Verkar inte finnas någon mirakelkur mot parkslide, isf skulle ju det inte vara några problem. Men dom flesta verkar vara överens om att glyfosat som tex finns i roundup är det som gäller. Verkar som bästa tiden att använda det är på sensommaren/hösten.

Ska testa den iden i år, klippa av parksliden några centimeter ovan mark och sen spruta på koncentrerad roundup på stumpen som är kvar. Verkar också fungera bra att trötta ut den genom att ständigt plocka dom skott som kommer upp. Frågan är bara om jag ska låta den växa upp lite i augusti så det finns något att spruta på sen i höst. Eller det kanske räcker med att inte röra den en-två veckor innan hösten verkligen slår till.

Bara grävning verkar inte hjälpa och det kan vara svårt att verkligen få med alla rötter.

Redigerat:
Jag förmodar att de bekämpningsmedel och kurer som föreslagits här i slutet av tråden antagligen precis som alla andra metoder mycket väl kommer döda de stammar och blad som just nu sticker upp ur marken. Men den mycket livskraftiga roten fortsätter vara helt opåverkad och nya skott kommer sticka upp med oförändrad kraft.

Glyfosat är vad jag känner till den enda herbicid som, korrekt applicerad, påverkar roten för huvud taget.

Redigerat:
C
mg765 skrev:
Men den mycket livskraftiga roten fortsätter vara helt opåverkad och nya skott kommer sticka upp med oförändrad kraft.
Om man hela tiden tar bort de skott som kommer upp så försvagas rotsystemet helt klart på sikt. Så det hjälper definitivt att rycka bort skotten löpande i väntan på rätt tid att sätta in glyfosatet.

mg765 skrev:
Jag förmodar att de bekämpningsmedel och kurer som föreslagits här i slutet av tråden antagligen precis som alla andra metoder mycket väl kommer döda de stammar och blad som just nu sticker upp ur marken. Men den mycket livskraftiga roten fortsätter vara helt opåverkad och nya skott kommer sticka upp med oförändrad kraft.

Glyfosat är vad jag känner till den enda herbicid som, korrekt applicerad, påverkar roten för huvud taget.
Jag har ett gäng helvetesväxter, Parkslide, i tomtgränsen ca 25 m från huset som jag tänkte ge mig på nu.
Har läst alla inlägg i tråden och har sett att man ska kapa vid tredje ringen nerifrån och hälla i Roundup i koncentrat i stammen.
Men flera har skrivit att stammen är fylld av vätska så det är svårt att få i någon större mängd medel i stammen.

Funderar på... Roten ska ju eventuellt kunna mattas ut genom att man kapar och kapar och plockar skotten hela tiden så roten får jobba mer. Roten får ju sin näring genom fotosyntesen och om man stör den borde roten kanske kunna mattas ut.
Fotosyntesen http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/hur-fungerar-fotosyntesen
Det borde fungera ungefär som ringbarkning av träd för där släpper man ju ut saven som ska försörja trädet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Floem

Jag har inte så många Parkslide i tomtgränsen och tänkte göra ett försök. Jag delar upp plantorna 5 och 5.

Dom första 5 drar jag upp och plockar skotten från hela tiden.

Nästa 5 kapar jag vid tredje ringen och häller vägsalt i stammen.

Nästa 5 kapar jag vid tredje ringen och häller koncentrerad vanlig Roundup i.

Nästa 5 tänkte jag försöka störa fotosyntesen på genom att borra ett lite hål längst ner på stammen så att all vätska som står i stammen rinner ut. Då bör ju roten få jobba utav helsike för att försöka försörja växten med näring men näringen i stammen rinner ut hela tiden.

Tänkte ta bilder på mina tester så fort det slutar regna och jag kan sätta igång.
Har ni några fler förslag på något jag kan testa?

Redigerat:
  • Gilla
Anna.p och 2 till
  • Laddar…
Bichonen skrev:
[...]
Har ni några fler förslag på något jag kan testa?
Två förslag är:
- Injecera glyfosat i stammarna
- Bespruta med glyfosat

Det är nog först efter 2-3 år man kan börja dra några slutsatser av testerna.

Upplägget låter intressant, men om plantorna är kopplade till samma rotsystem kan det bli svårt att dra mågra entydiga slutsatser

Parksliden jag har i dungen vid tomtgränsen är lite spridd så jag ska försöka lägga upp det så att jag delar upp dom i grupper med så långt mellanrum som möjligt i förhoppning om att det inte är samma rotsystem.

Jag är väldigt nyfiken på hur Parksliden med borrade hålet längst ner på stammen kommer att bete sig.
Kommer att försöka följa upp med bilder hela tiden här.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Det som växer över mark är ettårigt. Flera av tipsen som gäller perenner i allmänhet, lär inte fungera.

Fick en snilleblixt såhär på kvällskvisten: följa ett rotskott till man kommer till ett redigt rhizom, borra ett hål i rhizomet och fyll med glysofat/propprens?

C
Stadsbonden skrev:
Fick en snilleblixt såhär på kvällskvisten: följa ett rotskott till man kommer till ett redigt rhizom, borra ett hål i rhizomet och fyll med glysofat/propprens?
Frågan är hur mycket "rediga rhizom" du kommer att hitta? Nu undviker jag förvisso att gräva där den växer eftersom det uppenbarligen stimulerar tillväxten, men de gånger jag gjort det är det en stor klump under plantan och sedan bara en massa mindre rhizom (max kanske 0,5 cm) som sticker iväg åt olika håll. Så det verkar vara mer ett nätverk av mindre rhizom snarare än en "moderrot".

Efter att ha kämpat mot parkslide vid vår veranda i snart 3 år, kan jag konstatera att skiten går att ta död på genom att enbart fortlöpande klippa av nya skott som tittar upp. Jag har varken grävt eller använt roundup. Från att ha varit en högst livskraftig buske så har den i år visat tydliga tecken på att ge upp. De få skott som tittat upp i år har varit mycket låga och breda med massor av små blad. Senaste veckorna så verkar den inte ens skjutit några nya skott. Parksliden är vansinnigt livskraftig. Det är nästan så man kan tro att rotsystemet kan tillgodogöra sig näring direkt från salterna i marken, utan krav på fotosyntes. Så är det förmodligen inte, utan växten verkar istället vara en hejare på att lagra energi i rotsystemet. Så mitt råd är att inte börja gräva o härja i det. Trötta ut den istället helt enkelt. Ge den inte en chans till fotosyntes.

• Gilla
viktore2 och 1 till
  • Laddar…
Det är samma jag märker, den blir svagare och svagare. Jag har inte använt gift på tre år nu och i år är det väldigt få skott och många är just små krulliga istället för en lång stam.

S
Jag tycker att det fungerar ganska bra med min natriumhydroxid (kaustisk soda).
https://www.byggahus.se/forum/tradg...-med-parkslide-15.html?perpage=15#post2268242
Egentligen är det till stor del utmattningstaktiken som Underlat och Anders07 skriver om, men med den ytterligare fördelen att man förstör lite rötter utan att använda gifter. Jag kör nu stenhårt varje vecka och sist var det bara 5 små skott i den behandlade ytan.

Fördelar:
* Giftfritt och jordförbättrande
* Mer effektivt än bara utmattning
* Skonar annan växtlighet i närheten

Nackdel:
* Farligt att hantera
* Mer jobb jämfört med gifter (glyfosat)

• Gilla
viktore2 och 1 till
  • Laddar…
M
Vad händer om man gör en sju helsikes majbrasa ovanpå alltihop? Isolerar jorden så bra att det ändå inte blir varmt i rotsystemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.