F
K Krille4 skrev:
Får man bygga "plank" som är 3 meter höga utan bygglov så länge de är av glas?

/Krille
definitionen av ett plank är att det inte går att se genom det. Nu har vissa kommuner grävt djupt i kreativitetslådan och definierat det som jämförbart med plank då det kan vara frost på glaset på vintern och då vara jämförbart med plank.
 
  • Haha
CCPusher
  • Laddar…
F fsn skrev:
definitionen av ett plank är att det inte går att se genom det.
Var hittar du den definitionen?
 
fubar fubar skrev:
Förlåt en okunnig, men utnyttjar man väggarna när man spelar?
-Annars kan man ju kalla väggarna för spaljé.
Ja, väggarna är en del av spelet.
 
Jag vet. Därav frågan.
 
Padel, de testosteron stinna mellanchefernas sport ..

Planerna på att bygga om Sevanfastigheten norr om Smedbyvägen till rakethall sprack snöpligt i början av 2017.

Men nu har de fått ny fart – och den här gången blir de verklighet.

Redan i oktober ska Ultimate Padel slå upp portarna till 18 padelbanor och över 6 000 kvadratmeter.

https://www.mitti.se/nyheter/har-oppnar-stockholms-storsta-padelhall-redan-i-host/lmtgE!8876391/

Flytande padelbanor sjösätts nu.

Anläggningen går under namnet ”Rocket Padel City x MATCHi” och tider kommer att kunna bokas på matchi.se

https://www.mitti.se/nyheter/har-sk...tt-i-stockholm/repuet!le0zFYZ1VTirFj9CHv5dIg/
Samma MATCHi som nu förövrigt är med i ett globalt accelerators program
MATCHi antaget till högprofilerat acceleratorprogram i samband med ny investering

https://www.mynewsdesk.com/se/match...rprogram-i-samband-med-ny-investering-2944535

Tenkan-Ten global accelerations program.

https://www.mynewsdesk.com/se/matchi/documents/press-release-tenkan-ten-nov-13-91809

Det betyder att man nu radikalt avser öka sitt värde genom att öka omsättningen.

Det gör man genom att ansluta fler bokningsbara padel banor.
Så i industri lokaler, rivnings kåkar, på idrottsplatser och på vattnet byggs det nu padelbanor.

Behoven är omättliga. Nyttjandegraden på banorna är 100%, väntetiden kan vara 5-6 veckor.

Det är inte en ideel företeelse.

Det finns pengar att tjäna ca 40.000 kr per vecka och bana (ännu mer om du även hyr ut rack och bollar) och existerande fotbolls och tennisplaner konverteras nu i rasande takt till padelbanor.

Men nu med snart alla ytor redan exploaterade även på vatten, hur kan man expandera ytterligare?

Just nu drivs ett projekt som kan utvecklas till ett prejudikat när man nu börjat att smyga igång padel etablering även på privata villatomter... gemensamt för de alla är strategin att bygga först och informera ingen, inte grannar eller kommunen och bara om det tar stopp söka lov i efterhand, när allt är klart.
Väl där räknar man kallt med lite böter och att med ett redan fait a complit allt får stå kvar ..

Resultatet kan komma att bli att alla villa ägare i landet som har en granne med en tomt stor nog att trycka in en padelbana på kan bli sittande med en osäljbar fastighet och halverade fastighets värden när alla nu vill spela padel men ingen vid sina sinnen i fullt bruk vill bo ens nära en padelbana..
antag 4 spelare i timmen från 07.00 till - 21.00 det gör - 4 bilar ut, 4 bilar in varje timme dvs 8 bilar per timme x 14 timmar dvs 132 bilar per dag .. i trånga gränder inte ens taxibilar hittar till i ett lummigt villaområde som hetsigt irrar runt för att hitta banan och ngn stans att parkera.

En fråga att ta tag i för villaägare och bostadsrätts föreningen och alla Sveriges kommuner?
Nu när 80% av de välutbildade, inklusive studerande på gymnasie och högskole nivå, med en Covid-19 pandemi arbetar hemifrån, finns det ens tider på dygnet när padel spel inte stör de omkringboende?

Ex har en bostadsförening i Nacka strand gjort tre olika överklaganden för att kunna få drägliga levnads förhållanden.
Det började med ett överklagande som Nacka Miljöenhet och tjänstemän på byggnadsnämnden biföll men där politikerna av ngn outgrundlig anledning gick tvärs emot.
Detta har nu även detta överklagats med tre nya överklaganden av de så hårt drabbade boende vid banan.

Inget av ärendena är ännu avgjorts hos Länsstyrelsen.

Här kan du läsa om lägenhets och villaägares kamp för sina rättigheter att kunna bo med integritet utan att behöva drabbas av en strålkastar ljus, ljud och trafik dystopi.
Det kan vara intressant i sammanhanget att i Frankrike, där kommer polisen om du klipper gräsmattan en söndag.

https://www.mitti.se/nyheter/osamja-i-villaomrade-om-padelbana/repueq!5FVHpTkyQdMZ02skbVcxQ/



Skickat från min iPhone
 
Är regler om plank relevanta även om det inte är i tomtgräns?

Gäller samma regler även inne på en tomt? Hus är ju oftast 4-5 meter höga bara de. Om då padelbanan är "inne" på tomten, räknas det ändå som plan och är bygglovspliktigt?
 
timmelstad timmelstad skrev:
Är regler om plank relevanta även om det inte är i tomtgräns?

Gäller samma regler även inne på en tomt? Hus är ju oftast 4-5 meter höga bara de. Om då padelbanan är "inne" på tomten, räknas det ändå som plan och är bygglovspliktigt?
Behöver du bygglov för att bygga hus ...? Vad tror du?
 
  • Haha
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Jag är mer nyfiken på hur länge den här flugan kommer hålla i sig…
 
  • Gilla
Knorren och 5 till
  • Laddar…
Finns väl folk som har tennisbanor på sina tomter i Danderyd med så inte säker på varför Padel skulle låta så mycket mer, lite mer låter det ju när man slår i gallret men inte mycket. Sedan finns det ju vissa som inte kan spela utan att stöna som någon annat var på gång för varje slag men hur störande det än må vara så låter ju lekande barn fortfarande mer.
Trafiken mår ju vara ett bekymmer men troligen så är det nog folk från närområdet som kommer för att spela och då kan man kanske räkna med att det sker viss samåkning eller kanske en cykel så 4 bilar extra i timmen blir nog lite överdrivet.
Om vederbörande faktiskt tänkte sätta upp strålkastare på stolpar kring banan förstår jag om grannarna klagar och det borde ju lämpligen inte vara OK, men det är klart det är ju tydligen OK att utsmycka sina villor i blinkande ledstrips från Oktober till Januari så inte säker på att det är något nytt under solen där.

Blir ju bara mer o mer sugen på att ta bort några äppelträd o slänga upp en dubbelbana efter studsmattan.
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
H Harald Hårfager skrev:
Behöver du bygglov för att bygga hus ...? Vad tror du?
Jag tror att det är olika regler för plank än för byggnader. Därav min fråga.
 
T TypRätt skrev:
Finns väl folk som har tennisbanor på sina tomter i Danderyd med så inte säker på varför Padel skulle låta så mycket mer, lite mer låter det ju när man slår i gallret men inte mycket. Sedan finns det ju vissa som inte kan spela utan att stöna som någon annat var på gång för varje slag men hur störande det än må vara så låter ju lekande barn fortfarande mer.
Trafiken mår ju vara ett bekymmer men troligen så är det nog folk från närområdet som kommer för att spela och då kan man kanske räkna med att det sker viss samåkning eller kanske en cykel så 4 bilar extra i timmen blir nog lite överdrivet.
Om vederbörande faktiskt tänkte sätta upp strålkastare på stolpar kring banan förstår jag om grannarna klagar och det borde ju lämpligen inte vara OK, men det är klart det är ju tydligen OK att utsmycka sina villor i blinkande ledstrips från Oktober till Januari så inte säker på att det är något nytt under solen där.

Blir ju bara mer o mer sugen på att ta bort några äppelträd o slänga upp en dubbelbana efter studsmattan.
Jag kan bara erinra mig om två fastigheter som har egen tennisbana som inte är för kommersiellt bruk. Och där kan jag inte tänka mig att grannarna blir minsta störda..

Jag vet att minst en av dessa paddelbanor som artikeln nämner är komplett med ljussättning, och höga staket. Men hur mycket dessa är i drift vet jag inte, men den banan används knappast dagligen..
 
  • Gilla
Bifrosten
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Jag är mer nyfiken på hur länge den här flugan kommer hålla i sig…
Jag gissar på ca 3-5 år till och sen blir det de lite mer professionella som kör vidare och ett fåtal amatörer. Se på hur många tennisbanor som byggdes när vi hade tennisfeber i detta land, hur många använder dessa nu för tiden? Här i Västerås skulle jag gissa att vi har minst 30 tennisbanor med nät (asfalterade rektangulära planer med sarg eller nät runt så går även att användas till landhockey eller liknande) Jag som rör mig rätt mycket runt i staden då jag har hund kan säga att de används till ca 3%.
Jag tror liknande kommer bli med paddel och hoppas verkligen att studsmattor snart går samma väg.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
När jag var liten fanns en privat tennisbana ett par hus bort, jag såg aldrig någonsin någon som spelade på den. Nu har de klämt in ett hus där banan var. :D Där jag bor nu finns märkligt nog (då det är hyfsat vanliga villor här) några kvarter bort en tennisbana mellan två hus men även där har jag aldrig sett nån spela. Jag gissar på att padel kommer vara samma lika, nån bygger och spelar ett par år för att sen i decennier stå oanvänd. :D :D Men så är det väl med de som har mer pengar än vad de behöver... Jag tror vi i vanliga kvarter ska oroa oss mer för studsmattor och pooler, de lär nog vara mer risk att installeras och störa mera. I de flesta trädgårdar här får knappt en badmintonnät köpt på Claes Ohlsson plats... :D ;)
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Finns väl folk som har tennisbanor på sina tomter i Danderyd med så inte säker på varför Padel skulle låta så mycket mer, lite mer låter det ju när man slår i gallret men inte mycket. Sedan finns det ju vissa som inte kan spela utan att stöna som någon annat var på gång för varje slag men hur störande det än må vara så låter ju lekande barn fortfarande mer.
Trafiken mår ju vara ett bekymmer men troligen så är det nog folk från närområdet som kommer för att spela och då kan man kanske räkna med att det sker viss samåkning eller kanske en cykel så 4 bilar extra i timmen blir nog lite överdrivet.
Om vederbörande faktiskt tänkte sätta upp strålkastare på stolpar kring banan förstår jag om grannarna klagar och det borde ju lämpligen inte vara OK, men det är klart det är ju tydligen OK att utsmycka sina villor i blinkande ledstrips från Oktober till Januari så inte säker på att det är något nytt under solen där.

Blir ju bara mer o mer sugen på att ta bort några äppelträd o slänga upp en dubbelbana efter studsmattan.
Om Du inte är säker på om padel stör mer än tennis så föreslår jag att du åker till en padelbana och tar reda på det så slipper du sedan skriva fler idiot inlägg om saker du inte begriper ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.