1 536 033 läst · 5 401 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag hade bara en liten planta som kommit i fyllnadsmassor. Men den satt djupt och under en sten och det var stora rotbitar. Men den verkar inte må bra efter eldningen.V Vindens skrev:Det där med brasa låter ej så dumt om det tycks funka. Hur länge har den varit inaktiv?
Jag provar själv ett ämne just nu som säljs i vanliga butiker och ska ej vara så hälsosamt för de flesta växtligheter. Eftersom jag inte har någon aning på reaktionen så sprutar jag endast på bladverket.
Kan någon kunnig bedöma om det har någon effekt på Parksliden alls? Exempelvis ni som provat glyfosat och sett hur bladen ser ut?
Detta är taget 4 dagar efter behandling
[bild]
[bild]
[bild]
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 676 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 676 inlägg
Verkar skumt att inte Roundup funkar ... kör ni Granngårdens värdelösa Roundup eller riktig från eBay Tyskland?
Köp 480g roundup på eBay och testa med den, borde funka.
Här finns info vart ni hittar den på eBay:
https://www.byggahus.se/forum/threa...get-fran-marknaden.346825/page-9#post-3819136
Köp 480g roundup på eBay och testa med den, borde funka.
Här finns info vart ni hittar den på eBay:
https://www.byggahus.se/forum/threa...get-fran-marknaden.346825/page-9#post-3819136
Jag kan meddela att får inte funkar.
Läs det som Abies och Daniel redan skrivit. Glyfosat (Roundup är tyvärr numera en produkt som kan innehålla andra verksamma ämnen) skall appliceras i lagom koncentration så att det hinner dras ner i rötterna innan det ovan jord dör. Vid för hög koncentration riskerar man att bladen dör innan rötterna fått sitt. Det är som effektivast då parksliden drar ner som mest näring från bladen till rotsystemet. Alltså på hösten innan den vissnar. På nya skott på våren är därför glyfosat nästan verkningslöst.John Smith skrev:
Läs gärna rekommendationerna i mitt dokument.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Körde precis en vända på Parksliden i närheten enligt dosering i ditt dokument.S STB skrev:Läs det som Abies och Daniel redan skrivit. Glyfosat (Roundup är tyvärr numera en produkt som kan innehålla andra verksamma ämnen) skall appliceras i lagom koncentration så att det hinner dras ner i rötterna innan det ovan jord dör. Vid för hög koncentration riskerar man att bladen dör innan rötterna fått sitt. Det är som effektivast då parksliden drar ner som mest näring från bladen till rotsystemet. Alltså på hösten innan den vissnar. På nya skott på våren är därför glyfosat nästan verkningslöst.
Läs gärna rekommendationerna i mitt dokument.
[länk]
Dock lite osäker på hur mkt man ska spruta på bladen med tryckspruta.
Bara så de är blöta eller ordentligt blöta?
Nu hoppas jag att de inte blev för blöta och klarar sig till första nattfrosten då kan jag köra en omgång till.
Dör de alltid med en vända? Då kanske lägre dos är bättre ifall man även vill spara ordentlig effekt till nattfrosten.
Jag tog en vända idag igen och plockade det jag såg. På en månad hade jag fått 3skott på 10cm samt en som var lite längre men den missade jag nog förra gången.
Att plocka allt som kommer upp har fått den att sluta skicka skott där de gamla grova stammarna växte. Man ser rester av torkade stamfästen på 5-6 ställen varav några i en 40år gammal tujahäck och de andra runt en stenmur.
Jag tycker att den verkar decimerad i styrka redan andra sommaren av plockning.
Nu kan man väl bara förvänta sig att den skjuter en 10cm grov stam med huggtänder mitt i gräsmattan...
Att plocka allt som kommer upp har fått den att sluta skicka skott där de gamla grova stammarna växte. Man ser rester av torkade stamfästen på 5-6 ställen varav några i en 40år gammal tujahäck och de andra runt en stenmur.
Jag tycker att den verkar decimerad i styrka redan andra sommaren av plockning.
Nu kan man väl bara förvänta sig att den skjuter en 10cm grov stam med huggtänder mitt i gräsmattan...
Det motsvarar mina erfarenheter. Är det gamla väletablerade bestånd kan jag tänka mig att det tar längre tid innan man ser tydlig effekt. Plockar du hela tiden eller någon gång i månaden?
Okej. Det är lite oftare än jag kör. Men jag tror att det är något sådant som är effektivast.
Det står hur mycket man skall ha på i dokumentet också. Inte angett i blöthet, men 1 liter räcker till 30 kvadratmeter.V Vindens skrev:
Jag tycker nog det är väl tidigt på säsongen nu. Jag brukar rekommendera att sikta på en vecka eller 2 före frosten.
När den växt färdigt och börjar ge näring till roten så funkar det att behandla med glyfosfat. Så från och med juli typ. Men bäst effekt får man om man sprutar strax innan första nattfrosten. Om man rycker ska man rycka innan den växt färdigt och börjar skicka näring till roten. Jag siktar på en gång i månaden.
STB har tydligen fått för sig att det måste göras mycket oftare, men nu säger har att näring inte går ner till roten förrän i september. Det går inte riktigt ihop för mig.
STB har tydligen fått för sig att det måste göras mycket oftare, men nu säger har att näring inte går ner till roten förrän i september. Det går inte riktigt ihop för mig.
Jo jag läste att det är 1 liter på 30kvm men detS STB skrev:
var inte så lätt att i praktiken att hålla sig till det.
Jag såg förresten Parkslide hos två hus cirka 500m härifrån. Båda innanför tomtgränsen mot en väg. Dessvärre såg jag ingen utomhus annars hade jag frågat om de ens visste var det var de hade på tomten. Den ena hade sitt bestånd ett par meter från huset. Fick rysningar bara genom att gå förbi. Inga jättebestånd men ett av huset hade ryckt ut ett par färdigvuxna stjälkar inkl rötter och dumpat längst vägen. Är inte det spridningsrisk om det blåser runt rötter till grannhus eller någon trampar i det?
Jag har förstått det som att växten tar näring till rötterna från augusti(beroende på växtzon) tills den går i vintervila. Detta är väl en kontinuerlig process och växten suger åt sig all näring som finns kvar i samband med första frostnatten.D Daniel 109 skrev:När den växt färdigt och börjar ge näring till roten så funkar det att behandla med glyfosfat. Så från och med juli typ. Men bäst effekt får man om man sprutar strax innan första nattfrosten. Om man rycker ska man rycka innan den växt färdigt och börjar skicka näring till roten. Jag siktar på en gång i månaden.
Är det korrekt?
Då borde den sluta skjuta nya skott så här års och satsa på att hämta hem det som finns. Blir intressant att se om 2-4v om det finns nya skott.V Vindens skrev:
Vindens: Typ så, men jag tror nog att det är något tidigare än Augusti.
Trg_se: Det är ju under förutsättning att den är fullvuxen. Tar man bort skott kommer det nya fram till första frosten. Så det är bara att fortsätta rycka. Sista gången i samband med första frostnatten.
Trg_se: Det är ju under förutsättning att den är fullvuxen. Tar man bort skott kommer det nya fram till första frosten. Så det är bara att fortsätta rycka. Sista gången i samband med första frostnatten.