P
D Dilato skrev:
Men om alla svenskar avstår från allt så blir det bra överallt annars, och eftersom det bara drabbade 10 miljoner svenskar så var det ok eftersom....det var värt det i det stora hela..🤔
Nej, vad vi gör i Sverige påverkar den övriga världen ganska lite. Mest påverkan har förmodligen Sverige på NATOs förmågor i norra Europa. I övrigt gör nog inte Sverige så stort intryck i världen förutom i de u-länder som får bistånd av oss. Sveriges export av högteknologi har troligen också en icke-försumbar påverkan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ser resten av världen på Sverige och svenskar?
Resten av världen består av minst hälften som längtar efter armagedon där vi otrogna ska dö i helvetet medans dom själva ska till himmelen, kristna, judar, muslimer, samma sinnessjukdom.

Dom jobbar aktivt för att det ska ske, ju fortare Jesus, Muhammed, gud ellet valfri villfarelse kommer och dömmer oss desto bättre, krig och förtryck är bara Jesus som jobbar för att förlösa dig..

Ingen religiös person bryr sig egentligen om livet just nu, eftersom det är bara vägen till evigheten i himmelen...

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ser resten av världen på Sverige och svenskar?
Inte alls!

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Världen blir knappast bättre utan de restriktionerna …
Visst, men när så få tillämpar dom så gör de i stort sett ingen skillnad. Trist men sant.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men problem skapas genom slentrianmässiga förbud mot sådant som kemofoberna tycker ska förbjudas.

Vem är "man"? Den enda som kan förbjuda droger är staten och dess förbudspolitik är allt annat än rationell.

Hur fungerar det då?

Ja, troligen. Även bilar hade blivit totalförbjudna om de hux flux hade materialiserats idag (samtidigt med ett vägnät …).

Vi får den politik vi röstar på. När vi röstar på politiker som vill avskaffa personligt ansvar får vi en stat som inte litar på medborgarna.
jag bemöter allt i den ordning dem kom.
När det gällde enkelhet att förbjuda så missade jag väldigt mycket inser jag.
Det är enkelt för staten att bara förbjuda Glufosat. Eller andra "gifter" .
Det gör det inte rätt. Och som du säger problem skapas.

"man" betyder staten, jag var inte tydlig där.
trodde inte det behövdes. Ja staten är kanske inte de bästa. Men så ser det ut. Jag vet inte hur man löser det

Hur det fungerar? Den blir det inget bra svar på. Men desto farligare för hälsa och hur lätt det är att fastna är något som räknas med

Troligtvis hade man försvårat bil åkandet om det som du säger bara poff dyker upp

Det är våra politiker som styr. Röstar vi på galningar får vi galningar.
Men tjänstemannaansvaret borde komma tillbaks. Då kanske det blir lite ordning?

Inser ni hur stora egoister ni är?

• Wow
Nissens
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Beror nog på hur man mäter egoism.
I kg eller i dl?

D Daniel 109 skrev:
Är det dåligt att man prioriterar sig själv först?
Som på flygplanet: ta på din egen andningsmask innan du försöker hjälpa någon annan.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ta på din egen andningsmask innan du försöker hjälpa någon annan.
Fast motivet till det är långtifrån egoism. Det handlar om att man ska ta på sig sin mask först så att man inte tuppar av innan man kan hjälpa någon.

• Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast motivet till det är långtifrån egoism. Det handlar om att man ska ta på sig sin mask först så att man inte tuppar av innan man kan hjälpa någon.
Precis, att avstå läkemedel som botar mig idag för att eventuellt hindra någon abstrakt immunitet som kanske infaller i framtiden när jag redan gått hädan är inte något som hjälper mig och i min värld är jag och min överlevnad viktigast.
Först när jag är frisk börjar jag flytta fokus till andra.

Egoist, javisst.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Troligtvis hade man försvårat bil åkandet om det som du säger bara poff dyker upp
Ett förbud hade det med all sannolikhet blivit. Eventuellt hade man kunnat få dispens för medicinskt bruk. ;-)
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men tjänstemannaansvaret borde komma tillbaks. Då kanske det blir lite ordning?
Tjänstemannaansvaret är inte borta. Det regleras i brottsbalken, kap. 20.
Det är däremot korrekt att ämbetsmannaansvaret ändrades 1976. Det är förmodligen den reformen som alla syftar på (kanske utan att helt veta vad den innebar) som säger att de vill ha tillbaka tjänstemannaansvaret.

P
D Daniel 109 skrev:
Ganska många bilister är egoister i trafiken, ja. Var det det du syftade på?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är en av de största egoisterna. Jag vill att mina nära och kära och mig själv förresten ta de också. Jag vill nämligen att de ska få antibiotika när de är sjuka. De ska inte behöva vänta. Så jag är egoistisk. Dessutom använder jag säkerhetsbälte när jag kör bil. Japp egoist jag vet Dessutom så är jag så egoistisk att jag tvingar min son att ha säkerhetsbälte.
Nä Nu blir jag rädd vad egoistisk jag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Att använda bilbälte drabbar ingen annan, tvärtom det sparar resurser när du inte behöver lika mycket vård vid en olycka. Att kräva antibiotika när det inte är helt nödvändigt medför sannolikt att liv inte kan räddas i framtiden. Förstår du inte skillnaden?

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.