Pin skrev:
Det där med lastning och lossning riskerar ju att bli en tolkningsfråga. Får man stanna och släppa av fullt friska personer, eller lasta av en icakasse? Eller bara lossa tunga saker och släppa av mormor 95 år med rullator? Med egen p plats blir det ju daglig körning på vägen istället för till garaget. Fast i ditt fall var väl parkeringen en lösning på att inte stå i vägen på gatan...
Jag misstänker att det är körningen och inte bara parkeringen de stör sig på.
Tror inte ens det är körningen då majoriteten i områdets 34 fastigheter kör nästan dagligdags efter att ha handlat etc. Här är det nog snarare avundsjuka då inte alla har plana tomter med möjlighet till att parkera lätt. Var tom en gammal uv som bott här sedan det byggdes -75 som muttrade "det blir ju orättvist". Svarade honom att det är väl lika orättvist som att vissa på andra sidan kommunen har sjöutsikt. Här råder stor ovilja till förändring helt enkelt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Samfälligheten har inte med att göra vad du gör på din tomt. Men de kan reglera användningen av samfällighetens vägar.
 
Alla ska ha det lika jävligt, ge grannen en isglass så han svalnar lite ;)
 
  • Haha
  • Gilla
K@tten och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79
I så fall bör han även ge styrelseledamöterna var sin isglass.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Nu när jag tänker på det. Det finns ju faktiskt en relevant regel här.

Man får inte anlägga ne utfart till en väg utan väghållarens tillstånd. Det handlar normalt om trafiksäkerhet.
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju förstå att de som bor i området helst vill hålla undan biltrafiken. Har man t.ex. småbarn som springer fritt så är det ganska skönt om det inte körs så mycket i området.

Vad sägs om att förklara för ordföranden att du enbart kommer att regelbundet köra in till din egen, friköpta, tomt så länge som du har småbarn? Efter det så kommer det endast att handla om undantagsfall.
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nu när jag tänker på det. Det finns ju faktiskt en relevant regel här.

Man får inte anlägga ne utfart till en väg utan väghållarens tillstånd. Det handlar normalt om trafiksäkerhet.
Då är det frågan om var gränsen för att anlägga en infart går. Ta bort ett staket på sin egen tomt? Njae. Regelbundet köra in på en gräsyta.. kanske.
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Syftet med kravet på tillstånd för utfart är ju trafiksäkerhet, dvs. att läget och utformningen inte ska vara olämpligt.
Vad händer om man säger nej till alla former av utfart, hur den än utförs från en fastighet?
Ett av samfällighetens syften är att hålla dessa fastigheter med väg, hur rimmar då det?
 
  • Gilla
Erik Hellgren och 1 till
  • Laddar…
Tack för era inputs och tankar så här långt.

Har pratat med ordföranden igen. Han är vettig även om han har noll koll på denna typ av frågor. Han har blivit mailbombad av några andra "Ove". Jag sa till honom att be dom som har åsikter att ta direktkontakt med mig då denna fråga inte faller under samfälligheten. Vi får se om någon vågar ta kontakt för till skillnad mot original Ove har dessa inte så mycket råg i ryggen. Fast det blir nog mest anonyma lappar i brevlådan.

Den ena förvarar själv sin motorcykel på tomten och kör till/från nästan dagligen under säsong. Ett annat par vinterförvarar sin 5m båt på tomten. Ytterligare ett par fick för ett par år sedan ta en bit av samfällighetens gräsmatta i anspråk för att låta göra en P-plats precis utanför sitt hus pga att de hade en rullstolsburen familjemedlem (efter beslut på årsstämma). Alla dessa saker tycker jag är helt okej då folk har olika hobbys och livssituationer och vi har faktiskt alla själva valt att flytta till ett tätbebyggt område med friköpta tomter. Fast här i området gör vi tydligen skillnad på folk och folk ��

Kommer fortsätta ställa bilen på min egen tomt de gånger det behövs tills någon kan visa mig några lagar eller förordningar som säger annat.
 
  • Gilla
janusz_w och 21 till
  • Laddar…
Erik Hellgren skrev:
Kommer fortsätta ställa bilen på min egen tomt de gånger det behövs tills någon kan visa mig några lagar eller förordningar som säger annat.
Ser fram emot en uppföljning här. Tror inte att det ens vid skarpt läge finns några sanktioner.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Tack för era inputs och tankar så här långt.

Har pratat med ordföranden igen. Han är vettig även om han har noll koll på denna typ av frågor. Han har blivit mailbombad av några andra "Ove". Jag sa till honom att be dom som har åsikter att ta direktkontakt med mig då denna fråga inte faller under samfälligheten. Vi får se om någon vågar ta kontakt för till skillnad mot original Ove har dessa inte så mycket råg i ryggen. Fast det blir nog mest anonyma lappar i brevlådan.

Den ena förvarar själv sin motorcykel på tomten och kör till/från nästan dagligen under säsong. Ett annat par vinterförvarar sin 5m båt på tomten. Ytterligare ett par fick för ett par år sedan ta en bit av samfällighetens gräsmatta i anspråk för att låta göra en P-plats precis utanför sitt hus pga att de hade en rullstolsburen familjemedlem (efter beslut på årsstämma). Alla dessa saker tycker jag är helt okej då folk har olika hobbys och livssituationer och vi har faktiskt alla själva valt att flytta till ett tätbebyggt område med friköpta tomter. Fast här i området gör vi tydligen skillnad på folk och folk ��

Kommer fortsätta ställa bilen på min egen tomt de gånger det behövs tills någon kan visa mig några lagar eller förordningar som säger annat.

Hej bor själv i radhus med samfällighet och friköpt, ärendet började hos kronofogden.

Beslut från kronofogden: samfälligheten får/kan inte hindra fastighetsägaren att köra till och från fastigheten.

Ärendet överklagades till tingsrätten av en som hette (ove).

Beslut från tingsrätten: faställer kronofogdens beslut.

Ärendet överklagas återigen av ove till hovrätten:

Beslut: faställer tingsrättens beslut , kan ej överklagas.

(Ove) flyttar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
janusz_w och 21 till
  • Laddar…
Kul att läsa.
Här fortsatte vi parkera bilen under ytterligare ca 1 år. Efter första "striden" verkade det som om alla Ove tappade gnistan lite förutom den värsta men han trillade av pinn i hjärtinfarkt istället.

Nu har barnen blivit större och staketet har åter kommit tillbaka och bilen står på gemensamma parkeringen. Så allt är frid och fröjd.
 
  • Gilla
janusz_w och 7 till
  • Laddar…
De två senaste inläggen stärker min uppfattning att det inte går att hindra parkering på den egna tomten. Själv avstår jag från att parkera där eftersom min hustru är mycket känslig för de grannkonflikter som eventuellt kan uppstå.
 
H Henri skrev:
De två senaste inläggen stärker min uppfattning att det inte går att hindra parkering på den egna tomten. Själv avstår jag från att parkera där eftersom min hustru är mycket känslig för de grannkonflikter som eventuellt kan uppstå.
Parkera hur mkt du vill , ingen kan stoppa dig.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Andersgreken Andersgreken skrev:
Parkera hur mkt du vill , ingen kan stoppa dig.
Frun verkar ha den makten.
 
  • Gilla
andersståhle och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.