HOBBY ARCHITECT
T TypRätt skrev:
Jo det är klart jag vill ha garage men tänkte hobbyrum som en plats att mecka o pula med saker inte ett lekland :) vet inte hur många bilar du tänker dig i garaget men om det inte är två limousiner så hade man fått plats med både hyvelbänk o pelarborr och bra plats för lödstation.

vad gäller din plan för allt detta i källaren så ”fyller” vårt vardagsrum på nedervåningen (entré på övervåning) typ samma funktion. Vi tänkte oss att vardagsrummet på ovanvåningen som är ett långsmalt rum där halva är vardagsrum o halva är ’matsal’ skulle vara lite finrummet och barnen skulle vara där nere o leka o kolla på tv. Nix leksaker migrera upp direkt och nu har i alla fall ett minikök o 3 backar med leksaker permanent uppehållstillstånd samt att halva matsalsbordet för närvarande verkar vara en permanent logoinstallation. Så när som att jag har mitt hemmakontor på nedervåningen och vi har tvättstugan där så fyller dessa 108kvm ingen funktion alls. Våra barn vill bara vara i närheten av där vi är, detta kommer givetvis ändras när de blir äldre men det är i alla fall sanningen just nu. Men städas och värmas måste det fortfarande.
Därför känns det viktigt att ha många fönster i källaren, om ungarna ska leka där ofta. Så dom får ljus menar jag. Men visst hobbyrummet är lite väl stort, hade inte tänkt det från början, men så kändes det naturligt med tanke på planlösningen och jag tänkte varför inte, detta är ju ändå ett lyxhus och stort hobbyrum är coolt. Funderar dock på om det behövs ett förråd till, kanske i källaren då. Men finns mycket garderober på övervåningen.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Att göra planlösningar handlar om att prioritera, man kan inte få allt. Respekterar vad du tycker, men jag tycker detta blir bra.
Okej, du tycker det. Själv tycker jag att prioriterar man ett lekrum på 144 kvm istället för några rejäla sovrum och ett vettigt kök så prioriterar man fel.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Planlösningen för tankarna till ett fängelse eller sjukhus med tanke på de långa raka korridorerna.
Vad tycker du om dom här planlösningarna då?

Arkitektonisk ritning av en husplanlösning som visar flera rum, möbler och bilgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svartvit ritning av en husplanlösning med markerade rum, möbler och trädgårdslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av en planlösning för ett hus med möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Keiller Keiller skrev:
Okej, du tycker det. Själv tycker jag att prioriterar man ett lekrum på 144 kvm istället för några rejäla sovrum och ett vettigt kök så prioriterar man fel.
Sovrummen och köket är rejält. Men det kanske är svårt att se på en så enkel skiss.

Huset är lite som detta, fast nu har jag ändrat planlösningen en hel del och även utseendet.
 
Får man låna en sparkcykel? Blev väldigt långt bort till master bedroom. Har du själv barn förresten? Jag vet att inte alla ungar är lika men jag kan nog räkna de nätter då ingen av våra 2 barn vaknat minst en gång på en hand. Antingen piper den minsta i sitt rum eller kommer in till oss, visst bara att leda tillbaka till hans rum igen så somnar han direkt men skulle inte vilja ha 50m till ungarna på natten.
 
E
Vad är grejen med alla långa korridorer och kvadratmetrar i överflöd? Jag blir mer imponerad av en bra planlösning på 80kvm än något som bara ser stort ut.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
T TypRätt skrev:
Får man låna en sparkcykel? Blev väldigt långt bort till master bedroom. Har du själv barn förresten? Jag vet att inte alla ungar är lika men jag kan nog räkna de nätter då ingen av våra 2 barn vaknat minst en gång på en hand. Antingen piper den minsta i sitt rum eller kommer in till oss, visst bara att leda tillbaka till hans rum igen så somnar han direkt men skulle inte vilja ha 50m till ungarna på natten.
När barnen är små kan dom vuxna sova i en av sovrummen på andra sidan huset om man vill det och sen flytta tillbaka och ha en mer privat del när barnen blir större. Eller vilket hus menar du nu?
 
HOBBY ARCHITECT
E Emil_K skrev:
Vad är grejen med alla långa korridorer och kvadratmetrar i överflöd? Jag blir mer imponerad av en bra planlösning på 80kvm än något som bara ser stort ut.
Det är ett lyxhus. Jag skulle inte ha emot att bo så om jag var miljadär. Men självklart är det svårare att få ihop mindra hus, dock är det lättare att få små hus att se snygga ut utvändigt. Det här gör jag inte för att imponera utan för att jag tycker det är kul.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
När barnen är små kan dom vuxna sova i en av sovrummen på andra sidan huset om man vill det och sen flytta tillbaka och ha en mer privat del när barnen blir större. Eller vilket hus menar du nu?
Ahh sant du har ju det tredje rummet på andra sidan korridoren med. Jag hade nog tänkt om vad det gäller dessa egna wc med bad till dessa två rum och försökt få det till ett gemensamt och ett till på andra sidan. Tänker att när barnen är små behöver man bara ett för dem men kan vara bra med ett till om ena parten vill duscha medans den andra gör i ordning barnen. Flyttar man sedan till master bedrog när ungarna är större kan det vara bra om gästrummet har eget badrum (men med entré från korridoren) så när man inte har gäster så har ena av ungarna det som sitt och har man gäster får syskonen dela o gästerna kan få lyxen av ett eget badrum.
 
HOBBY ARCHITECT
T TypRätt skrev:
Ahh sant du har ju det tredje rummet på andra sidan korridoren med. Jag hade nog tänkt om vad det gäller dessa egna wc med bad till dessa två rum och försökt få det till ett gemensamt och ett till på andra sidan. Tänker att när barnen är små behöver man bara ett för dem men kan vara bra med ett till om ena parten vill duscha medans den andra gör i ordning barnen. Flyttar man sedan till master bedrog när ungarna är större kan det vara bra om gästrummet har eget badrum (men med entré från korridoren) så när man inte har gäster så har ena av ungarna det som sitt och har man gäster får syskonen dela o gästerna kan få lyxen av ett eget badrum.
Du menar alltså att alla sovrum + gästrummet ska vara "en suite"?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du menar alltså att alla sovrum + gästrummet ska vara "en suite"?
Nej tvärt om ingen av dessa 3 rum skulle ha ett eget badrum. Du har ett badrum där de två är idag och ett till på den sidan som gästrummet är på men båda dessa skulle ha dörren i hallen.
 
Jag hade även övervägt att försöka lägga step in garderoberna så att dessa utgör mellanväggar mellan de två ”barn” sovrummen, aldrig fel med bra ljudisolering dem emellan speciellt när de blir större o har över flick/pojkvänner o har mer behov av privatliv.
 
Jag vet att du gillar att skissa lyxhus, men jag tror att marknaden framöver mer kommer att efterfråga små och energisnåla hus. Aldrig funderat att rita sådana istället? En mycket större och intressantare utmaning att få in allt en tvåbarnsfamlj behöver på 50 kvadrat, än på 500.
 
HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Jag vet att du gillar att skissa lyxhus, men jag tror att marknaden framöver mer kommer att efterfråga små och energisnåla hus. Aldrig funderat att rita sådana istället? En mycket större och intressantare utmaning att få in allt en tvåbarnsfamlj behöver på 50 kvadrat, än på 500.
Ritar alla möjliga olika hus, även lägenheter. Men lyxhus är roligast. :p
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect
 
HOBBY ARCHITECT
T TypRätt skrev:
Jag hade även övervägt att försöka lägga step in garderoberna så att dessa utgör mellanväggar mellan de två ”barn” sovrummen, aldrig fel med bra ljudisolering dem emellan speciellt när de blir större o har över flick/pojkvänner o har mer behov av privatliv.
Jo, men man kan inte få allt som sagt. Men har sett till att master bedroom är i ena delen av huset och barnens sovrum i den andra. ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.