Mikael_L
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Magnus E K
Antagligen för att allt överlag växer som sjutton i år. Sen jag flyttade hit där jag bor nu har det aldrig varit så igenväxt längs mina promenadvägar. Min parkslide växer dock varken mer eller mindre än tidigare, och jag tycker de skott jag rycker från ett separat före detta bestånd är klenare och kommer över en mindre yta i år. Har aldrig använt gift eller grävt där, enbart ryckt alla skott ca en gång i veckan.
 
  • Gilla
viktore2 och 1 till
  • Laddar…
Min sambos farmor berättade för mig att dom hade parkslide i deras trädgård i segeltorp, då dom flyttade dit. Efter ett par sommrar så upptäckte dom att den spridit duktigt. Då dom fått reda på vad detta var för växt så beslöt dom sig för att ta bort dom.
Hon berättade att dom ryckte skott var annan eller var tredje dag som metod och efter 3 år så var dom borta och kom alldrig mer igen. Detta var på 90-talet. Så nog finns det hopp utan miljöfarliga gifter
 
  • Gilla
viktore2 och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Antagligen för att allt överlag växer som sjutton i år. Sen jag flyttade hit där jag bor nu har det aldrig varit så igenväxt längs mina promenadvägar. Min parkslide växer dock varken mer eller mindre än tidigare, och jag tycker de skott jag rycker från ett separat före detta bestånd är klenare och kommer över en mindre yta i år. Har aldrig använt gift eller grävt där, enbart ryckt alla skott ca en gång i veckan.
FYI: Sverige är avlångt.
 
Kopierat från gruppen Död Åt Parkslide.

I Finland fick vi från 1.6.2019 lag på att inom tre år förstöra från egen tomt dessa växter:
1 sandlupin Lupinus nootkatensis
2 hampstånds Jacobaea cannabifolia
3 hybridslide Reynoutria x bohemica
4 parkslide Reynoutria japonica
5 jätteslide Reynoutria sachalinensis
6 vattenpest Elodea canadensis
7 blomsterlupin Lupinus polyphyllus
8 vresros Rosa rugosa,inkl.Rosa rugosaf. alba
9 apelsinbalsamin Impatiens capensis

När får vi en liknande lag?
 
  • Gilla
ichigo och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad är påföljden om man struntar i det? Åker det runt någon och inspekterar trädgårdar med jämna mellanrum? Kan man inte som fastighetsägare bara hävda att den stod där när jag köpte huset, jag är inte botanist, vet inte vad det är, har inte stört mig eller grannarna?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
För dom som aldrig sett parkslide så rekommenderar jag Furuviksparken för där har den spridits sig enormt, fanns i stortsett i var och varannat hörn :/ märkligt att inte parken göra något.
 
  • Wow
  • Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är påföljden om man struntar i det? Åker det runt någon och inspekterar trädgårdar med jämna mellanrum? Kan man inte som fastighetsägare bara hävda att den stod där när jag köpte huset, jag är inte botanist, vet inte vad det är, har inte stört mig eller grannarna?
Blir väl samma situation som svartbyggen o liknande. Dvs förr eller senare kan någon anmäla det.
 
B Bichonen skrev:
Kopierat från gruppen Död Åt Parkslide.

I Finland fick vi från 1.6.2019 lag på att inom tre år förstöra från egen tomt dessa växter:
1 sandlupin Lupinus nootkatensis
2 hampstånds Jacobaea cannabifolia
3 hybridslide Reynoutria x bohemica
4 parkslide Reynoutria japonica
5 jätteslide Reynoutria sachalinensis
6 vattenpest Elodea canadensis
7 blomsterlupin Lupinus polyphyllus
8 vresros Rosa rugosa,inkl.Rosa rugosaf. alba
9 apelsinbalsamin Impatiens capensis

När får vi en liknande lag?
Se där, lite finsk sisu!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Stackars människa :cry:
Vad en enda liten rot kan ställa till med som planterades 1983.
Kopierar från Facebookgruppen Död Åt Parkslide.

Har själv ställt till med eländet i vår stora över 100 år gamla trädgård.
Blev tvärstopp i det gamla avloppet av betong och visade sig vara rötter som trängt igenom och täppt till.
Har bytt avlopp i halva huset men ännu återstår den del av avloppet som ligger under betonggolven. Huset är stort.
Planterade en liten rot för över 30 år sedan för jag tyckte det var vackert och täckte stenfoten bra. Kämpar dagligen med att hacka av varje litet skott.

Vi har ett över 100 år gammalt hus 20x10 meter med jordkällare med ståhöjd under halva. Där bytte vi strax efter jul ut rören till moderna. De ligger bara ca en halvmeter ner i grunden eftersom källaren är frostfri.
Men problemet är andra halvan av huset där vi har matkällare, pannrum, ett rum med 2000 liters oljebehållare, bastu, tvättstuga och ett stort sovrum samt wc. Alla golv gjutna, hälften har golvvärme och avloppsrören ligger under golven.
Kan inte använda badrum och wc i anslutning till vårt sovrum, inte använda tvättmaskinen i källaren och bara halva vårt nyrenoverade kök har vatten. Lyckligtvis på diskmaskinssidan.
Vi tröttnade och flyttade ut till sommarstugan redan i april men lär nog få flytta in till stan tillbaka i november om frosten blir hård. Allt detta för en liten eländig rot av parkslide.

Tyvärr är våra avloppsrör alltför gamla för att något försäkringsbolag skulle ta risken.
Det har ursprungligen då det byggdes 1910 bestått av sex små lägenheter som nu är en enda bostad och det finns ingen ritning över hur rören går. Vi köpte huset 1983 då vi flyttade tillbaka till vår födelsestad.
Det var då jag tog en rot med mig från Helsingfors :(
 
  • Wow
elsa stina andersson och 2 till
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Stackars människa :cry:
Vad en enda liten rot kan ställa till med som planterades 1983.
Kopierar från Facebookgruppen Död Åt Parkslide.

Har själv ställt till med eländet i vår stora över 100 år gamla trädgård.
Blev tvärstopp i det gamla avloppet av betong och visade sig vara rötter som trängt igenom och täppt till.
Har bytt avlopp i halva huset men ännu återstår den del av avloppet som ligger under betonggolven. Huset är stort.
Planterade en liten rot för över 30 år sedan för jag tyckte det var vackert och täckte stenfoten bra. Kämpar dagligen med att hacka av varje litet skott.

Vi har ett över 100 år gammalt hus 20x10 meter med jordkällare med ståhöjd under halva. Där bytte vi strax efter jul ut rören till moderna. De ligger bara ca en halvmeter ner i grunden eftersom källaren är frostfri.
Men problemet är andra halvan av huset där vi har matkällare, pannrum, ett rum med 2000 liters oljebehållare, bastu, tvättstuga och ett stort sovrum samt wc. Alla golv gjutna, hälften har golvvärme och avloppsrören ligger under golven.
Kan inte använda badrum och wc i anslutning till vårt sovrum, inte använda tvättmaskinen i källaren och bara halva vårt nyrenoverade kök har vatten. Lyckligtvis på diskmaskinssidan.
Vi tröttnade och flyttade ut till sommarstugan redan i april men lär nog få flytta in till stan tillbaka i november om frosten blir hård. Allt detta för en liten eländig rot av parkslide.

Tyvärr är våra avloppsrör alltför gamla för att något försäkringsbolag skulle ta risken.
Det har ursprungligen då det byggdes 1910 bestått av sex små lägenheter som nu är en enda bostad och det finns ingen ritning över hur rören går. Vi köpte huset 1983 då vi flyttade tillbaka till vår födelsestad.
Det var då jag tog en rot med mig från Helsingfors :(
Såg först nu att dom bor långt norrut också. I Jakobstad i Finland, i höjd med Umeå.
Det här jäkla otyget bryr sig inte om klimatet verkar det som :(
 
  • Wow
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Parkslide, suck!

Jag behövde fylla upp min tomt och fick förra året "fina rena" jordmassor från en privatperson i Sollentuna, norr om Stockholm. Jorden fördelades ut över hela min tomt (över 1000 kvm). I år insåg jag att jordmassorna var fulla med Parkslide och skiten kommer upp precis överallt. Jag köpte en minigrävare för att kunna gräva upp ogräset men än så länge finns det hur mycket som helst kvar. Trots att jag har lagt ner många långa timmar både i grävaren och för hand. Hela tomten ser ut som att hundra vildsvin har löpt amok. Mina grannar är väldigt oroliga eftersom de just har lagt ner mycket pengar och tid på att anlägga hela sin trädgård med gräsmattor och planteringar.

Jag som hade planerat att få ordning på min tomt med gräsmatta till barnen att leka på men nu blir det tyvärr ingenting av med det på några år. Det är märkligt hur elaka människor det finns.
 
  • Gilla
  • Älska
Emma77777 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Tråkigt när huset som var värt 14 mille plötsligt är osäljbart. Hoppas du inte har lån på det.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Gräsmatta är väl smidigt. Parksliden tål inte att bli klippt som en gräsmatta. Jag gissar att du fått bort det mesta av stora bitar bitar rötter det här laget.
 
:(
T tompajo skrev:
Parkslide, suck!

Jag behövde fylla upp min tomt och fick förra året "fina rena" jordmassor från en privatperson i Sollentuna, norr om Stockholm. Jorden fördelades ut över hela min tomt (över 1000 kvm). I år insåg jag att jordmassorna var fulla med Parkslide och skiten kommer upp precis överallt. Jag köpte en minigrävare för att kunna gräva upp ogräset men än så länge finns det hur mycket som helst kvar. Trots att jag har lagt ner många långa timmar både i grävaren och för hand. Hela tomten ser ut som att hundra vildsvin har löpt amok. Mina grannar är väldigt oroliga eftersom de just har lagt ner mycket pengar och tid på att anlägga hela sin trädgård med gräsmattor och planteringar.

Jag som hade planerat att få ordning på min tomt med gräsmatta till barnen att leka på men nu blir det tyvärr ingenting av med det på några år. Det är märkligt hur elaka människor det finns.
Och du tycks ju inte ensam om att råka ut för detta. Väldigt ledsen för din skull! :(
Dock kan jag tänka att om du ägnar något år åt att bekämpa (med Roundup eller annat glyfosat) så kanske du kan få bukt med det relativt snabbt nu när du rensat upp. Du har ju i alla fall fördelen att du inte har stora, djupa rötter som ligger där nere och väntar.

En reflektion är att man kanske måste skriva kontrakt med leverantören av jord framöver. Där det får ingå att leverantören intygar att jorden inte har varit beväxt av invasiva växter som tex parkslide. Då skulle man ju faktiskt ha möjlighet att kunna gå tillbaka till leverentören och kräva ersättning om något sådant här sker.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.