Tomtar och troll i Parkslideskogen ..

OXYD OXYD skrev:
Våra brödrar på andra sidan har uppmärksammat denna härliga växt.

[länk]
Jag läste och de visade även bilder från Danmark:
638d3e0d-6398-4853-9bcc-f307bc93c490.jpg
Växer inne i väggen!
Hemma hos Tina Friede Rasmussen har parksliden hittat in genom hennes vägg.
Varje år försöker hon få död på plantan, men utan framgång.
0ccc9a02-13e2-4900-9571-f24f5b60ddf7.jpg
Bryter igenom asfalten. Bild från Strandvägen i Aalborg.

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:
När deras slåttermaskiner klipper ner Parkslide på ett ställe fastnar delar som sedan lossnar på ett annat och skiten sprids...
Tänker att detta är nog en vanlig spridningsväg för annat med, exempelvis mördarsniglar med jordbruksmaskiner.

D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vilken moral du har. Men att dölja den ser jag definitivt inte som okej. Jag har för mig att det nämndes ett fall där någon sett parkslide på en visning och nämnt det. Till nästa visning var riset borta. Sådant är inte okej. Jag gissar att många skulle strunta i att nämna den, men att dölja existensen börjar bli olagligt.
Fast var det inte du som jämförde med att huset har sjötomt eller inte, eller nära en motorväg. . Dvs inte så mkt att oroa sig för.

Det är faktorer man inte heller ska dölja.

A Abies koreana skrev:
Det sker redan idag till höga kostnader i Sverige och EU. I summan ingår även bekämpning av djur som inte hör hemma i vår natur.
[länk]
Ett bestånd jag rapporterat nu har växt på platsen i 30-40 år enligt markägaren.
Så där har inga pengar satsats.

Jag körde för några dagar sedan mellan Partille och Landvetter på en mindre väg.
Det var lite trafik och jag hade tid att spana efter hur det såg ut efter vägen och till min häpnad så fanns Parkslide överallt efter vägen :surprised:
Ett stort buskage stod nära Partille och det stod så att de inte kan ha spridit sig från någon trädgård.
Dom andra buskagen stod också så att dom inte kan ha kommit dit på grund av spridning från trädgårdar, vägarbeten eller på något annat känt spridningssätt.
Frågan är då... Hur har Parksliden lyckats sprida sig så enormt mycket till ställen där människor troligen inte har haft någon inverkan?
Kan den ändå sprida sig med frön trots att det påstås att den ska vara steril då det behövs både han och honplantor för att den ska kunna sprida sig med frön och vi har bara den ena här?

Det ska finnas hybridsorter som kan sprida sig med frön här i landet.
Hur ser dom ut?

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Jag körde för några dagar sedan mellan Partille och Landvetter på en mindre väg.
Det var lite trafik och jag hade tid att spana efter hur det såg ut efter vägen och till min häpnad så fanns Parkslide överallt efter vägen :surprised:
Ett stort buskage stod nära Partille och det stod så att de inte kan ha spridit sig från någon trädgård.
Dom andra buskagen stod också så att dom inte kan ha kommit dit på grund av spridning från trädgårdar, vägarbeten eller på något annat känt spridningssätt.
Frågan är då... Hur har Parksliden lyckats sprida sig så enormt mycket till ställen där människor troligen inte har haft någon inverkan?
Kan den ändå sprida sig med frön trots att det påstås att den ska vara steril då det behövs både han och honplantor för att den ska kunna sprida sig med frön och vi har bara den ena här?

Det ska finnas hybridsorter som kan sprida sig med frön här i landet.
Hur ser dom ut?
Jag bor strax öster om Landvetter så inte så långt därifrån. Även här finns det parkslide lite överallt :( Kanske följer det med när de lägger fylle för nya vägar? Eller om det faktiskt finns såpass mycket att det är spritt genom rotskott?
Det vore ju ett extremt tråkigt scenario om det faktiskt sprids genom frö. :dizzy:

• Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
Jag bor strax öster om Landvetter så inte så långt därifrån. Även här finns det parkslide lite överallt :( Kanske följer det med när de lägger fylle för nya vägar? Eller om det faktiskt finns såpass mycket att det är spritt genom rotskott?
Det vore ju ett extremt tråkigt scenario om det faktiskt sprids genom frö. :dizzy:
Chop, chop med slåttermaskiner utefter vägkanten?

• Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Chop, chop med slåttermaskiner utefter vägkanten?
Antagligen... :(

S
B Bichonen skrev:
Jag bor också i närområdet och åker förbi varje dag till och från jobbet. Den aktuella vägen heter Partillevägen/Landvettervägen beroende på vilken sida om kommungränsen man är.

De värsta och största bestånden finns i närheten av det nybyggda bårhultsmotet och "planterades" då vägvallarna fick ett jordlager. Anslutningsvägarna är ett antal hundra meter långa. Jag uppskattar det största beståndet till över 100m2. Ganska nära där finns även ett företag som handlar med jord, bergkross och fyllnadsmassor. De har en del parkslide runt anläggningen. Jag skulle helst inte köpa jord därifrån... Längre bort i Partille finns dock andra mycket äldre bestånd t.ex.i en kommunal gräsmatta som uppenbart ser planterade ut. Grovt räknat ser man nog 20 bestånd från vägen mellan Partille och bårhultsmotet.

Partilles kommunala återvinningstation ligger också utefter vägen och har flera bestånd parkslide inne i och runt anläggningen. Även de säljer jord.

Om jag får gissa är detta inget unikt för området. Det ser nog snarlikt ut på många håll i landet.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
shadowfire och 4 till
  • Laddar…
Om man gräver fram en rot, modell underarmstjocklek. Kan det då funka att borra in en eko-plugg eller annan typ av ampull?

S
Hej Baxters
Av gifterna så är det är egentligen bara glyfosat (Roundup) som har en vettig effekt på parkslide. Det enda riktigt effektiva sättet är att injicera koncentrerat glyfosat i stammarna strax innan första frosten då parksliden drar ner näringen i rotsystemet. Man skall inte hälla glyfosat på eller i jorden för då når en stor andel grundvattnet och förgiftar vår miljö. Glyfosat bryts ner relativt enkelt i en aktiv biotop som i bladverk eller översta cm i jord. Längre ner har det nästan evig livslängd.

Själv använder jag natriumhydroxid eftersom jag inte vill använda gifter på min tomt.

Ekoplugg är roundup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.