P Parkeringsvakten skrev:
Låter väldigt långsökt att någon skulle bygga paddelbana i trädgården och sen hyra ut banan.

skulle tänka mig att det bli några glada kompis turneringar nu under sommaren.

Men skulle inte heller vilja att grannen bygger en stor paddelbana i trädgården men att tro att man ska hyra ut den sen är ju bara trams.
Ja jag sa "om man misstänker". Givet hur många privata paddelbanor det finns i sverige (2?) så lär ju försvinnande få av dessa vara föremål för kommersiell uthyrning. Givet att folk bokar banor här i stockholm bokstavligen dygnet runt så kommer vi väl dock dit också förr eller senare.
 
  • Gilla
Bocka
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller med om att det som behöver bygglov ska behöva söka det också.
Invände mest mot att man gnäller för att det kanske låter mycket eller att trafiken kanske ökar i området.
Det är skillnad på att bygga en idrottsanläggning för eget bruk och på att bygga en för kommersiellt bruk. I det senare fallet är risken större att det blir parkeringsproblem på gatorna i kvarteret. De flesta villatomter har inte parkering för så värst många bilar.

Dessutom brukar väl detaljplaner reglera vilken slags verksamhet som får förekomma?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag och barnen har pratat om att bygga en padelbana i ena hörnet av vår tomt men Marlen är inte på.

Hon tycker att 20x10 meter som behövs (minst) tar upp för stor plats och att det är synd att vi behöver ta bort ett eller två gamla träd.

Just de träden är fina att titta på när de blommar två veckor på våren men annars mest till besvär enligt mig (som räfsar löv och plockar upp nedfallna äpplen stup i ett så att inte robotgräsklipparen ska fastna).

Jag har också pratat med grannen (som också spelar padel) och han säger att det skulle vara kul.

Har inte heller undersökt vad det skulle kosta. Det kunde nog bli hur dyrt som helst.
Jag tror att de kostar i runda slängar 200 000-300 000 kr på totalentreprenad. Har hört den siffran men inte undersökt det själv. Jag har haft rätt många projekt där vi ritat padelbanor, i.e. pluttat ut dem på en situationsplan eller planritning. Det tidigaste var 2017, då var det inte många som hade hört talas om det ännu.
 
Bara att uppfinna hopfällbara väggar så slipper man undan bygglovshandläggarna.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Alltså, kubb på fyllan måste ju slå alla ljudnivårekord?

Sen kommer regeldiskussionerna och tillhörande handgemäng...
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på att min fru mfl här åker land o rike runt o min systers man med son bokar tid i paddelhall en bra bit bort klockan 06.00 på en lördag för att kunna spela så tror jag inte alls att det skulle vara svårt att hyra ut en bra bana i en villa trädgård runt Stockholm (som ju nu är fallet).
 
På riktigt..... engagera dig paddelbanor på en privat tomt, ok eller inte... patetiskt!!
 
A anbl721 skrev:
På riktigt..... engagera dig paddelbanor på en privat tomt, ok eller inte... patetiskt!!
Är det inte mer patetiskt att engagera sig i diskussionen genom att tala om att den är patetisk?
 
  • Gilla
  • Haha
Cancerman_777 och 6 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Populära sporten padel har lett till osämja bland grannar när banor byggs i privata trädgårdar.

Du kan läsa artikeln här: Padelbanor i privata trädgårdar rör upp känslor
Ser inte att någon tagit upp ngt om pooler fyllda med ungar - ljudnivån om det är problemet överstiger vida en paddelbana…
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Har en kollega som fick en padelbana som granne. Det har blivit ett miljötillsynsärende få den låter för mycket.
 
F
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tror att de kostar i runda slängar 200 000-300 000 kr på totalentreprenad. Har hört den siffran men inte undersökt det själv. Jag har haft rätt många projekt där vi ritat padelbanor, i.e. pluttat ut dem på en situationsplan eller planritning. Det tidigaste var 2017, då var det inte många som hade hört talas om det ännu.
en padelbana kostar runt 200’ och på det tillkommer markarbete och platta och eventuella kringområde.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Det är väl självklart att att ett sådant objekt ska omfattas av bygglov. 5m höga väggar som kan skymma sikt och annat, det är ju just därför vi har bygganmälan och bygglov - det är väl inget konstigt med det?
Vad är det som är så självklart med det? Väggarna består av glas samt nät med 95% luft och full genomsyn. ”Väggarna” är fö max 3m med glas och totalt 4m med galler.
 
Det blir inte mindre vägg bara för att den är av glas.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad är det som är så självklart med det? Väggarna består av glas samt nät med 95% luft och full genomsyn. ”Väggarna” är fö max 3m med glas och totalt 4m med galler.
Får man bygga "plank" som är 3 meter höga utan bygglov så länge de är av glas?

/Krille
 
Förlåt en okunnig, men utnyttjar man väggarna när man spelar?
-Annars kan man ju kalla väggarna för spaljé.
 
  • Haha
CCPusher
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.