Då bör du fråga honom hur han kom fram till det med tanke på att alla skyltar är egna skyltar så att säga.B BrunoK skrev:Jag passade på och sprang förbi området när jag var ute och tränade och skyltningen in mot parkeringsområdet var ändrad mot Google maps bild så nu var det tydligt att det var 2 timmar med p-skiva på markerade platser. Alltså gäller inte det på de platser vi stod parkerad.
Men ingenstans är det skyltat att det är parkeringsförbud. Oavsett så känns grunderna för kontrollavgiften felaktiga som 13th Marine skriver.
Jag stötte på en parkeringsvakt som var där och kontrollerade 2-timmarsplatserna och frågade honom hur han tolkade skylten. Han sa att han "tror man inte får står parkerad där alls övrig tid". När jag sa: "Det är inte helt tydligt" så svarade han: "De gör det otydligt med flit". Det känns betryggande .
I Ängelholms kommun har man skyltat liknande och då menar man att 2 timmar gratis mot p skiva sen är det avgift. Helt enkelt för att stimulera att folk shoppar lite i centrum och sen åker för att göra fler platser.. källa: ringde till kommunen och ställde frågan.
Många pvakter känner till sina område men inte alltid alla regler tyvärr..
Källa ? Juridiskt då, för du skriver "ska" då menar du ska ?J jonaserik skrev:
Jag hittade denna lite snabbt..
https://www.google.com/search?q=bevaka+p+besökande&oq=bevaka+p+besökande&aqs=chrome..69i57j33i10i160.4872j0j7&client=ms-android-sonymobile-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1
Jag tolkar det som att vardagar mellan 5-17 är det tillåten parkering om man har giltigt tillstånd. Övrig tid är det lite mer oklart. Vet du om det finns något annat områdesmärke som anger att det är parkeringsförbud, såvida inte annat anges, eller liknande?
Om sådana områdesmärken saknas skulle jag hävda att du har god chans att få rätt i Tingsrätten. Men parkeringsskyltning är verkligen inte min starka sida.
Om sådana områdesmärken saknas skulle jag hävda att du har god chans att få rätt i Tingsrätten. Men parkeringsskyltning är verkligen inte min starka sida.
Oavsett vad som annars finns bryter denna skyltning det med ett nytt P, problemet är att dom har egna ramar så det går inte att tolka den som tänkt rent juridiskt.globaljuggler skrev:Jag tolkar det som att vardagar mellan 5-17 är det tillåten parkering om man har giltigt tillstånd. Övrig tid är det lite mer oklart. Vet du om det finns något annat områdesmärke som anger att det är parkeringsförbud, såvida inte annat anges, eller liknande?
Precis som några av er sagt så är det Parkering med tillstånd som gäller 5-17 på vardagar. Övrig tid gäller inget på stolpen, inte ens P:et. Transportstyrelsen svarade så här:
"Skrivs villkoren på det viset som de gjort ska villkoren var för sig tillämpas på huvudskylten P. Tillstånd krävs altid när skylten är giltig och tiden anger P-skyltens giltighetstid."
Det finns inga andra skyltar någonstans, inte ens när man åker in på området. Så om det inte är implicit parkeringsförbud bara för att tomtägaren anlitat en firma att kontrollera och det finns en P-skylt som anger när det är parkering, så borde man kunna stå där. Men det visar sig när jag får svar på överklagan.
Oavsett så är orsaken till p-boten felaktig och jag anser att även beloppet är för högt då man inte kan hävda att vi var "trafikstörande / hindrade uppställning" då P-skylten inte gällde.
Man önskar att man kunde fakturera dem för ens nedlagda tid.
"Skrivs villkoren på det viset som de gjort ska villkoren var för sig tillämpas på huvudskylten P. Tillstånd krävs altid när skylten är giltig och tiden anger P-skyltens giltighetstid."
Det finns inga andra skyltar någonstans, inte ens när man åker in på området. Så om det inte är implicit parkeringsförbud bara för att tomtägaren anlitat en firma att kontrollera och det finns en P-skylt som anger när det är parkering, så borde man kunna stå där. Men det visar sig när jag får svar på överklagan.
Oavsett så är orsaken till p-boten felaktig och jag anser att även beloppet är för högt då man inte kan hävda att vi var "trafikstörande / hindrade uppställning" då P-skylten inte gällde.
På vilken grund överklaga du ? Hos vem sker överklagan ?B BrunoK skrev:Precis som några av er sagt så är det Parkering med tillstånd som gäller 5-17 på vardagar. Övrig tid gäller inget på stolpen, inte ens P:et. Transportstyrelsen svarade så här:
Det är samma på hastighetsskyltar. Röda gäller helger. Parentes gäller dag innan helg.Fotografen skrev:
Här råkade polisen ge en mängd fortkörningsböter på valborg utanför en skola. Men eftersom hastighetsbegränsningen inte gällde helger gällde den inte dagen innan 1maj heller. Nu är det 30 även på helger.
Den skylten är också kul, antingen ska man tolka den att man ska betala avgift och att man samtidigt behöver använda p-skiva och max får stå där 2 timmar, och dessutom ska man vara besökande (oklart till vad)B BrunoK skrev:Tack för alla svar. Parkeringen ligger utanför en idrottshall vilket gör att man tycker (men man kan ju tycka mycket) att det borde vara parkering enligt den högra skylten övrig tid. Enligt Google Maps så sitter den här skylten när man åker in på området, både vid infarten till parkeringen och på vägen in till parkeringsytan.
[bild]
Och för skojs skull ska jag gå in på trafikskolan som ligger i mitt kvarter och fråga hur de tolkar skylten nästa vecka. Alltid lär man sig något.
Eller så betalar man antingen avgift, eller står gratis med p-skiva under max 2 timmar, eller så är man besökande, då betalar man ingen avgift och behöver man ingen p-skiva
Det här var ju ett ganska så glasklart svar från transportstyrelsen.B BrunoK skrev:
"Tiden anger P-skyltens giltighetstid"
Övrig tid gäller alltså inte parkering på de platserna, m.a.o är det P-förbud utanför giltighetstiden.
Nej det är nog inte vad det betyder. Om skylten inte gäller övrig tid, då gäller vad situationen hade varit utan skylt, dvs parkeringsförbud om det är huvudled eller om det finns en zon med parkeringsförbud.E Emil_K skrev:
Annars borde man kunna parkera enligt vanliga gatuparkeringsreglerna.
Tomtmark och gatumark är inte samma reglerharry73 skrev:
Det är inte automatiskt P-förbud på tomtmark bara för att det inte är tillåtet enligt skylt.
På gatumark får man dock passa sig för det kan finnas lokala trafikförordningar som säger att man får parkera i max 24h oavsett skyltning.
På gatumark får man dock passa sig för det kan finnas lokala trafikförordningar som säger att man får parkera i max 24h oavsett skyltning.