52 973 läst · 230 svar
53k läst
230 svar
Påbörjat garage vinglar
Man måste ju ha snedsträvor under bygget, inte sällan lämnas dessa kvar efter som de inte är i vägen. Det är de på väggen.
Ja, det är ju det jag säger. Den är väl bara 45mm tjock?A abiz skrev:
Väggreglarna hamnar där man sätter dem. Vill man ha dem under takstolarna så sätter man dem där… det gör inget om det blir udda nått vid gavlarna…
Man kan också sätta upp snedsträvor i facken i stommen med samma dimension som reglarna i stommen. Det viktiga är då att de skall vara två snedsträvor per fack som går upp till halva Höjen med en horisontell regel mellan. Normalt brukar man använda facken närmast hörnet på båda sidor om hörnet. På så sätt slipper du problem med skivorna på insidan.Byurn skrev:
det är en intressant skillnad mellan byggande i finland och sverige, i finland sätts i princip alltid vindsskyddsgips på utsidan av stommen, detta gör bygget helt stumt och väderskyddat vid ett tidigt skede, däremot läggs nästan uteslutande duk på taket och ingen råspont. Jag som är lite team Finland i denna fråga tycker det är ett konstigt sätta att lägga pengar på råspont som defacto inte bidrar med sådär värst mycket för konstruktionen, men klär in stommen i tunna lakan där det behövs stadga. bäst är ju förstås att ha både och, men om man ska vara ekonomisk hade jag skitit i råsponten och lagt slantarna på utsidesgipsen.
Också syftade på:Nissens skrev:
infälld bärlina eller väggreglar under takstolarna.
Hej fint bygge !
Innan du gör något mer så MÅSTE du göra följande.
Det du måste göra är att kryssa tak och väggar . Tag några skrotbrädor och kolla först så inte huset nu har skevat sig . Sätt sedan brädor i ca 30-45`från golvsyllen till överst på väggen kolla alla hörn så huset är lod (rakt ) . Man kan justera med spännband drar (spänner ) man huset så allt är rakt . I takt på ( undersidan av takstolen ) kan du enklast börja med att kolla cc måtten på takstolarna i mitten av huset där skruvar du tillfälligt en bräda mitt under nocken hela vägen .Sedan tar du som fler har sagt hållband ,i ett kryss under till på takstolarna från rummets alla fyra hörn .
Det händer vare år att man hör att något nybygge likt ditt blåser /rasar omkull . Så ta detta på alvar och var rädd om dig & och dina kära , garaget går att laga alltid inte människor. //Byggare Bob
Det du måste göra är att kryssa tak och väggar . Tag några skrotbrädor och kolla först så inte huset nu har skevat sig . Sätt sedan brädor i ca 30-45`från golvsyllen till överst på väggen kolla alla hörn så huset är lod (rakt ) . Man kan justera med spännband drar (spänner ) man huset så allt är rakt . I takt på ( undersidan av takstolen ) kan du enklast börja med att kolla cc måtten på takstolarna i mitten av huset där skruvar du tillfälligt en bräda mitt under nocken hela vägen .Sedan tar du som fler har sagt hållband ,i ett kryss under till på takstolarna från rummets alla fyra hörn .
Det händer vare år att man hör att något nybygge likt ditt blåser /rasar omkull . Så ta detta på alvar och var rädd om dig & och dina kära , garaget går att laga alltid inte människor. //Byggare Bob
Ta k för det utförliga svaret. Hålband på takstolarna hade jag inte ens tänkt på, bra ide!B Byggare Bob 1966 skrev:Hej fint bygge !
Tänkte även klättra upp och sätter snedstävor mellan takstolarna så de blir lite stabilare 🙂
Medlem
· Västernorrland
· 10 963 inlägg
min poäng är att det troligen inte kommer att rasa som en del menar.........Inte för att jag följer nyhetsrapporteringarna slaviskt men vi är nog väldigt förskonade från byggnader som rasar ihop i det här landet....I fallet du nämner så låter det ju mer som en radikal feldesign/beräkning än att det enbart skulle bero på det du nämner.MultiMan skrev:Problemet är detsamma, risken att takstolarna lägger sig ner när det börjar blåsa från "fel" håll, gärna då tillsammans med rejäl snölast.
I detta fallet konstaterades att det saknades annan stabilisering än plåtarna och efter några tiotal år så hade skruvhålen i plåten ätits ur pga för stora rörelser i takstolarna och allt släppte och föll.
Vad är din poäng för övrigt? Är det ok att bygga garage med lösa takstolar utan annan stabilisering än sponten? T o m mitt garage från 1940 eller nåt på 5,5*3 meter har snedsträvor mellan takstolarna.
Det förekommer ju att stommar rasar innan det kommit på något skivmaterial eller fasad.
Jag vet inte om det saknas helt här, men helt klart otillräckligt.
Jag vet inte om det saknas helt här, men helt klart otillräckligt.
Reglarna i väggen.