HOBBY ARCHITECT
Apropå "en suite". Eftersom det är fyra sovrum på ena sidan huset skulle man väl gjort två badrum där, då måste man ha två dörrar in till badrummet från båda sovrummen, jag tycker det verkar jobbigt att låsa två dörrar när man ska på toa. Annars hade man behävt fyra badrum till fyra sovrum och det känns helt onödigt.

HOBBY ARCHITECT
Lite bättre bilder.

Handritad skiss av ett hus med modern design på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av bottenvåning med utmärkta rum som garage, kök och vinterträdgård.
Skapa konto

Handritad planritning av andra våningen och källaren i ett hus på rutat papper.
Skapa konto

Som vanligt tycker jag du missat behoven de flesta har i anslutning till entrén. Speciellt i ett hus för många personer. Man behöver plats för mängder av skor och ytterkläder, väskor, hjälmar mm. Hos oss räknar vi med minst en meter skohylla per person och en garderob var, bara i hallen.

Lägg därtill en stor väggspegel, krokar eller galgar för gästernas ytterkläder, osv.

F
Jag gillar långa korridorer skarpt, men de bör göras spännande, t.ex en glasvägg mot utsidan för att ta bort känslan av ute eller inne, eller spännande material inne som kanske betong och stora skjutdörrspartier istället för trävägg och standarddörrar.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Apropå "en suite". Eftersom det är fyra sovrum på ena sidan huset skulle man väl gjort två badrum där, då måste man ha två dörrar in till badrummet från båda sovrummen, jag tycker det verkar jobbigt att låsa två dörrar när man ska på toa. Annars hade man behävt fyra badrum till fyra sovrum och det känns helt onödigt.
Har du missuppfattat vad som menas med "en suite"?

Du har ju redan ritat in fyra badrum och fem sovrum. Några klädkammare dessutom.

Kombinera dessa tre funktioner på tre ställen, så du får rejäla sovrum med egna badrum och klädkammare så får du ett lite lyxigare boende.

Sen kan du lägga ett par gästrum någonstans som delar på ett badrum. Givetvis ett badrum utan två ingångar, vilket är en dum idé.

Snåla heller inte med köksutrymme. Ta hellre bort det döda utrymmet du kallar hobbyrum. Lägg dessutom skafferiet i köket, inte på andra sidan en korridor.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Vad är det för king size 4x4 m "bed" du har i källaren? :surprised:

B b8q skrev:
Det är ju en del av hobbyrummet och har man swinging som främsta fritidsaktivitet lär man ju ha en extra stor säng :D

• Haha
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Hur inreder du på ett bra sätt din 12*12m stora källare? 4 bowling banor? Ett gigantiskt live size schackspel kanske? Jag har ett hobbyrum som är typ 2*3m o det är rätt lagom men med barn o fru blir det fan inte någon tid till att sitta där o pula. Givet att ditt garage är 10m djupt så skulle jag nog nöjt mig med att ta den väggen i anspråk för hobby och helt struntat i att ha en källare här. Det blir mycket lättare markarbete, enklare med dräneringen o grundarbeten o du slipper bekymmer med fukt o annat skit som kommer med inredd källare.

T TypRätt skrev:
Hur inreder du på ett bra sätt din 12*12m stora källare? 4 bowling banor? Ett gigantiskt live size schackspel kanske? Jag har ett hobbyrum som är typ 2*3m o det är rätt lagom men med barn o fru blir det fan inte någon tid till att sitta där o pula. Givet att ditt garage är 10m djupt så skulle jag nog nöjt mig med att ta den väggen i anspråk för hobby och helt struntat i att ha en källare här. Det blir mycket lättare markarbete, enklare med dräneringen o grundarbeten o du slipper bekymmer med fukt o annat skit som kommer med inredd källare.
Med hela frimärkssamlingen utlagd på golvet behöver man ha 144 kvm yta. Ja, förutsatt att man har frimärken som hobby :D

HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Som vanligt tycker jag du missat behoven de flesta har i anslutning till entrén. Speciellt i ett hus för många personer. Man behöver plats för mängder av skor och ytterkläder, väskor, hjälmar mm. Hos oss räknar vi med minst en meter skohylla per person och en garderob var, bara i hallen.

Lägg därtill en stor väggspegel, krokar eller galgar för gästernas ytterkläder, osv.
Digital ritning av ett hus i SketchUp med markerad lång garderob i hallen.
Skapa konto

Digital ritning av en hall i ett hus med en lång garderob markerad med spegeldörrar.
Skapa konto

Jag håller på att rita upp huset i datorn nu, då ser man detaljerna mer. I hallen är en lång garderob med spegeldörrar.

HOBBY ARCHITECT
F Freddedan skrev:
Jag gillar långa korridorer skarpt, men de bör göras spännande, t.ex en glasvägg mot utsidan för att ta bort känslan av ute eller inne, eller spännande material inne som kanske betong och stora skjutdörrspartier istället för trävägg och standarddörrar.
Dom två tjocka väggarna på nedervåningen är i betong. Och det är stora fykantiga skjutdörrar till fönster i vardagsrummet som du ser.

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Keiller Keiller skrev:
Har du missuppfattat vad som menas med "en suite"?

Du har ju redan ritat in fyra badrum och fem sovrum. Några klädkammare dessutom.

Kombinera dessa tre funktioner på tre ställen, så du får rejäla sovrum med egna badrum och klädkammare så får du ett lite lyxigare boende.

Sen kan du lägga ett par gästrum någonstans som delar på ett badrum. Givetvis ett badrum utan två ingångar, vilket är en dum idé.

Snåla heller inte med köksutrymme. Ta hellre bort det döda utrymmet du kallar hobbyrum. Lägg dessutom skafferiet i köket, inte på andra sidan en korridor.
Att göra planlösningar handlar om att prioritera, man kan inte få allt. Respekterar vad du tycker, men jag tycker detta blir bra.

HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Myshörna för barn men också gästsäng för en helt familj nästan.
Keiller Keiller skrev:
Det är ju en del av hobbyrummet och har man swinging som främsta fritidsaktivitet lär man ju ha en extra stor säng :D
:cool:(y)

HOBBY ARCHITECT
T TypRätt skrev:
Så du vill inte ha nåt garage?

3D-ritning av ett mångsidigt hobbyrum i källaren med bordtennis, biljardbord, klättervägg och träningsutrustning.
Skapa konto

Här är ett hobbyrum jag gjort för ett annat hus, det finns alltid massa coola grejer man kan ha där. Plats för att gymma, leka, klabba med målningar, lera, whatever. Låta barnen busa, klättra och stöka till hur mycket dom vill. Det är ju i källaren så då spelar det ingen roll hur det ser ut.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så du vill inte ha nåt garage?

[bild]
Här är ett hobbyrum jag gjort för ett annat hus, det finns alltid massa coola grejer man kan ha där. Plats för att gymma, leka, klabba med målningar, lera, whatever. Låta barnen busa, klättra och stöka till hur mycket dom vill. Det är ju i källaren så då spelar det ingen roll hur det ser ut.
Jo det är klart jag vill ha garage men tänkte hobbyrum som en plats att mecka o pula med saker inte ett lekland :) vet inte hur många bilar du tänker dig i garaget men om det inte är två limousiner så hade man fått plats med både hyvelbänk o pelarborr och bra plats för lödstation.

vad gäller din plan för allt detta i källaren så ”fyller” vårt vardagsrum på nedervåningen (entré på övervåning) typ samma funktion. Vi tänkte oss att vardagsrummet på ovanvåningen som är ett långsmalt rum där halva är vardagsrum o halva är ’matsal’ skulle vara lite finrummet och barnen skulle vara där nere o leka o kolla på tv. Nix leksaker migrera upp direkt och nu har i alla fall ett minikök o 3 backar med leksaker permanent uppehållstillstånd samt att halva matsalsbordet för närvarande verkar vara en permanent logoinstallation. Så när som att jag har mitt hemmakontor på nedervåningen och vi har tvättstugan där så fyller dessa 108kvm ingen funktion alls. Våra barn vill bara vara i närheten av där vi är, detta kommer givetvis ändras när de blir äldre men det är i alla fall sanningen just nu. Men städas och värmas måste det fortfarande.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.