52 973 läst · 230 svar
53k läst
230 svar
Påbörjat garage vinglar
kilopond, kraften som gravitationen påverkar en massa av ett kilogram.
Hammarbandet fördelar ju kraften när den ligger mellan takstolen och regeln.
Hammarbandet fördelar ju kraften när den ligger mellan takstolen och regeln.
Som byggnadskonstruktör så träffar jag på båda benämningarna bärlina och stående hammarband.
Jag föredrar termerna stående och liggande hammarband eftersom de är mer beskrivande. Ordet bärlina används dessutom ganska slentrianmässigt av många personer för saker som egentligen borde heta annat, som tex balk eller avväxling.
Att inte ha det liggande hammarbandet tycker jag inte är god praxis. Det är dessutom säkert svårt att räkna hem kontakttrycket enligt byggnorm, eftersom man inte tillåter stora tryck vinkelrätt fibrerna enligt Eurokod.
Jag föredrar termerna stående och liggande hammarband eftersom de är mer beskrivande. Ordet bärlina används dessutom ganska slentrianmässigt av många personer för saker som egentligen borde heta annat, som tex balk eller avväxling.
Att inte ha det liggande hammarbandet tycker jag inte är god praxis. Det är dessutom säkert svårt att räkna hem kontakttrycket enligt byggnorm, eftersom man inte tillåter stora tryck vinkelrätt fibrerna enligt Eurokod.
Nej, den ytan blir inte 45*45 om du har ett liggande hammarband mellan takstolen och det stående hammarbandet (bärlinan som en del vill kalla det). Det liggande hammarbandet fördelar ut lasten så ytan blir större. Hur mycket större beror på hur upplaget ser ut, var det ligger längs hammarbandet och ingående dimensioner på virket.Nissens skrev:Självklart fördelas kraften i regeln, men den svagaste punkten är där takstolen och bärlinan möts, den ytan är 45x45 mm. Och hammarbandet ligger klämt emellan är väl bäst att tillägga då.
Säger inte att punkten är svag, men det skulle vara intressant att veta hur många kN det är ok att lasta en så liten träyta med. Du som är expert på området kanske kan upplysa om det, gärna med någon källa om det finns. 😊
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Eftersom hammarbandet hänger i luften i den delen som inte hålls upp av bärlinan så blir det en marginell kraft den kan hålla uppe. Med tiden så lär det endast vara bärlinan som håller uppe det hela.R roli skrev:Nej, den ytan blir inte 45*45 om du har ett liggande hammarband mellan takstolen och det stående hammarbandet (bärlinan som en del vill kalla det). Det liggande hammarbandet fördelar ut lasten så ytan blir större. Hur mycket större beror på hur upplaget ser ut, var det ligger längs hammarbandet och ingående dimensioner på virket.
Nej. 1kp = 9,8kN
Hammarbandet tar mycket riktigt upp en liten kraft. Men den fördelar kraften till underliggande regel så att den effektiva ytan blir större än 45*45mm
Hammarbandet tar mycket riktigt upp en liten kraft. Men den fördelar kraften till underliggande regel så att den effektiva ytan blir större än 45*45mm
Nej, det var det inte.
Visst, hammarbandet ligger som en ”bricka” och fördelar trycket med några % större yta. Någon skillnad gör det säkert, men ingen jättestor, speciellt inte på takstolssidan.D Daniel 109 skrev:
Det är rätt siffror. Men fel enhet. Du gör samma fel som så många andra och klämmer in en versal där det inte ska vara det. Det är inte oviktigt när det gäller enheter.
Tror att vår vän som vanligt är noga med att tex kp inte är det samma som kP, som är kilopascal. Samtidigt vet han inte att det ska vara mellanslag mellan siffrorna och enheten 😃Nissens skrev: