Sittställning
Det är allt för ofta kommunerna skyltar och bevakar konstigt, vissa p bolag gör också riktigt konstiga saker man kan nästan tro att skyltar är så dyra att man hellre chansar på en rolig kombo än att göra rätt

harry73 harry73 skrev:
exakt, jag skickade nu en fråga till P-Malmös kundtjänst, undrar vad de kommer att svara
Man kan ju dock läsa denna skylt som att:

1. Besöksparkering gäller mot Taxa A
2. Boende parkering gäller mot annan betalning (typiskt något ptillstånd du köper).

Man kan ju inte både boende och besöksparkera samtidigt så tilläggsskyltarna ger ju egentligen bara information om hur du betalar.

harry73
MathiasS MathiasS skrev:

2. Boende parkering gäller mot annan betalning (typiskt något ptillstånd du köper).

Man kan ju inte både boende och besöksparkera samtidigt så tilläggsskyltarna ger ju egentligen bara information om hur du betalar.
Visst, men då kan man läsa följande skylt som TS visade i #11
som att man:
1. Är besökande och inte behöver betala
2. Inte är besökande och betalar avgift och får parkera längre än 2 timmar
3. Inte är besökande och betalar ingen avgift men använder P-skiva och parkerar max 2 timmar
Parkeringsregler på skylt med texterna "Besökande", "Avgift", "2 tim" och en P-skiva symbol.
Jag tror dock att man egentligen menar att man ska vara besökande och att man får stå 2 timmar gratis med P-skiva, därefter betalar man avgift.

harry73 harry73 skrev:
Visst, men då kan man läsa följande skylt som TS visade i #11
som att man:
1. Är besökande och inte behöver betala
2. Inte är besökande och betalar avgift och får parkera längre än 2 timmar
3. Inte är besökande och betalar ingen avgift men använder P-skiva och parkerar max 2 timmar
[bild]
Jag tror dock att man egentligen menar att man ska vara besökande och att man får stå 2 timmar gratis med P-skiva, därefter betalar man avgift.
Skillnaden är att "Avgift" och "2 tim" på den sista skylten är regler. Taxa A resp Boendep kan man se som betalningsinformation, dvs samma sak som sitter längst ner på skylten i inlägget ovan (där områdeskoden står).

Denna skylt kan bara läsas på ett sätt. Det finns tre regler. Det är en besöksparkering, det är avgift, du får stå i två timmar och ska visa det med en p-skiva alt p-app.

Det som är spännande med denna skylt är att många tror att P-skiva automatiskt betyder att det är gratis i 2 timmar. Det är vanligt att det är så, men skyltningen säger att det alltid är avgift även om den kan vara noll de första två timmarna.

harry73
MathiasS MathiasS skrev:

Det är i alla fall så parkeringsövervakningen tycker., men jag vet inte om jag helt tror att de har rätt. Jag fick i alla fall följande svar på min fråga:
Hej,

Om texterna "Avgift taxa A" och "Boende GK-A" hade varit skrivna på SAMMA tilläggstavla hade det ENDAST varit tillåtet att parkera där med boendetillstånd.
Eftersom det är två olika tilläggstavlor gäller P för BÅDE erlagd taxa A och erlagd boendetaxa A (dvs antingen eller.)

För att få parkera med den billigare boendetaxan måste man först ansöka om tillstånd för boende GK-A hos Malmö Stad. Då får man också säkert en bättre förklaring av dem än min ovan .
(Och vill du maila dem och fråga om deras skyltning går det bra på malmostad@malmo.se)

Med vänlig hälsning

Funktionsansvarig

Växel 040-630 3000

Parkeringsövervakning i Malmö
Arenagatan 12
215 32 Malmö

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Hej!
Jag vill tacka för engagemanget kring min fråga om parkeringskylten. För den som är intresserad...

Resultatet av mitt bestridande blev, hör och häpna, att jag fick ett brev med en ursäkt och makulerad kontrollavgift. Även om det kostade mig en del fritid så slapp jag i alla fall att betala 1100 kr.

/Bruno

• Gilla
Modig och 8 till
  • Laddar…
Och motivet till att du slapp betala var att skyltningen inte reglerar vad som gäller utanför 5-17 antar jag?

Dvs, det finns en regel/tilläggsskylt som säger att det är parkering 5-17 endast men inget som förbjuder parkering utanför dessa tider, så även om det alltid krävs tillstånd så gäller inte huvudmärket alltid....

MathiasS MathiasS skrev:
Och motivet till att du slapp betala var att skyltningen inte reglerar vad som gäller utanför 5-17 antar jag?

Dvs, det finns en regel/tilläggsskylt som säger att det är parkering 5-17 endast men inget som förbjuder parkering utanför dessa tider, så även om det alltid krävs tillstånd så gäller inte huvudmärket alltid....
Det framgick inte av brevet men det är vad jag tror.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.