H Harald Hårfager skrev:
Om Du inte är säker på om padel stör mer än tennis så föreslår jag att du åker till en padelbana och tar reda på det så slipper du sedan skriva fler idiot inlägg om saker du inte begriper ..
Du var då mig en arg en, ta en kaffe till eller bjud dig själv på en öl i solen o ta det lite lugnt. Jag har faktiskt spelat Padel några gånger men det går ju inte att jämföra hur det låter i en hall med fläktar o 12 dubbelbanor mot en enkel bana ute. Men vad är det som gör dig själv så insatt i ämnet att du finner det självklart att kalla mina inlägg för idiotiska?
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
P
H Harald Hårfager skrev:
Planerna på att bygga om Sevanfastigheten norr om Smedbyvägen till rakethall sprack snöpligt i början av 2017.
Koolt! Men är det så bra att skjuta raketer inomhus? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
CCPusher och 6 till
  • Laddar…
Vi har en sprillans ny padelbana inte långt från vårt hus som tydligen blivit anmäld av grannarna pga ljudvolymen mm. Banan har fått bygglov men det har fattats på felaktiga grunder, t ex är där strandskydd men marken är även klassad som parkmark vilket innebär att alla måste ha tillgång till marken. Det innebär t ex att man ej få ta betalt eller låsa dörren och därmed stänga ute allmänheten. Nu kan man boka banan för 340 kr/timme men det kanske kommer bli gratis framöver?! Surt för den som betalat kalaset...
Flygfoto av en ny padelbana nära kustlinjen omgiven av träd och parkområden med strandskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi har en sprillans ny padelbana inte långt från vårt hus som tydligen blivit anmäld av grannarna pga ljudvolymen mm. Banan har fått bygglov men det har fattats på felaktiga grunder, t ex är där strandskydd men marken är även klassad som parkmark vilket innebär att alla måste ha tillgång till marken. Det innebär t ex att man ej få ta betalt eller låsa dörren och därmed stänga ute allmänheten. Nu kan man boka banan för 340 kr/timme men det kanske kommer bli gratis framöver?! Surt för den som betalat kalaset...
[bild]
Jag kan tillägga att personen som äger marken/banan även införde parkeringsavgift på ett par parkeringar utmed havet och anlade ett par nya, men den avgiften fick dem snabbt ta bort av samma anledning. Marken med dess fina läge är därmed helt värdelös för ägaren som bara ägt den ett par år. Jag har hört att den är till salu igen...
 
  • Haha
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi har en sprillans ny padelbana inte långt från vårt hus som tydligen blivit anmäld av grannarna pga ljudvolymen mm. Banan har fått bygglov men det har fattats på felaktiga grunder, t ex är där strandskydd men marken är även klassad som parkmark vilket innebär att alla måste ha tillgång till marken. Det innebär t ex att man ej få ta betalt eller låsa dörren och därmed stänga ute allmänheten. Nu kan man boka banan för 340 kr/timme men det kanske kommer bli gratis framöver?! Surt för den som betalat kalaset...
[bild]
Inte så surt. Har kommunen gjort fel får man betala skadestånd till den som lider skada.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag och barnen har pratat om att bygga en padelbana i ena hörnet av vår tomt men Marlen är inte på.

Hon tycker att 20x10 meter som behövs (minst) tar upp för stor plats och att det är synd att vi behöver ta bort ett eller två gamla träd.

Just de träden är fina att titta på när de blommar två veckor på våren men annars mest till besvär enligt mig (som räfsar löv och plockar upp nedfallna äpplen stup i ett så att inte robotgräsklipparen ska fastna).

Jag har också pratat med grannen (som också spelar padel) och han säger att det skulle vara kul.

Har inte heller undersökt vad det skulle kosta. Det kunde nog bli hur dyrt som helst.
Ni skulle ju kunna lägga halva på eran tomt och halva på grannens, på så vis behöver ni bara offra 10*10m var och träden kanske klarar sig?
Dessutom bäddat för grannfejd om någon av er slutar spela alternativt säljer huset.
Kan bli en popcorntråd här på byggahus :rofl::beer::seenoevil:
 
engs engs skrev:
Bygg den med halva planhalvan på vardera sida med nämnda granne, nätet i tomtgräns.
Mest för att nån gång i framtiden när ni flyttat se upprörda grannkonflikter om den märkliga "mini-tennisbanan" här på byggahus. ;)
Attans!
Skrev innan jag läst hela tråden.. :rolleyes:
Borde vara en kardinalsynd. :cool:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är väl självklart att att ett sådant objekt ska omfattas av bygglov. 5m höga väggar som kan skymma sikt och annat, det är ju just därför vi har bygganmälan och bygglov - det är väl inget konstigt med det?
Hur är det med glasväggar? Är de bygglovspliktiga egentligen? ;)
 
Borde väl gå att gräva ner en padelbana och komma undan bygglov :rofl:
Måste väl ha staket då i så fall, och då blir det bygglov ändå :thinking:
 
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vet. Därav frågan.
Svaret från kommunen var "att beteckna som plank då frost på vintern kan hindra insyn". Jag finner det som synnerligen kreativt.... och lite korkat.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
F
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Borde väl gå att gräva ner en padelbana och komma undan bygglov :rofl:
Måste väl ha staket då i så fall, och då blir det bygglov ändå :thinking:
Nejdå. Gräver man ner banan 3 meter så är det bara 1meter nätgaller kvar på gavlarna och 2 meter på långsidorna och ett nätstaket på 1 meter är det inte bygglov på.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nejdå. Gräver man ner banan 3 meter så är det bara 1meter nätgaller kvar på gavlarna och 2 meter på långsidorna och ett nätstaket på 1 meter är det inte bygglov på.
Nej, men marklov...
 
F fsn skrev:
Nejdå. Gräver man ner banan 3 meter så är det bara 1meter nätgaller kvar på gavlarna och 2 meter på långsidorna och ett nätstaket på 1 meter är det inte bygglov på.
Njaaa, man måste ju komma ner också, jag tänkte gräva ut dubbla storleken, kanske 1000m3 så man kan slå ut bollen för motståndarna, och då behövs staket i alla fall...
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Nej, men marklov...
jantekommentar! ;)
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Njaaa, man måste ju komma ner också, jag tänkte gräva ut dubbla storleken, kanske 1000m3 så man kan slå ut bollen för motståndarna, och då behövs staket i alla fall...
Det är fortfarande inte bygglov för att sätta upp ett staket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.