HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Snarare hotell. Om man står i ena änden av korridoren så ser man 12 dörrar och ett fönster. Om man knölat in badrummen i sovrummen i stället så hade man kunnat bedriva pensionat på ovanvåningen.
Du kan ju visa en enkel skiss på hur du skulle ha gjort.
 
HOBBY ARCHITECT
T TypRätt skrev:
Vad ska du med all yta till? Har själv bara drygt 200kvm o det blev uppenbarligen onödigt stort. Vi har rum vi inte vet vad vi ska ha dem till o det ena vardagsrummet ser kanske användning 2 gånger i månade när äldsta sonen har kompis över o de spelar playstation. Badrummet där nere som vi renoverade helt nytt har vi kanske använt 10 gånger på 2.5år dyra bad det.. Jag hoppas verkligen barnen kräver mer yta när de blir större för just nu är ytan bara dyr i uppvärmning o drygt att städa.
Det är ett hus för extremt rika personer med många barn och som har städhjälp. :p
 
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Ja, de här trådarna brukar ha stort underhållningsvärde.
Antar att du är ironisk.

Fler tomtbilder för den som är intresserad. :rofl:

Satellitbild över en tomt markerad med pin på Sandövägen på Värmdö, vid en vattenled och omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satellitvy av tomt i Värmdö med markerad position och vägnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satellitbild av en tomt med solens rörelse överlagrad och informationsruta om soluppgång och -nedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om berget är i vägen för solnedgången kanske man lika gärna kan ge upp den och ha vinterträdgården däråt. Men som sagt, tomten har ju inte med detta huset att göra egentligen, det var bara en kul tanke. Finns säkert bättre tomter.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad vill du ha sagt med det menar du...?
Du frågade i inlägg #7 om det blir för mörkt. Vi har i princip identisk planlösning just i den delen av huset, vi upplever det som för mörkt.
 
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Ja, de här trådarna brukar ha stort underhållningsvärde.
M Moxmox skrev:
Du frågade i inlägg #7 om det blir för mörkt. Vi har i princip identisk planlösning just i den delen av huset, vi upplever det som för mörkt.
Jaha. Men ni har inte öppet upp till övervåningen som det är vid matplatsen här? Vet ju inte om det hjälper tillräckligt dock. Vet inte om jag tycker glastak skulle passa till detta hus. Men man kanske kunde ha samma glastak över altanen som över vinterträdgården... :)
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Antar att du är ironisk.
Nej, fullständigt allvarlig.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du kan ju visa en enkel skiss på hur du skulle ha gjort.
Och nu börjar själva underhållningen.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Nej, fullständigt allvarlig.
Du menar att det är underhållande hur dålig jag är?
 
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Och nu börjar själva underhållningen.
Vaddå menar du?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du menar att det är underhållande hur dålig jag är?
Ja, du är dålig på att ta kritik.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vaddå menar du?
Underhållningen är att du lägger upp ritningar på forumet och frågar vad medlemmarna tycker om dem. När sedan medlemmarna berättar vad de tycker blir du sur och kommer med konstiga bortförklaringar eller går till personangrepp.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har inte mätt det så noga, men en fyrkant är nog typ 1 kvm. Kallas det 1:100 då?
Nej. Om det är ett vanligt rutat block så brukar varje ruta vara ca 5 mm. Om 5 mm i ritningen motsvarar 1 m i verkligheten, får du en skala på 0.005/1, dvs samma sak som 1/200.
 
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Underhållningen är att du lägger upp ritningar på forumet och frågar vad medlemmarna tycker om dem. När sedan medlemmarna berättar vad de tycker blir du sur och kommer med konstiga bortförklaringar eller går till personangrepp.
Det kallas att diskutera, en demokratisk process. Enda gången jag går till personangrepp är om andra gör det först. I denna tråd har till min förvåning ingen varit otrevlig utan gett konstruktiv kritik, fram tills nyligen då.
 
A andersmc skrev:
Underhållningen är att du lägger upp ritningar på forumet och frågar vad medlemmarna tycker om dem. När sedan medlemmarna berättar vad de tycker blir du sur och kommer med konstiga bortförklaringar eller går till personangrepp.
Jag delar inte den bilden av TS.
Vi kanske inte alltid är på samma bana vad gäller arkitektur och funktionallitet men jag tycker att TS ofta verkar genuint intresserad av att lära sig och få konstruktiv kritik. Sen är det alltid svårt att tolka in sinnesstämning i ett foruminlägg. Motfrågor kan absolut uppfattas som sura eller som bortförklaringar trots att det egentligen inte alls var menat så.

Jag tycker att många här kan fundera lite över hur man ger konstruktiv kritik. Att bara såga någons skisser utan att ge några egna förslag på förbättringar är inte särskillt hjälpsamt.
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Jag vet att man ska hitta tomt först och sen rita huset, men eftersom det här är på skoj brukar jag rita huset utan att ha en tomt i åtanke, men jag antar att det blir mycket svårare att hitta en tomt för ett L-format hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.