dessutom gjorde den ett riktigt ormbo av blekvita stänglar under presenningen tills någon blev tillräckligt lång och hittade under en kant.
https://www.byggahus.se/forum/tradg...-med-parkslide-15.html?perpage=15#post2268242
Jag använder koncentrerad NaOH som beskrivet i länken men någon annan hade det mycket mer utspätt och vattnade med det. Själv drar jag numera upp dem och sticker sedan ner sprutmunstycket i jorden för att komma åt djupare rötter. Upprepa varje vecka så tror jag att du får kontroll på det om några år.
Generellt tror jag att den sprids genom rötter och nästan aldrig frösådd, men jag kan ha fel.
Chansen är stor, tror jag, att parksliden från den nya jorden inte har några jätterotsystem, utan går hyfsat lätt att hålla undan. Gör nya grannen en tjänst och hjälp dem med det tills de flyttar in. Berättar du för dem vad de är lär de bara bli tacksamma över "intrånget".
Men hur håller jag undan då? Jag vill inte reta den.
Men då blir den väl vansinnig och börjar sprida sig hejvilt om jag har förstått saken rätt?
Nej det blir den inte. Flera har lyckats matta ut fanstygen genom att rycka och rycka så fort dom kommer upp innan rotsystemen har hunnit bli så stora. Dom här sitter i nyligen ditlagd jord så dom bör inte vara så svåra att få bukt med då dom har små rotsystem.
Men... låt plantorna torka och bränn upp plantorna och se till att dom brinner rejält för dom har till och med kunnat börja växa i aska.
Jag skulle nog använda en eldningstunna för säkerhets skull.
Men... låt plantorna torka och bränn upp plantorna och se till att dom brinner rejält för dom har till och med kunnat börja växa i aska.
Jag skulle nog använda en eldningstunna för säkerhets skull.
Det är bara att fortsätta dra upp dem så snart man ser dem. Jag har en smal spade så jag försöker alltid luckra upp jorden lite för att om möjligt få med roten (eller så stor del som möjligt av den).
Från att ha haft två enorma bestånd (säkert några hundra, kanske tusen?) har jag efter tre år idogt ryckande och pytsande med RoundUp kommit till att det i år hittills bara varit ett 20-tal stänger som kommit upp.
Ärligt talat tror jag inte att RoundUp påverkar den särskilt mycket men på de platser där jag hällt i mest RoundUp kommer det upp små krulliga plantor och inte långa raka stänger som annars. Dock blir det mycket fler små krulliga saker...
Från att ha haft två enorma bestånd (säkert några hundra, kanske tusen?) har jag efter tre år idogt ryckande och pytsande med RoundUp kommit till att det i år hittills bara varit ett 20-tal stänger som kommit upp.
Ärligt talat tror jag inte att RoundUp påverkar den särskilt mycket men på de platser där jag hällt i mest RoundUp kommer det upp små krulliga plantor och inte långa raka stänger som annars. Dock blir det mycket fler små krulliga saker...
Vi var uppe vid tomtgränsen igår och spanade och då såg jag att det även växer intill grannens nydränerade husvägg samt under den nya verandan. Det såg ut som att de har klippt av ett gäng stänglar som vuxit upp i verandan för det var tätt med stänglar under kunde man se men bara en som växte upp igenom.
Usch vet fortfarande inte vad vi ska göra. Ska vi:
Prata med nuvarande grannen så vi kan skära ner dem och spruta ner kaustiksoda?
Inte göra nåt alls, låta skiten växa och invänta nya grannen i typ augusti?
Eller köra kaustiksodagrejen utan att prata med nuvarande grannen?
Usch vet fortfarande inte vad vi ska göra. Ska vi:
Prata med nuvarande grannen så vi kan skära ner dem och spruta ner kaustiksoda?
Inte göra nåt alls, låta skiten växa och invänta nya grannen i typ augusti?
Eller köra kaustiksodagrejen utan att prata med nuvarande grannen?
Varför vill du inte prata med nuvarande grannen?
Har ni ingen bra kontakt med den, eller är den rentav otrevlig?
Just nuvarande grannen borde bli väldig glad om ni erbjuder honom att rycka upp ogräs. Problemet är bara vad ni gör om nya grannen flyttar in. För det kan inte vara så kul att börja grannkontakten med en granne som kommer och säger att man har värsta monster Ogräs på tomten och att han brukar gå runt och rycker den och sprutar gift och nu vill fortsätta med det
Just nuvarande grannen borde bli väldig glad om ni erbjuder honom att rycka upp ogräs. Problemet är bara vad ni gör om nya grannen flyttar in. För det kan inte vara så kul att börja grannkontakten med en granne som kommer och säger att man har värsta monster Ogräs på tomten och att han brukar gå runt och rycker den och sprutar gift och nu vill fortsätta med det
Jag har aldrig träffat den här grannen. De har verkat helt ointresserade av all grannkontakt.
Och jag är lite rädd att reaktionen ska bli att de försöker göra några panikåtgärder med katastrofalt resultat som följd för att köparen inte ska backa ur affären eller nåt. Alternativt att de säger fuck off, typ, vi vill ha kvar aset.
Och jag är lite rädd att reaktionen ska bli att de försöker göra några panikåtgärder med katastrofalt resultat som följd för att köparen inte ska backa ur affären eller nåt. Alternativt att de säger fuck off, typ, vi vill ha kvar aset.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Nej.sblixten skrev:
Det kan gå att hålla beståndet i schack, men faktum är att parksliden hinner utveckla hjärtblad innan den når gräsklipparens knivar och därmed skapar den energi alldeles utmärkt genom fotosyntesen och kan fortsätta sprida rötter. Så har du en parkslide som växer som en häck så går det utmärkt för den att fortsätta vandra i marken, skott för skott och några år senare komma upp på ett helt annat ställe, typ intill en husvägg.
Däremot ser det ut som om den hålls i schack med robotgräsklippare (eller vanlig gräsklippare med) eftersom att skotten aldrig blir högre än så innan de klipps av. Det kan också ta flera, flera år för parksliden att vandra genom en gräsmatta på det sättet.
HELVETE! Såg nyss nåt oroväckande genom fönstret och gick ut och kollade och de enstaka exemplar jag såg var ju skott som spridit sig från DET STORA beståndet som är tätvuxet, kanske 6 m i diameter och som spridit sig in på vår tomt!!
Jag vill bara flytta! 😔 Vad i helvete gör vi? Den växer in i den kommunala skogen intill. Kan man kontakta kommunen? Bryr de sig?
Jag vill bara flytta! 😔 Vad i helvete gör vi? Den växer in i den kommunala skogen intill. Kan man kontakta kommunen? Bryr de sig?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Risken är väl att grannen kanske inte ser det som ogräs, utan tycker det är en fin växt.harry73 skrev:Varför vill du inte prata med nuvarande grannen?
Faktumet är ju att en fullt utvecklad slide är ju alldeles fantastisk som insynsskydd och det blir en hög och tät häck på nolltid, så att den är omtyckt av mindre insatta är inte ovanligt.