BirgitS
P paralun skrev:
Jo de viktiga är att vi svenskar är mycket duktiga på återvinning, troligen i världstopp.
Varför tror du det?
Varför skulle Sverige vara bättre på återvinning än de andra nordiska grannländerna, Tyskland och Benelux-länderna t.ex.?

P paralun skrev:
Svenska fjärrvärmepannor är försedda med mycket bra rökgasrening och förpackningar brinner bra.
Och vad händer med koldioxiden?
Och vad tror du om utsläpp när man gör nya plastkassar av olja eller växter?
P paralun skrev:
Angående påsar som är topic så användes de flesta påsarna till soppåsar
Jag tycker det är väldigt konstigt att man skulle behöva nästan lika många soppåsar som de man har handlat maten i. Om det är så behöver man nog se över vad man handlar så att man inte slänger så mycket av det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst jag visste inte att vissa kommuner inte har bruna tunnor för matavfall som man nu skyndar sig att ordna till. Hursomhelst inget problem.
Lkpg sorterar komposterbart till biogasproduktion i gröna plastpåsar.

E-tuna sorterar redan olika avfall i färgade i plastpåsar och snart kommer dessutom sydnärkingarna öka användningen av plastpåsar och långväga lastbilstransporter iom att de ska köra sin skit för sortering i E-tuna..
Bruna tunnor kanske är bra? men det är nog bättre att kompostera lokalt och inte köra omkring på skiten...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Då beställer man en säck enl samma sida du skickade :) [länk]
Bor man i Övik och beställer en säck från Sundsvall tror jag man får nobben. Det är som sagt svårt det här... 😉😂
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att man skulle behöva nästan lika många soppåsar som de man har handlat maten i. Om det är så behöver man nog se över vad man handlar så att man inte slänger så mycket av det.
Vill man inte sortera blir det många kassar, ser man inte problemet så blir det inte speciellt många.
Vi genererar kanske en restavfallspåse varannan vecka.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst jag visste inte att vissa kommuner inte har bruna tunnor för matavfall som man nu skyndar sig att ordna till. Hursomhelst inget problem.

Fyrfackskärlen har vi redan haft en debatt om och mantrat från de gröna är att förpackningsindustrin står för kalaset och ingen kan riktigt säga när det blev krav. Nu ska det köpas nya dyra sopbilar och en massa logistik ska köpas till återvinningscentralerna. Rent självplågeri utan egentlig miljövinst!
Sant. Övriga kommuner som inte hängt med har slarvat. Tunnorna har tillverkats länge, till och med i grannbyn.
Det borde ju egentligen ha varit en övergångsfas, när en sopbil nått sin ände (5 år kanske?) så byter man till det nya 4 facksbilarna.

På återvinningsstationerna (tippen) så bör det ju bli mycket bättre. En hög för sig så att säga.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att man skulle behöva nästan lika många soppåsar som de man har handlat maten i. Om det är så behöver man nog se över vad man handlar så att man inte slänger så mycket av det.
Maten äter man väl förhoppningsvis upp, förpackningarna kan ju normalt plattas till, men om hushållet använder blöjor och bindor blir det i perioder i livet ganska stora mängder restavfall.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bor man i Övik och beställer en säck från Sundsvall tror jag man får nobben. Det är som sagt svårt det här... 😉😂
Jag blandar väl ihop platserna ;) Är ju van vid ett helt underbart fungerande system i vår kommun =) Alla borde ta efter.
Men inte våra sopbilschaufförer, de är katastrof. Kanske det går att återvinna dessa med :D
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men inte våra sopbilschaufförer, de är katastrof.
Då har vi fått de braiga! 😃
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att man skulle behöva nästan lika många soppåsar som de man har handlat maten i. Om det är så behöver man nog se över vad man handlar så att man inte slänger så mycket av det.
Har man sortering så behöver man 2 plastpåsar i veckan. 1 till brännbart, 1 till plastförpackningar. De påsarna är billigast om man köper på rulle vid kampanj.
Till matavfall har vi påsar vi får från kommunen.
Pappersförpackningar behöver man inga påsar.

Om man behöver icakassen xx ggr veckan bör man nog ändå se över sin konsumtion :p
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Har man sortering så behöver man 2 plastpåsar i veckan. 1 till brännbart, 1 till plastförpackningar. De påsarna är billigast om man köper på rulle vid kampanj.
Till matavfall har vi påsar vi får från kommunen.
Pappersförpackningar behöver man inga påsar.

Om man behöver icakassen xx ggr veckan bör man nog ändå se över sin konsumtion :p
En kasse till plastförpackningar? 🤔

Vi använder brödpåsar i plastminimizern där vi lägger tunn plast och småplast i.
Större plastsaker ska ligga löst i vår tunna, men det kanske de inte ska i er?

Svart soptunna med transparent påse, en öppen och en stängd, modern design, på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En kasse till plastförpackningar? 🤔

Vi använder brödpåsar i plastminimizern där vi lägger tunn plast och småplast i.
Större plastsaker ska ligga löst i vår tunna, men det kanske de inte ska i er?

[bild]
Sådan tog förra ägaren till huset med sig :(
Och jag har inte beställt en ny såklart.
Jag samlar plastförpackningar i påse, helt ok.
Plastförpackningar ala kött"lådor" lägger vi löst såklart :) Det tar för mycket plats i soppåsen vi samlar mjukplasten i.
Men det gäller ju såklart endast plastförpackningsmaterial. Plast typ tandborste går i brännbart.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Sådan tog förra ägaren till huset med sig :(
Och jag har inte beställt en ny såklart.
Jag samlar plastförpackningar i påse, helt ok.
Plastförpackningar ala kött"lådor" lägger vi löst såklart :) Det tar för mycket plats i soppåsen vi samlar mjukplasten i.
Men det gäller ju såklart endast plastförpackningsmaterial. Plast typ tandborste går i brännbart.
Då förstår jag, vi har en plasthink som man tar med sig ut och tömmer i tunnan.
Hos oss fick man minimizern av kommunen om jag inte är ute och cyklar 🤔
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då förstår jag, vi har en plasthink som man tar med sig ut och tömmer i tunnan.
Hos oss fick man minimizern av kommunen om jag inte är ute och cyklar 🤔
Jo det är kommunen som delade ut här med. Jag får nog ta tag i det =)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Dilato skrev:
Om du vandrar på en 100 meter lång strand kan du stöta på en plastpåse var 16 meter.
[länk]
Nja men går jag 16 meter utanför tomten stöter jag på en plastpåse full med hundskit.
 
  • Arg
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Har man sortering så behöver man 2 plastpåsar i veckan.
Antar du menar ”jag” eller ”vi”? 😉
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.