Mats Österholm Mats Österholm skrev:
Det blir intressant att se vad hovrätten kommer fram till. Högsta domstolen har ju konstaterat att en säljare har en upplysningsplikt som liknar mäklarens, och en mäklare har blivit fälld av Mäklarsamfundet för att inte ha informerat om parkslide.

Många tingsrättsdomare gillar inte, eller känner inte till, hur pass omfattande säljarens upplysningsplikt numera är efter HD"s dom.

[länk]
Knappast ett dolt fel och enkelt åtgärdat mha Glyfosat. (rätt använt!)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mats Österholm Mats Österholm skrev:
Det blir intressant att se vad hovrätten kommer fram till. Högsta domstolen har ju konstaterat att en säljare har en upplysningsplikt som liknar mäklarens, och en mäklare har blivit fälld av Mäklarsamfundet för att inte ha informerat om parkslide.

Många tingsrättsdomare gillar inte, eller känner inte till, hur pass omfattande säljarens upplysningsplikt numera är efter HD"s dom.

[länk]
Nja, FMI:s disciplinnämnd konstaterade väl bara att mäklaren inte har uppfyllt sin skyldighet att föra vidare information om parkslide på fastigheten som mäklaren hade fått av andra spekulanter. D v s utfallet handlar inte om någon allmän upplysningsskyldighet om parkslide för säljaren.

Vad är det för HD-dom som du för fram? Gamla motorkrossbanan i NJA 2007 s. 86? Ange gärna vi referens i form av målnummer och länk så blir diskussionen enklare.

 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
C
Det är som med exempelvis nässlor och maskrosor. Om folk lär sig att det går utmärkt att skörda och äta de nyttiga växterna istället för att skrika efter glyfosat (vilket ökar risken för cancer) så behöver ingen oroa sig för växtligheten i den utsträckning som ofta sker.

Det finns mängder med recept på parkslide, för den som bemödar sig med att leta efter dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Anette: Med den metoden kommer det garanterat att sprida sig.
Jag är säker på att om vi börjar klippa i det så kommer det garanterat att sprida sig.
Bättre att låta det stå kvar där det står.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
C ChristianSch skrev:
Det är som med exempelvis nässlor och maskrosor. Om folk lär sig att det går utmärkt att skörda och äta de nyttiga växterna istället för att skrika efter glyfosat (vilket ökar risken för cancer) så behöver ingen oroa sig för växtligheten i den utsträckning som ofta sker.

Det finns mängder med recept på parkslide, för den som bemödar sig med att leta efter dem.
Släpp cancernojan, glyfosat är inte cancerogent. I så fall får du oroa dig för t ex sågspån och möblerna i ditt hushåll.

Jag tänkte äta wokad parkslide till lunch för någon månad sedan men det är i praktiken en rabarberersättning vi talar om fick jag lära mig. Alltså en växt av högst begränsat kulinariskt värde. Läs mer här om min misslyckade lunch:

https://www.byggahus.se/forum/threads/aeta-parkslide.518697/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Släpp cancernojan, glyfosat är inte cancerogent. I så fall får du oroa dig för t ex sågspån och möblerna i ditt hushåll.

Jag tänkte äta wokad parkslide till lunch för någon månad sedan men det är i praktiken en rabarberersättning vi talar om fick jag lära mig. Alltså en växt av högst begränsat kulinariskt värde. Läs mer här om min misslyckade lunch:

[länk]
Jo här är hela peer review rapporten som då är beslutunderlaget för den som vill hålla sig till fakta.

https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.2903/j.efsa.2023.8164
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo här är hela peer review rapporten som då är beslutunderlaget för den som vill hålla sig till fakta.

[länk]
Och här är den relevanta delen i detta dokument:

Utdrag från ett dokument som diskuterar studier om glyfosat och dess association med cancerrelaterade hälsoeffekter.
 
  • Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och här är den relevanta delen i detta dokument:

[bild]
Jo och man kunde ju inte se några samband för fara för mänskligheten så därför får bönder använda medlet.
(de förbannade bönderna som bara förstör för de gröna😉)

Men "Svenne Banan" kan ju få för sig att "tokspraya" Glyfosat när jordgubbarna samt bärbuskarna mm ska skördas och det är ju mindre bra.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alltid fascinerande med människor som springer till tingsrätten med sina besvikelser istället så för att försöka hantera problemet. Men kanske har hon kontaktat de där företagen som vill ha hundratusentals kronor för att bekämpa parkslide. Snart med medarbetare i denna tråd!
Vi fick också parkslide från grannarna två hus bort. Dom hade tagit ut dom från sina krukor och sen var det fritt fram. Jag har i kanske fem år använt Roundup och sliden minskar för varje år. Nu går jag runt och sprutar allt som sticker upp. Parksliden är nästan borta så man sprutar det allra minsta. Det hjälper. Man får vänta tills giftet går ur marken innan man kan så eller plantera något men det är det värt.
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo och man kunde ju inte se några samband för fara för mänskligheten så därför får bönder använda medlet.
(de förbannade bönderna som bara förstör för de gröna😉)

Men "Svenne Banan" kan ju få för sig att "tokspraya" Glyfosat när jordgubbarna samt bärbuskarna mm ska skördas och det är ju mindre bra.
Jag vet inte vad du menar med mindre bra. Mitt råd är att inte göra det för men det ger inte cancer. Agerandet är också så oväntat att jag vill nog se evidens på att detta är något som konsumenter gör för att jag ska tro på det.

Ska vi prata problem med glyfosat så är det de som yrkesarbetar med det som vi ska prata om, särskilt i andra varmare ländet. De kan få regelbunden hög exponering av det, kanske under en hel yrkeskarriär. Inte en klok grej utifrån försiktighetsprincipen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte vad du menar med mindre bra. Mitt råd är att inte göra det för men det ger inte cancer. Agerandet är också så oväntat att jag vill nog se evidens på att detta är något som konsumenter gör för att jag ska tro på det.

Ska vi prata problem med glyfosat så är det de som yrkesarbetar med det som vi ska prata om, särskilt i andra varmare ländet. De kan få regelbunden hög exponering av det, kanske under en hel yrkeskarriär. Inte en klok grej utifrån försiktighetsprincipen.
Jo men allt bygger ju på "rätt användning" och egentligen enkla regler precis som bönderna har.
Jag är ganska säker på att förbudet för privatpersoner beror på att myndighten inte tror det är sannolikt att privatpersoner som kollektiv klarar dessa enkla regler.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Johan Övergaard skrev:
Vi fick också parkslide från grannarna två hus bort. Dom hade tagit ut dom från sina krukor och sen var det fritt fram. Jag har i kanske fem år använt Roundup och sliden minskar för varje år. Nu går jag runt och sprutar allt som sticker upp. Parksliden är nästan borta så man sprutar det allra minsta. Det hjälper. Man får vänta tills giftet går ur marken innan man kan så eller plantera något men det är det värt.
Har du någon aning om hur glyfosat fungerar? Det ska inte finnas i marken och det fungerat inte särskilt bra på på parkslideskott.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo men allt bygger ju på "rätt användning" och egentligen enkla regler precis som bönderna har.
Jag är ganska säker på att förbudet för privatpersoner beror på att myndighten inte tror det är sannolikt att privatpersoner som kollektiv klarar dessa enkla regler.
Rätt användning är ingen större faktor vid användning av glyfosat. Det har så begränsad giftighet att detta inte är ett problem. Om man nu inte häller det i dammar, diken och små sjöar.
 
M Maijckel skrev:
Av vilken lag framgår det att man gör sig skyldig till brott om man behandlar parkslide
Riksdagen har beslutat att Glyfosat klass 2 får användas mot parkslide. Detta kräver dock en 5 dagars utbildning, men i sammanhanget är det ju lätt värt att gå den kursen, och som det låter i tråden är det nog många som skulle betala en bunt tusenlappar för att någon kom o sprutade mot eländet. Åtminstone på västkusten.

Ja, jag tvivlar inte på att det är ett veritabelt elände att ha i trädgården. Men ibland låter skräcken som hämtad från den gamla klassikern "Trifidernas uppror"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rätt användning är ingen större faktor vid användning av glyfosat. Det har så begränsad giftighet att detta inte är ett problem. Om man nu inte häller det i dammar, diken och små sjöar.
Jo men nu är det initialt ett "gift" som då bryts ner mycket förutbestämt.
Så precis som för bönderna så bör man då följa ett enkelt regelverk.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.