148 259 läst · 2 396 svar
148k läst
2,4k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Mjölk måste ju sköljas lite innan de blir till tändmaterial för kaminerna. Kan lukta lite surt i korgen med tändmaterial annars.😉 Lite klimat/miljömarodör måste man ju vara i all annan ordning och reda.Rkarlsson skrev:
Olämpligt att elda något som mjölkpaket, dessutom olagligt att elda något annat är torkad ved😉A AndersS skrev:
Ja det säger jag inget om. I sorteringen behöver man inte skölja, och uppmanas att inte göra det alls.A AndersS skrev:
Grannen verkar ha de flesta sopor som tändmaterial, nu blåser det som tur inte mot mig alls =)
Får justera texten klimat/miljömarodör och ev. kriminell till vilken polisen bör prioritera och tillsätta extra resurser för att hitta och även lagföra. Skulle även kunna skapas en oberoende myndighet med egna resurser för ändamålet, vilken finansieras av medel från en ny skatt på ved😂 Måste kontrolleras på plats då en halv paket för att tända inte avger någon "doft" i omgivningen.R Rejäl skrev:
Ganska meningslöst att prata miljöhänsyn med papperspåse eller plast om man sedan eldar upp dessa hemma…A AndersS skrev:
Papperspåsarna man köper i affären eldar jag med upp. Det blev så många under pandemin att jag skulle fått beställa en hel sopbil för att tömma.. (lite ironi) men jo vi eldar upp dessa pappkassarna.R Rejäl skrev:
Ja folk gör alla möjliga saker men då ska man inte prata om att man är miljövänlig..Rkarlsson skrev:
Jag eldar ju ved med, och kassarna är obehandlade. Vad är skillnaden här nu menar du då ? Jag tänder med skiten, jag samlar även pant i pappkassarna och slänger i affärens insamling.R Rejäl skrev:
Tändpåsarna/klossarna till kaminen är sju resor värre än en påse kan jag ju nog bara upplysa dig om =)
Allt är inte svart/vitt i livet, kan slarva med 0,1% av återvinning och vara trogen till 99,9% av källsortering, men börjar man vara fundamentalistisk åker det kanske i lite extra i påsen för restavfall istället.😎R Rejäl skrev:
Ungefär som när de inte tömde nuvarande soptunna där vi sorterar restavfall och komposterbart i två olika påsar pga att någon hade kastat i två lösa pizzakartonger. Då växte hornen och allt i tunnan åkte i en svart plastsäck, då tömdes tunnan utifrån att inget låg löst utan i påse, visserligen modell större.😉
Rkarlsson skrev:
Men att elda plast är inte en liten avvikelse, ja obehandlade papperspåsar kan jag hålla med om som en mindre avvikelse..A AndersS skrev:Allt är inte svart/vitt i livet, kan slarva med 0,1% av återvinning och vara trogen till 99,9% av källsortering, men börjar man vara fundamentalistisk åker det kanske i lite extra i påsen för restavfall istället.😎
Ungefär som när de inte tömde nuvarande soptunna där vi sorterar restavfall och komposterbart i två olika påsar pga att någon hade kastat i två lösa pizzakartonger. Då växte hornen och allt i tunnan åkte i en svart plastsäck, då tömdes tunnan utifrån att inget låg löst utan i påse, visserligen modell större.😉
Jag eldar inte plast, det får du ta mer anders.R Rejäl skrev:
Det är ingen avvikelse alls att elda upp pappkassarna. Kommunen säger säkert nej, men vilket väljer man helst? En obehandlad pappkasse eller en tändpåse som du kan lukta hur giftig den är ?
Jag svarade er samtidigt för att ni är såpass skarpa att ni vet vad som var till var o en..Rkarlsson skrev:
Håller med om tändpåsar mm, själv tänder jag med rent täljt trä😉
Äh, jag drar upp detta med att tända med en halv mjölkförpackning avsiktligt bara för att det vid varje tillfälle blir kommenterat att "elda plast", har gjort det under många år i forumet (men jag gör det också praktiken)😂Rkarlsson skrev: