54 342 läst · 230 svar
54k läst
230 svar
Påbörjat garage vinglar
Du glömmer att varje takstol har två upplag, den vila ju på två väggar. Så du får dela lasten med två. Då är det 5,5 kN per upplag dvs 550 kg.Nissens skrev:
När jag byggde fribbebod hade jag tvärstag under hela bygget på alla håll och kanter för att det inte ska röra sig nåt, sen körde jag snedstående reglar i hörnen också, men tog bort snedstagen först när asfaboard var satt på utsidan och sen allt eftersom det plastades och satte plyfa på insidan... nu rör det sig inget 
Som många varit inne på fyller snedsträvorna även en funktion för att se till att allt blir rakt under bygger. Så även om dom inte behövs när inner- och ytterväggar är på plats så kan dom definitivt behövas tidigare.
Redigerat:
precis, det första som görs när en väggsektion är gjord är att passa in den så den är rak, än bättre kryssmäta innan den lyfts och sätta en planka på 45 grader och sen resa.useless skrev:
Om du tittar en gång till så har TS en infälld regel utmed hela väggen som bär takstolarna. Hammarbanden ligger ovanpå den infällda regeln.A AG A skrev:
Så, hammarbandet bär ingenting av takstolarnas vikt, det är det rätta slutsatsen..
Du kan inte veta mycket om att bygga om du tror att ett liggande hammarband ensamt kan bära upp takstolarna…
Redigerat:
Som byggnadsingenjör vet jag mer än väl var som håller. Men vem säger att ett hammarband är en regel liggandes på bredsida? Vad händer om man använder en fyrkantsprofil istället, saknar bygget hammarband då?Nissens skrev:
Om du tittar en gång till så har TS en infälld regel utmed hela väggen som bär takstolarna. Hammarbanden ligger ovanpå den infällda regeln.
Så, hammarbandet bär ingenting av takstolarnas vikt, det är det rätta slutsatsen..
Du kan inte veta mycket om att bygga om du tror att ett liggande hammarband ensamt kan bära upp takstolarna…
I TS utgörs hammarbandet av den stående och liggande regeln tillsammans.
MEN, i väldigt många fall har man enbart en liggande regel som hammarband. Sålänge den är minst 45x145 tål den tämligen mycket, då spännvidden enbart är 60cm.
I ett tidigare inlägg hävdade du även att det enbart var väggreglarna som tog de vertikala krafterna.
Första gången jag ser någon kalla el infälld stående regel för hammarband. Ett hammarband har i atta de konstruktioner jag sett hittils varit en regel som ligger på samma ledd som syllen. Hammar bandet fångar i första hand upp horisontella rörelser så att väggen inte buktar.A AG A skrev:Som byggnadsingenjör vet jag mer än väl var som håller. Men vem säger att ett hammarband är en regel liggandes på bredsida? Vad händer om man använder en fyrkantsprofil istället, saknar bygget hammarband då?
MEN, i väldigt många fall har man enbart en liggande regel som hammarband. Sålänge den är minst 45x145 tål den tämligen mycket, då spännvidden enbart är 60cm.
I ett tidigare inlägg hävdade du även att det enbart var väggreglarna som tog de vertikala krafterna.
Japp, självklart är det de stående väggreglarna som bär upp takstolarna, tycker du det är konstigt?
Garaget har inga invändiga väggar och ena gaveln är helt öppen och då kan det vara knepigt att få till stabiliteten. Egentligen borde man räkna på sidostabiliteten. Jag misstänker att det är ganska vanligt att garage och carportar har tveksam sidostabilitet. Det räknas ofta som en enkel byggnad och någon konstruktör är sannolikt sällan inblandad.
En vanlig beräkningsmodell är att vindlast och snedställningskrafter verkar längs långsidan i nivå med hammarbandet, sedan funkar taket som en horisontell balk som för lasten till gavlarna. I gavlarna finns vindkryss, snedsträvor eller skivor som för lasten ned till grunden. Det funkar inte här för gaveln som är öppen kan inte ta någon last. Någon annan beräkningsmodell får användas. Sedan får inte deformationerna vid garageportsidan bli för stora för då kanske det blir problem med garageporten. Om de stabiliserande enheterna i väggarna är korta kan det bli lyftande krafter som kräver förankring.
Bifogar ett examensarbete som handlar om detta. Träguiden och Gyproc har också information.
En vanlig beräkningsmodell är att vindlast och snedställningskrafter verkar längs långsidan i nivå med hammarbandet, sedan funkar taket som en horisontell balk som för lasten till gavlarna. I gavlarna finns vindkryss, snedsträvor eller skivor som för lasten ned till grunden. Det funkar inte här för gaveln som är öppen kan inte ta någon last. Någon annan beräkningsmodell får användas. Sedan får inte deformationerna vid garageportsidan bli för stora för då kanske det blir problem med garageporten. Om de stabiliserande enheterna i väggarna är korta kan det bli lyftande krafter som kräver förankring.
Bifogar ett examensarbete som handlar om detta. Träguiden och Gyproc har också information.
Jag har (rätt ofta) stött på olika benämningar för hammarband såsom liggande eller stående hammarband.
I TS fall tycker jag man kan säga att hammarbandet består av en kombination av stående och liggande virke i, som det ser ut att vara, lämpliga dimensioner.
I TS fall tycker jag man kan säga att hammarbandet består av en kombination av stående och liggande virke i, som det ser ut att vara, lämpliga dimensioner.
Tänkte mest på dina bergsäkra tidigare uttalanden.Nissens skrev:
Kul att du nämner fysik när du tror att ts garagetak vilar på en 45x45 och att du bommade kN med 10x för hög vikt.
Kämpa på!
Jag kollade upp begreppen eftersom jag inte känner igen de du använder.A AG A skrev:Som byggnadsingenjör vet jag mer än väl var som håller. Men vem säger att ett hammarband är en regel liggandes på bredsida? Vad händer om man använder en fyrkantsprofil istället, saknar bygget hammarband då?
Hammarbandet är det som ligger ovanpå de stående väggreglarna. Den infällda regeln som du så påhittigt kallar för hammarband heter egentligen bärlina.
Så, någon byggnadsingenjör är du knappast.