Sittställning Forlowt skrev:
Enligt ?

Då gäller båda skyltar enskilt mot P, dvs då är det tillstånd dygnet runt men också tid p mellan 5-17 hmmm.. kontentan är väl att det inte går att skylta såhär men ja..
Enligt Vägmärkesförordningen kapitel två paragraf 2. Det är helt grundläggande att förstå att tilläggsskyltar alltid gäller mot huvudmärket endast.

Problemet med denna skylt är inte nödvändigtvis skyltkombinationen utan den information som inte finns här, nämligen vad som händer utanför angiven tid. Normalt brukar ju det ge sig av områdesskyltar, men så icke i detta fall tydligen.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det går inte bra att lappa utan för 5-17 och detta pga att villkoret att det är förbjudet på övrig tid INTE är tydligt skyltat.
Fast orsaken till boten var ju "Parkerad på förhyrd/reserverad parkeringsplats". Tidsangivelsen har väl ingenting med tillståndskravet att göra?

Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast orsaken till boten var ju "Parkerad på förhyrd/reserverad parkeringsplats". Tidsangivelsen har väl ingenting med tillståndskravet att göra?
Nej, kravet på tillstånd gäller alltid utan tidsbegränsning, men huvudmärket gäller inte alltid.....

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, kravet på tillstånd gäller alltid utan tidsbegränsning, men huvudmärket gäller inte alltid.....
Men jag får inte ihop varför det då inte skulle gå bra att lappa utanför 5-17? Villkoren gäller ju oberoende av varandra.

Om huvudmärket inte gäller utanför tidsperioden så gäller ju inte de övriga tilläggs skyltarna heller. Då är motiveringen fel även om boten kanske inte är fel.

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
harry73
Jag tror att problemet är att alla sammanställer sina egna skyltar och det ofta förekommer skyltar där tilläggsskyltar är motstridiga mot varan, eller där skylten upphäver en tidigare skylt utan att man riktigt har koll på det.
Som någon skrev, verkar det vara satt i system att komma med otydliga skyltar som lätt går att misstolkas för att kunna bötfälla felparkerade bilar.
Jag är för parkeringsavgift och tycker, det är ett bra sätt att reglera parkeringsplatser, jag är däremot emot ett system som går ut på att skriva så många p-böter som möjligt. Så de system som används, ska göra det lätt att göra rätt för sig.

Här skulle det absolut vara möjligt att skylten inte gäller vid tiden av TS parkering eller att underskylterna är motstridiga och att hela parkeringsförbudet är ogiltigt

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Sittställning
MathiasS MathiasS skrev:
Enligt Vägmärkesförordningen kapitel två paragraf 2. Det är helt grundläggande att förstå att tilläggsskyltar alltid gäller mot huvudmärket endast.

Problemet med denna skylt är inte nödvändigtvis skyltkombinationen utan den information som inte finns här, nämligen vad som händer utanför angiven tid. Normalt brukar ju det ge sig av områdesskyltar, men så icke i detta fall tydligen.
MathiasS MathiasS skrev:

2 § Vägmärken, symboler och tilläggstavlor har den betydelse som framgår av deras namn om inte annat särskilt anges.

Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke gäller anvisningen på var och en av dessa som en kompletterande anvisning till märket. Innehåller en tilläggstavla flera anvisningar gäller dessa gemensamt som en kompletterande anvisning till märke

En tilläggstavla under två eller flera vägmärken som satts upp direkt över varandra avser samtliga dessa märke

Här har vi 2 tavlor med 2 olika budskap mot P, det för mig blir att det är inte alltid P men det är alltid tillstånd, detta bör landa under vilseledande/otydligt.

Men som du säger, finna en förbud mot parkering i området så kanske... Men då har man ändå tagit fel överträdelse men men..

Jag har fått lära mig att läsa dom uppe ifrån och ner i princip, men när budskapen är utanför egna ramar blir det knäppt men jag är inte expert på det här

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
Nu passade jag på och fotade några p-skyltar under lunchen
Parkeringskylt med handikappsymbol, "Avgift Taxa A", och "0-12 m" angivelse, samt telefonparkering zon 424.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde betyda att man ska ha tillstånd för handikapparkering OCH man ska betala avgift enligt taxa A OCH parkeringen gäller bara fram till 12m efter skylten
Parkeringskylt som visar "Avgift Taxa A" och tidsbegränsning "7-17 April-sept".
Skapa konto

Borde betyda att man betalar avgift enligt taxa A OCH man får inte parkera där söndagar mellan 7 och 17 mellan april och september
Parkeringskyltar som visar avgift Taxa A och boendeparkering GK-A med pilar som pekar upp och ner.
Skapa konto

Denna är lite klurigare, för den borde betyda att man betalar avgift enligt taxa A OCH man ska ha tillstånd för boendeparkering (med egen avgift) och sedan gäller skylten före och efter skylten.
Men i parksterappen ser man att man antingen har boendeparkering och betalar den avgiften eller så betalar man den vanliga avgiften enligt taxa A

Sittställning
harry73 harry73 skrev:
Nu passade jag på och fotade några p-skyltar under lunchen
[bild]
Borde betyda att man ska ha tillstånd för handikapparkering OCH man ska betala avgift enligt taxa A OCH parkeringen gäller bara fram till 12m efter skylten
[bild]
Borde betyda att man betalar avgift enligt taxa A OCH man får inte parkera där söndagar mellan 7 och 17 mellan april och september
[bild]
Denna är lite klurigare, för den borde betyda att man betalar avgift enligt taxa A OCH man ska ha tillstånd för boendeparkering (med egen avgift) och sedan gäller skylten före och efter skylten.
Men i parksterappen ser man att man antingen har boendeparkering och betalar den avgiften eller så betalar man den vanliga avgiften enligt taxa A
I den sista tolkar jag det som att du ska uppfylla båda kraven för att parkera

Jetkokos Jetkokos skrev:
Men jag får inte ihop varför det då inte skulle gå bra att lappa utanför 5-17? Villkoren gäller ju oberoende av varandra.
Jag ser det så här:

Skyltarna säger att du får parkera om två villkor är uppfyllda: Klockan ska vara mellan 5 och 17 och du ska ha ett p-tillstånd.

Att lappa för att man inte har tillstånd kan man ju då tycka borde gå bra vilken tid på dygnet som helst även om man bara får stå där 5-17. Det håller jag med om.

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Sittställning
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser det så här:

Skyltarna säger att du får parkera om två villkor är uppfyllda: Klockan ska vara mellan 5 och 17 och du ska ha ett p-tillstånd.

Att lappa för att man inte har tillstånd kan man ju då tycka borde gå bra vilken tid på dygnet som helst även om man bara får stå där 5-17. Det håller jag med om.
Ahh ja sista delen där känns rimlig på något sätt... Hmm! Finns det domar ?

harry73
I den sista tolkar jag det som att du ska uppfylla båda kraven för att parkera
Det kan man tycka, men när man betalar i appen (parkster) kan man bara välja mellan Taxa A (zonkod 424) eller Boende taxa A (zonkod 425), så det finns inget krav på boendeparkering om man betalar den vanliga avgiften och inget krav på att betala den vanliga avgiften om man har boendeparkering.

Ahh ja sista delen där känns rimlig på något sätt... Hmm! Finns det domar ?
Det gör det nog, tex denna: Mål nr FT 2544-21 Södertörns tingsrätt. Vet dock inte hur man kan läsa den enkelt.

Man säger bland annat:

Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke gäller anvisningen på var och en av dessa som en kompletterande anvisning till vägmärket, och alltså inte som
kompletterande information till andra tilläggstavlor (2 kap. 2, 12 och 29 §§
vägmärkesförordningen).

Dvs man måste läsa varje tilläggstavla tillsammans med huvudmärket och alla tilläggstavlor gäller med huvudmärket samtidigt och alltid.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Den där är inte ovanligt, men fel som jag ser det. Tilläggsinformationen borde stå på samma tilläggsskylt.

harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Den där är inte ovanligt, men fel som jag ser det. Tilläggsinformationen borde stå på samma tilläggsskylt.
exakt, jag skickade nu en fråga till P-Malmös kundtjänst, undrar vad de kommer att svara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.