102 231 läst · 655 svar
102k läst
655 svar
Parkslide, Dolt fel? Inte enligt tingsrätten
När jag växte upp var fronten och vidrutan på bilen nersmetad med insekter efter bara en kort tur med bilen. Idag är den nästan helt ren även om jag kört en långtur. Var nere i Europa med bilen nyligen. Samma sak, nästan inga insekter på bilen. Finns således ett behov av både ett Naturvårdsverk och ett Miljöparti. Aktuell regering har ju dessutom dragit ner bekämpningen mot invasiva växter till ett absolut minimum och flyttat oss tillbaka 10-20 år i tiden av bekämpningen. Det gör att man nu lämnat över till alla "hobbyexperter", tex vissa på denna tråden att styra utvecklingen av invasiva arter och avsaknaden av framtida polleratörer i naturen. Men har man tid att sitta här på forumet har man väl tid att gå runt i trädgården och "pollera" sina växter.
//Trollet
//Trollet
Nejmen! Jag som trodde avsaknaden av pollinatörer berodde på att vi numera ska äta insekterna!Y yddinge skrev:När jag växte upp var fronten och vidrutan på bilen nersmetad med insekter efter bara en kort tur med bilen. Idag är den nästan helt ren även om jag kört en långtur. Var nere i Europa med bilen nyligen. Samma sak, nästan inga insekter på bilen. Finns således ett behov av både ett Naturvårdsverk och ett Miljöparti. Aktuell regering har ju dessutom dragit ner bekämpningen mot invasiva växter till ett absolut minimum och flyttat oss tillbaka 10-20 år i tiden av bekämpningen. Det gör att man nu lämnat över till alla "hobbyexperter", tex vissa på denna tråden att styra utvecklingen av invasiva arter och avsaknaden av framtida polleratörer i naturen. Men har man tid att sitta här på forumet har man väl tid att gå runt i trädgården och "pollera" sina växter.
//Trollet
Väldigt OT, men kunde inte låta bli...
Prova att ta en runda med den bil du växte upp med och se vad som händer.Y yddinge skrev:När jag växte upp var fronten och vidrutan på bilen nersmetad med insekter efter bara en kort tur med bilen. Idag är den nästan helt ren även om jag kört en långtur. Var nere i Europa med bilen nyligen. Samma sak, nästan inga insekter på bilen. Finns således ett behov av både ett Naturvårdsverk och ett Miljöparti. Aktuell regering har ju dessutom dragit ner bekämpningen mot invasiva växter till ett absolut minimum och flyttat oss tillbaka 10-20 år i tiden av bekämpningen. Det gör att man nu lämnat över till alla "hobbyexperter", tex vissa på denna tråden att styra utvecklingen av invasiva arter och avsaknaden av framtida polleratörer i naturen. Men har man tid att sitta här på forumet har man väl tid att gå runt i trädgården och "pollera" sina växter.
//Trollet
Här i nordöstra Skåne behövs bara en liten runda med en modern aredynamisk utformad bil för att få fronten full av insekter.
Det här var tung text att läsa för de flesta (som inte behärskar engelska på nära förstaspråksnivå).C ChristianSch skrev:Thyroid Cancer and Pesticide Use in a Central California Agricultural Area: A Case Control Study
Negar Omidakhsh, Julia E Heck, Myles Cockburn, Chenxiao Ling, Jerome M Hershman, Avital Harari
Author Notes
The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 107, Issue 9, September 2022, Pages e3574–e3582, [länk]
[länk]
Kanske var texten t.o.m. för svårläst även för dig? Du vill ju i tråden här påstå att glyfosat ökar risk för cancer. Men studien du länkar kommer till slutsatsen:
"In conclusion, we found paraquat exposure to be positively associated with thyroid cancer. The association between paraquat and thyroid cancer is elevated in multipollutant models, suggesting an increased risk of thyroid cancer with exposure to other pesticides in combination with paraquat."
Det är alltså Parakvat man finner vara cancerframkallande. Parakvat är ett annat ogräsmedel och inte samma sak som Glyfosat. Parakvat är dessutom förbjudet inom EU sedan 2007.
Redigerat:
Ja min granne använde något sådant på sin parkslide som står nästan i tomtgränsen, där jag har mina odlingar. Min spireahäck, rosor, jordgubbar bl annat. All växtlighet ca 2 meter in på min tomt. Även en del av hans stora kornell dog. Dock inte parksliden. Den fortsatte att växa. Så jag tycker man ska tänka sig för när man använder det i närheten av andra grannars tomterM Maijckel skrev:
Det var ju dumt gjort av din granne, som såklart borde ersätta dig för dina förlorade växter. Har man så nära till grannen kan man exempelvis använda pensel och applicera på bladen (om man nu ska använda glyfosat)G Gustava60 skrev:Ja min granne använde något sådant på sin parkslide som står nästan i tomtgränsen, där jag har mina odlingar. Min spireahäck, rosor, jordgubbar bl annat. All växtlighet ca 2 meter in på min tomt. Även en del av hans stora kornell dog. Dock inte parksliden. Den fortsatte att växa. Så jag tycker man ska tänka sig för när man använder det i närheten av andra grannars tomter
Jo nu är det inte särskilt svåra regler men jovisst tror jag "Svenne Banan" kan ställa till det med att "tokspraya" vid fel tillfälle.I islander skrev:Kreti och pleti ska inte syssla med sånt om de inte skaffar rätt behörighet och tillstånd förstås. Men de största syndarna har ju historiskt varit banverket och trafikverket, det värsta man kan göra är ju att sprida glyfosat på mark som inte är bevuxen för då kan det följa med vatten till ställen där det inte ska vara.
Sen jovisst har Trafikverket och dåtidens Banverket varit inblandat i skandaler med hormoslyr men det har ju inte med saken att göra eftersom en samling av forskare kan skriva en peer review om just Glyfosat.
Jo men jag tror det är klokt att ha regelverket som bönderna följer.Claes Sörmland skrev:
Sen är vår debatt bara en susning mot den stenhårda debatten i det alltmer polariserade Tyskland.
Den här snubben menar att man kan dricka Glyfosat.
Alla filmer
https://www.youtube.com/results?search_query=glyphosat
Ja, glyfosat är tämligen ofarligt. Men det ska ändå användas med måtta. Det är inte alls bra i vattenmiljöer och bryts ner väldigt dåligt i grundvattnet.
Att det är tillåtet för vissa besvärliga växter skulle vara rimligt. Men man behöver inte tillåta det för att bespruta gångar tex.
Samtidigt dyker det hela tiden upp folk även här som säger sig använda det helt fel. Hälla koncentrat tex.
Att det är tillåtet för vissa besvärliga växter skulle vara rimligt. Men man behöver inte tillåta det för att bespruta gångar tex.
Samtidigt dyker det hela tiden upp folk även här som säger sig använda det helt fel. Hälla koncentrat tex.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Vält ett hus lär den inte ha gjort. Men tagit sig in under krypgrunder, förstört asfalt, förstört dräneringar osv. är nog inte helt osannoliktimported_Benno skrev:Barnfamiljen i filmen har ju inte gjort ett handtag för att ta bort skotten utan tycks bara se på hur det växer. Tanten är säkert en parkslidekonsult som gör grova pengar på att skrämma människor. Jag såg inte att huset var skadat, bara att väkxten tagit sig in i springor eftersom barnfamiljen låtit det växa ostört. Skicka gärna bevis på att parkslide vält ett hus - i Sverige.
Men nej jag har inga IRL exempel på sådana saker, bara att jag läst vad den kan ställa till med. Även om huset inte rasar så är det dyrt att åtgärda t.ex en förstörd dränering eller infart
I dagens söndercurlade samhälle vill köpare hitta ”dolda fel” överallt och alltid. Ta ert ansvar vid köpet eller betala rättegångskostnader. Maken till ”dolda fel”-frågor finns väl inte.Bananskalare skrev:Enligt tingsrätten så är inte Parkslide dolt fel .
svt har intervjuat köparen:
svt Patkslide dolt fel
Det är bara tingsrätten, vilket egentligen inte innebär så mycket, men alltid kul.
Dock har det varit en dyr affär bara kostnaderna för säljarens försvar landade på drygt 800000:- Då är inte köparens egna kostnader med. Men de lär hamna på samma kostnader. Den som förlorar i hovrätten kommer bli fattig...
Säljaren köpte huset 2019. Enligt köparen så pratade man inte så mycket om Parkslide. Så därför var kunde de inte veta.
Det tydligen väldigt utspritt parksliden. Köparen vill få det som att man inte kan göra någonting åt det. Utan bara titta på. För annars skulle det spridas tusenfalt.
Undra om de skulle göra ingenting även om det började växa in i huset?
Köparen försöker få det till att säljaren visste om det eller borde veta om det. Självklart visste köparen om det. Men tyckte inte att det var något att berätta.
Fastigheten har använts som fritidsboende och ligger nära skog och sjö.
Även om om 2019 var lika vanligt med Patkslide i media så är det inget argument
"Tingsrätten anser inte att det i målet har framkommit några omständigheter som varit
ägnade att reducera undersökningsplikten, såsom att Jeanette Forslund skulle ha agerat
svikligt eller på ett sätt som stridit mot tro och heder." Det är alltså okej att inte berätta
om det."
I resonemanget allmänt så konstaterar man att den inte riskerar liv och hälsa. Eller att den är förbjuden.
De stackars köparna måste ta eget ansvar.
Som sagt det är bara tingsrätten. Inga slutsatser kan egentligen dras.
Tänk på att jag kan ha fel i mina tolkningar.
Det är tingsrätten i Uddevalla som är den domstol som dömt.
Målet heter T 83-21
Jag har själv beställt domen.
Men jag är inte säker på huruvida jag kan lägga ut domen själv. Har ingen lust att ta bort namn från 47 sidor😉
Finns väl en metod mot parkslide som provats i delar av landet som består av 120-gradig vattenånga som man värmer upp marken med som ska vara effektiv.
Jag körde 45 mil till karlskrona t&r i torsdags och knappt en insekt på bilen så i vart fall runt E22, väg 19 och E65 finns det inga mängder insekter.N nissenhj skrev:
Fast vad har insektsmedel som är det svenska namnet för 'pesticide' med glyfosfat att göra ?C ChristianSch skrev:Thyroid Cancer and Pesticide Use in a Central California Agricultural Area: A Case Control Study
Negar Omidakhsh, Julia E Heck, Myles Cockburn, Chenxiao Ling, Jerome M Hershman, Avital Harari
Author Notes
The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 107, Issue 9, September 2022, Pages e3574–e3582, [länk]
[länk]