146 298 läst · 2 396 svar
146k läst
2,4k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 917 inlägg
Varför tror du det?P paralun skrev:
Varför skulle Sverige vara bättre på återvinning än de andra nordiska grannländerna, Tyskland och Benelux-länderna t.ex.?
Och vad händer med koldioxiden?P paralun skrev:
Och vad tror du om utsläpp när man gör nya plastkassar av olja eller växter?
Jag tycker det är väldigt konstigt att man skulle behöva nästan lika många soppåsar som de man har handlat maten i. Om det är så behöver man nog se över vad man handlar så att man inte slänger så mycket av det.P paralun skrev:
Lkpg sorterar komposterbart till biogasproduktion i gröna plastpåsar.P paralun skrev:
E-tuna sorterar redan olika avfall i färgade i plastpåsar och snart kommer dessutom sydnärkingarna öka användningen av plastpåsar och långväga lastbilstransporter iom att de ska köra sin skit för sortering i E-tuna..
Bruna tunnor kanske är bra? men det är nog bättre att kompostera lokalt och inte köra omkring på skiten...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Vill man inte sortera blir det många kassar, ser man inte problemet så blir det inte speciellt många.BirgitS skrev:
Vi genererar kanske en restavfallspåse varannan vecka.
Sant. Övriga kommuner som inte hängt med har slarvat. Tunnorna har tillverkats länge, till och med i grannbyn.P paralun skrev:Jovisst jag visste inte att vissa kommuner inte har bruna tunnor för matavfall som man nu skyndar sig att ordna till. Hursomhelst inget problem.
Fyrfackskärlen har vi redan haft en debatt om och mantrat från de gröna är att förpackningsindustrin står för kalaset och ingen kan riktigt säga när det blev krav. Nu ska det köpas nya dyra sopbilar och en massa logistik ska köpas till återvinningscentralerna. Rent självplågeri utan egentlig miljövinst!
Det borde ju egentligen ha varit en övergångsfas, när en sopbil nått sin ände (5 år kanske?) så byter man till det nya 4 facksbilarna.
På återvinningsstationerna (tippen) så bör det ju bli mycket bättre. En hög för sig så att säga.
Maten äter man väl förhoppningsvis upp, förpackningarna kan ju normalt plattas till, men om hushållet använder blöjor och bindor blir det i perioder i livet ganska stora mängder restavfall.BirgitS skrev:
Jag blandar väl ihop platserna Är ju van vid ett helt underbart fungerande system i vår kommun =) Alla borde ta efter.Alfredo skrev:
Men inte våra sopbilschaufförer, de är katastrof. Kanske det går att återvinna dessa med
Har man sortering så behöver man 2 plastpåsar i veckan. 1 till brännbart, 1 till plastförpackningar. De påsarna är billigast om man köper på rulle vid kampanj.BirgitS skrev:
Till matavfall har vi påsar vi får från kommunen.
Pappersförpackningar behöver man inga påsar.
Om man behöver icakassen xx ggr veckan bör man nog ändå se över sin konsumtion
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
En kasse till plastförpackningar? 🤔R Rkarlsson skrev:Har man sortering så behöver man 2 plastpåsar i veckan. 1 till brännbart, 1 till plastförpackningar. De påsarna är billigast om man köper på rulle vid kampanj.
Till matavfall har vi påsar vi får från kommunen.
Pappersförpackningar behöver man inga påsar.
Om man behöver icakassen xx ggr veckan bör man nog ändå se över sin konsumtion
Vi använder brödpåsar i plastminimizern där vi lägger tunn plast och småplast i.
Större plastsaker ska ligga löst i vår tunna, men det kanske de inte ska i er?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådan tog förra ägaren till huset med sig13th Marine skrev:
Och jag har inte beställt en ny såklart.
Jag samlar plastförpackningar i påse, helt ok.
Plastförpackningar ala kött"lådor" lägger vi löst såklart Det tar för mycket plats i soppåsen vi samlar mjukplasten i.
Men det gäller ju såklart endast plastförpackningsmaterial. Plast typ tandborste går i brännbart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Då förstår jag, vi har en plasthink som man tar med sig ut och tömmer i tunnan.R Rkarlsson skrev:Sådan tog förra ägaren till huset med sig
Och jag har inte beställt en ny såklart.
Jag samlar plastförpackningar i påse, helt ok.
Plastförpackningar ala kött"lådor" lägger vi löst såklart Det tar för mycket plats i soppåsen vi samlar mjukplasten i.
Men det gäller ju såklart endast plastförpackningsmaterial. Plast typ tandborste går i brännbart.
Hos oss fick man minimizern av kommunen om jag inte är ute och cyklar 🤔