Nissens
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Jag skärmdumpade bilden som ts la upp i första inlägget…….. kryssen har jag varit kreativ och gjort själv…..
Lustigt att det alltså fanns en takstol med stöd av en stående regel, missade den, de flesta på hans bilder har inte det. 🙂
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att det alltså fanns en takstol med stöd av en stående regel, missade den, de flesta på hans bilder har inte det. 🙂
Det har ingen betydelse då bärlina finns. Vart är denna 45x45 som du pratar om?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att det alltså fanns en takstol med stöd av en stående regel, missade den, de flesta på hans bilder har inte det. 🙂
Andra bilden, till höger.
 
MultiMan
H hhallen skrev:
Man bör naturligtvis tänka på säkerheten under byggfasen. Även om skivmaterial i fasaden ger tillräcklig styvhet i den färdiga byggnaden, är det ju inte så skoj om hela skiten rasar ihop medan man håller på att bygga.

Beträffande snickare/lekman, så är det väl ändå så att det hör till allmänbildningen att förstå att man måste ha någon form av stag som kan förhindra att en byggnadsstomme faller ihop. Tänk bara på alla hyllor av typ "Billy" och liknande som finns ute hos folk - har du aldrig funderat på varför de har krysstag?
Märkligt att du tar upp Billy, en av IKEA:s klassiker som aldrig haft krysstag utan förlitat sig på skivan i bakkant istället. Ivar, Niklas m fl hyllor däremot använder/använde krysstag.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Nissens
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Det har ingen betydelse då bärlina finns. Vart är denna 45x45 som du pratar om?
Hammarbandet ligger som ett mellanlägg, men bär ingenting själv. När två reglar som är 45mm tjocka korsar varandra så blir kontaktytan 45x45 mm. I detta fallet med hammarbandet som mellanlägg.

Detta är ingen raketforskning direkt.

Vi kommer väl inte längre, jag föredrar att ha stående reglar under takstolarna, andra ser tydligen ingen fördel med det. 🙂
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Diskussionen om hammarbandet verkar överflödig.
Byggställning, isolering synlig i väggsektioner, träbjälkar och balkar. Röda markeringstexter. Under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det ser ut räcker den infällda regeln för att fördela vikten från takstolarna på de stående reglarna. Helt ok och rätt lösning. Visst kan man centrera takstolarna på stående reglar, men det ska inte behövas här.

Problemet är som redan konstaterats avsaknaden av kryssstag/förstärkning mot skjuvning. Det är den stora risken här, även om man har spikat panel på utsidan. Skivmaterial hjälper mycket. Men jag hade satt snedsträvor i lämpliga fack.

Illustration av Hookes lag: kraft F tillämpas på en fjäder orsakar förlängning Δx.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
Nissens Nissens skrev:
Hammarbandet ligger som ett mellanlägg, men bär ingenting själv.
Man kan i princip räkna konstruktionen som homogen om den är skruvlimmad. Men i det här fallet lär det inte vara något problem ändå. Visst kan konstruktionen bli starkare med en stående regel direkt under takstolen, men det kommer nog inte ha någon betydelse här.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Märkligt att du tar upp Billy, en av IKEA:s klassiker som aldrig haft krysstag utan förlitat sig på skivan i bakkant istället. Ivar, Niklas m fl hyllor däremot använder/använde krysstag.
My bad, jag har aldrig haft en Billy (inte Ivar eller Niklas heller för den delen). Jag trodde Billy var utan skiva i bakkant, men hade uppenbarligen fel. Jag avsåg naturligtvis bok/lagerhyllor utan skiva och tog ett (som jag trodde) lämpligt exempel.
 
Nissens Nissens skrev:
Detta är ingen raketforskning direkt.

Vi kommer väl inte längre, jag föredrar att ha stående reglar under takstolarna, andra ser tydligen ingen fördel med det. 🙂
Du har så rätt, inte raketforskning. 👍

Vilka ser ingen fördel med det, att det däremot funkar minst lika bra som ts gjort är något helt annat.
 
Nissens
EddieHansson EddieHansson skrev:
Diskussionen om hammarbandet verkar överflödig.
[bild]

Som det ser ut räcker den infällda regeln för att fördela vikten från takstolarna på de stående reglarna. Helt ok och rätt lösning. Visst kan man centrera takstolarna på stående reglar, men det ska inte behövas här.

Problemet är som redan konstaterats avsaknaden av kryssstag/förstärkning mot skjuvning. Det är den stora risken här, även om man har spikat panel på utsidan. Skivmaterial hjälper mycket. Men jag hade satt snedsträvor i lämpliga fack.

[bild]
Ja, men det är lite intressant ändå att förstå vilka krafter det kan handla om. Spännvidden ser ut att vara ganska stor på takstolarna i detta fallet, så det är stora tyngder det handlar om med taket + full snölast.

Var går gränsen för en bärande yta på 45x45 mm trä?

Tänker att det med tiden komprimeras något om det inte är kärnvirke. Det borde bli ett antal kN.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, men det är lite intressant ändå att förstå vilka krafter det kan handla om. Spännvidden ser ut att vara ganska stor på takstolarna i detta fallet, så det är stora tyngder det handlar om med taket + full snölast.

Var går gränsen för en bärande yta på 45x45 mm trä?

Tänker att det med tiden komprimeras något om det inte är kärnvirke. Det borde bli ett antal kN.
Släpp tanken på 45x45...
Du måste självklart titta på helheten.

7m ser bredden ut vara.
Snölastzon 1,5kN/m2 (Västra Götaland), alltså hälften av last som tak här (Dalarna, söder om Siljan) bör klara.
 
Redigerat:
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Släpp tanken på 45x45...
Du måste självklart titta på helheten.

7m ser bredden ut vara.
Snölastzon 1,5kN/m2 (Västra Götaland), alltså hälften av last som tak här (Dalarna, söder om Siljan) bör klara.
Nja, man kan ju inte släppa hur konstruktionen ser ut.
Ok, då är bara snöns tyngd ca 7,5x1,2= 9kN på 45x45mm. Säg att taket väger 2ton på samma takyta, då blir kraften 11kN på 45x45mm. Det motsvarar tyngden av typ 5 SUV:ar eller 7 vanliga personbilar…
 
  • Haha
  • Ledsen
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, man kan ju inte släppa hur konstruktionen ser ut.
Ok, då är bara snöns tyngd ca 7,5x1,2= 9kN på 45x45mm. Säg att taket väger 2ton på samma takyta, då blir kraften 11kN på 45x45mm. Det motsvarar tyngden av typ 5 SUV:ar eller 7 vanliga personbilar…
Eller hur! Tänk då på den ensamma träfibern som är närmast takstolen. ALL vikt ligger ju på den!!!!!
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, man kan ju inte släppa hur konstruktionen ser ut.
Ok, då är bara snöns tyngd ca 7,5x1,2= 9kN på 45x45mm. Säg att taket väger 2ton på samma takyta, då blir kraften 11kN på 45x45mm. Det motsvarar tyngden av typ 5 SUV:ar eller 7 vanliga personbilar…
Du krånglar till det när du börjar blanda in olika typer av bilar, speciellt som du räknar lite fel...

11kN motsvarar i runda slängar 1100kg, och inte 11000kg.
 
  • Älska
perror
  • Laddar…
EddieHansson
Nissens Nissens skrev:
45x45mm
Nej, kraften sprids ut av 'mellanlägget' som du nämnde tidigare. Du får räkna på hur det blir.
Abstrakt, skissartad teckning av en struktur, möjligen en bordskonstruktion, med markerade riktningar och kraftpilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.