146 288 läst · 2 396 svar
146k läst
2,4k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Jag tänder ju givetvis även med spill från veden. Men jag måste bli av med pappkassarna och det panten inte läggs i vägrar jag ju ändå slänga i soptunnan. De är för dyra för detR Rejäl skrev:
Jo men nu Sverige 290 kommuner och många med dålig ekonomi. Att tvinga kommunerna att investera i dyra nya sopbilar samt fyrfackstunnor blir det nog strid om och alltfler ifrågasätter nyttan.A AndersS skrev:Här är det beslutat nu i december, Kretslopp Sydost med åtta kommuner, men inte tidplan utan allt utgår från att det ska vara klart till 1 jan 2027. Och ingen kommun kommer undan det, men kan välja annat system än fyrfack, då kravet är "fastighetsnära insamling av förpackningsavfall". Regleras även ekonomiskt när kommunen blir ansvarig och blir de som får del av förpackningsavgifterna.
Men fröken Romina kanske har för många frågor på bordet med mycket tvivelaktig miljönytta?
Vi har använt tygkassar när vi handlar i mer än 30 år, en av dem är fortfarande hjälpligt hel och används till att förvara de andra tygkassarna i...
Vi började använda tygkassar för att vi började få väldigt många överblivna plastkassar som inte gick åt till sopkassar.
Det var på den tiden då de var gratis och alla bar hem varorna i plastkassar.
Efter att vi börjat med tygkassar blev det en vana och sedan plakatpolitiken med skatt på påsen infördes vägrade jag av principiella skäl att oavsett förhållanden aldrig köpa en plastkasse, om ni någon gång sett en överlastad envis gubbe med varor stickande ut ur fickor och hängande runt halsen så var det jag.
Jag har egentligen inget emot att sortera om det är vettigt, typ separera plast och glasförpackningar, tidningar plåt osv.
Men när det börjar bli ner på atomnivå då skiter jag i det och konstaterar att det brinner.
Mejerikartonger, tvättmedelsdito och liknande är perfekt att tända i pannan med, allt som kan bli jord åker i egna komposten, plåt, glas, plastförpackningar och wellpapp åker till ÅVC emellanåt då det inte är en omväg i vårt fall,och ibland blir någon matrest utslängd i skogsbrynet till käk åt rådjur, annat djur eller fåglar.
Å vad jag älskar att leva på landet med friheten runt huset!
Vi började använda tygkassar för att vi började få väldigt många överblivna plastkassar som inte gick åt till sopkassar.
Det var på den tiden då de var gratis och alla bar hem varorna i plastkassar.
Efter att vi börjat med tygkassar blev det en vana och sedan plakatpolitiken med skatt på påsen infördes vägrade jag av principiella skäl att oavsett förhållanden aldrig köpa en plastkasse, om ni någon gång sett en överlastad envis gubbe med varor stickande ut ur fickor och hängande runt halsen så var det jag.
Jag har egentligen inget emot att sortera om det är vettigt, typ separera plast och glasförpackningar, tidningar plåt osv.
Men när det börjar bli ner på atomnivå då skiter jag i det och konstaterar att det brinner.
Mejerikartonger, tvättmedelsdito och liknande är perfekt att tända i pannan med, allt som kan bli jord åker i egna komposten, plåt, glas, plastförpackningar och wellpapp åker till ÅVC emellanåt då det inte är en omväg i vårt fall,och ibland blir någon matrest utslängd i skogsbrynet till käk åt rådjur, annat djur eller fåglar.
Å vad jag älskar att leva på landet med friheten runt huset!
Den striden blev aldrig av, många kommuner har redan system för det, det pågår införande och planering.P paralun skrev:
Vi hade den dialogen tidigare där du fick fakta om det som jag då hittade och vilken ersättning kommunerna.😉
Urklipp tidning i november gällande liten kommun där vi har fritidshuset:
"– Eftersom vi får ekonomisk kompensation har vi möjlighet att föreslå sänkning för taxan vad gäller insamling av förpackningar. Samtidigt skapar vi också ekonomiska incitament för den fastighetsnära insamlingen.
Det gör att den traditionella hämtningen av restavfall föreslås höjas i den här taxan."
Så väljer man en tunna för allt och inte fyrfacks blir det dyrare då återvinningsersättningen ger fördelar.
Redigerat:
Vi har en dynlåda på farstun där vi har påsar för
Papp
Tidningar
Plast
Metall
Glas
Plast får man tömma minst 1gång/vecka
Sen har vi restavfall och kompost inne.
3km till närmaste station för att tömma
Iom att vi har det ute så sköljer vi väldigt sällan ur nåt
Papp
Tidningar
Plast
Metall
Glas
Plast får man tömma minst 1gång/vecka
Sen har vi restavfall och kompost inne.
3km till närmaste station för att tömma
Iom att vi har det ute så sköljer vi väldigt sällan ur nåt
Men det är ju ren MP propaganda att det inte kostar någonting.A AndersS skrev:Den striden blev aldrig av, många kommuner har redan system för det, det pågår införande och planering.
Vi hade den dialogen tidigare där du fick fakta om det som jag då hittade och vilken ersättning kommunerna.😉
Urklipp tidning i november gällande liten kommun där vi har fritidshuset:
"– Eftersom vi får ekonomisk kompensation har vi möjlighet att föreslå sänkning för taxan vad gäller insamling av förpackningar. Samtidigt skapar vi också ekonomiska incitament för den fastighetsnära insamlingen.
Det gör att den traditionella hämtningen av restavfall föreslås höjas i den här taxan."
Så väljer man en tunna för allt och inte fyrfacks blir det dyrare då återvinningsersättningen ger fördelar.
I slutändan så kostar det för varje som har ett sopabbonemang.
Sen får våra sopeldade värmeverk leta andra dyrare alternativ som då också kostar.
Slutligen så kommer många att spola ren sina förpackningar med varmvatten för att slippa ett stinkande diskbänksskåp. Ännu mer kostnad. Rena dumheterna alltihopa! Jag hoppas att miljöminister Romina vaknar även för det här! Vi är nog de största självplågarna i hela världen som genomför dyrbara åtgärder med minimal miljöpåverkan.
Presentera siffrorna då du är tvärsäker på att allt blir dyrare och vad du måste spola med vatten?P paralun skrev:Men det är ju ren MP propaganda att det inte kostar någonting.
I slutändan så kostar det för varje som har ett sopabbonemang.
Sen får våra sopeldade värmeverk leta andra dyrare alternativ som då också kostar.
Slutligen så kommer många att spola ren sina förpackningar med varmvatten för att slippa ett stinkande diskbänksskåp. Ännu mer kostnad. Rena dumheterna alltihopa! Jag hoppas att miljöminister Romina vaknar även för det här! Vi är nog de största självplågarna i hela världen som genomför dyrbara åtgärder med minimal miljöpåverkan.
Det är ren dumhet att man måste spola förpackningarna. Det betyder bara att du låter sopor ligga för länge i ditt boende. Det skall inte spolas innan de läggs i tunnan om du tror det.
Jag spolar alla förpackningar till mejeribaserade produkter samt fiskförpackningar ganska ordentligt med varmvatten. Dels för att slippa lukt och för att slippa få en oskön geggamoja på händerna när jag slänger dem i förpackningsstationen.
Förpackningar till andra vätskor (saft, öl, juice m.m.) snabb sköljs med en mindre mängd kallvatten.
Torra förpackningar sköljs givetvis inte.
Jag skulle vilja se en uträkning på hur mycket varmvatten jag kan spendera på en förpackning innan det egentligen vore bättre att slänga den hel. Så skulle jag kunna ta ett utbildat beslut om det är värt att skölja creme fraiche burken eller kasta den hel i hushållssopor.
Förpackningar till andra vätskor (saft, öl, juice m.m.) snabb sköljs med en mindre mängd kallvatten.
Torra förpackningar sköljs givetvis inte.
Jag skulle vilja se en uträkning på hur mycket varmvatten jag kan spendera på en förpackning innan det egentligen vore bättre att slänga den hel. Så skulle jag kunna ta ett utbildat beslut om det är värt att skölja creme fraiche burken eller kasta den hel i hushållssopor.
Redigerat:
Det är inte alls dumheter, alla måste ju normalt dagligen ta ut sin soppåse och matavfallspåse.R Rkarlsson skrev:
Om man inte spolar ur en mjölkförpackning eller där det varit mat av något slag och inte skulle tömma en dag så blir det snabbt en massa stank. Att hålla på med en massa fack kommer inte att funka och jag hoppas på en massiv civil olydnad mot de här dumheterna. Sen det dyraste är då en ny sopbil inkl att alla kunder ska ha fyrfackstunnor och det är en stor investering för en fattig kommun med fattiga medborgare. Dumheter!
Dagligen? Vilket storhushåll basar du över?P paralun skrev:Det är inte alls dumheter, alla måste ju normalt dagligen ta ut sin soppåse och matavfallspåse.
Om man inte spolar ur en mjölkförpackning eller där det varit mat av något slag och inte skulle tömma en dag så blir det snabbt en massa stank. Att hålla på med en massa fack kommer inte att funka och jag hoppas på en massiv civil olydnad mot de här dumheterna. Sen det dyraste är då en ny sopbil inkl att alla kunder ska ha fyrfackstunnor och det är en stor investering för en fattig kommun med fattiga medborgare. Dumheter!
Vi brukar slänga brännbart-påsen varannan tömning, det vill säga var åttonde vecka.
"Hon som bestämmer" menar att soppåsarna ska läggas i soptunnorna varje kväll.kashieda skrev:
Huvudskälet är att det annars börjar lukta illa i diskbänksskåpet och det har hon helt rätt i.
Så jag tar min kvällsrunda och sedan töms tunnorna var 14 dag.
I ett uthus har jag sedan sopsopteringen som ska till återvinningsstationen.
Funkar alldelles utmärkt men förpackningsnojjan får mig att se rött!
Du får testa att gå till varannandagstömning först och se om vanföreställningarna går över...P paralun skrev:"Hon som bestämmer" menar att soppåsarna ska läggas i soptunnorna varje kväll.
Huvudskälet är att det annars börjar lukta illa i diskbänksskåpet och det har hon helt rätt i.
Så jag tar min kvällsrunda och sedan töms tunnorna var 14 dag.
I ett uthus har jag sedan sopsopteringen som ska till återvinningsstationen.
Funkar alldelles utmärkt men förpackningsnojjan får mig att se rött!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 157 inlägg
Jag och frugan har såna där plastpåsar man får till grönsaker i fickan och plockar upp allt skräp vi ser när vi är ute och går. Det är jättenkelt och miljön blir så mycket trevligare.D Dr Benz skrev: