En tomt är väl ändå inte ändå inte parkeringsyta?
Nej, men man får inte ta ut kontrollavgift om man inte tydligt skyltat att så kommer ske. Det är https://lagen.nu/1984:318 som gäller.D Daniel 109 skrev:
Men som vanligt är det lite upp till att tolka lagen då det går att tolka det lite hur som helst i fallet när det inte finns skyltar för dygnets alla timmar.
"3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken."
Parkeringsvillkoret är ju tydligt men innebär det då att det går bra att lappa utanför parkeringsvillkoret?
Man bestrider kontrollavgiften till den som utfärdat den (står i mitt fall på boten vem man ska kontakta) och just otydligheten vad som gäller utanför parkeringsvillkoret är en punkt.Forlowt skrev:
Skulle det nu vara så att de ändå får utfärda en kontrollavgift så är den utfärdad med ogiltig anledning då de skrivit ut den som att "tillstånd saknas när tillstånd krävs" men det stämmer ju inte.
Dessutom säger 4§ i lagen att de inte får ta mer i avgift än kommunen och de har tagit maxbeloppet i den "kategorin" där parkeringen är "trafikstörande / hindrade uppställning". Eftersom det gäller en tidpunkt när inte parkeringsvillkoret gäller så hävdar jag att vi inte är hindrande för någon och därmed är beloppet för högt och felaktigt.
Exakt hur markägaren tänkt orkar jag inte ta reda på just nu men man skulle kunna tänka sig att "Keolisarna" hyr 5-17 för att kunna parkera under arbetstid och övrig tid har markägaren tänkt sig att de som besöker idrotthallen ska kunna använda ytan. Men vad vet jag.
Redigerat:
Det är ingen tomt.
Eller ännu bättre använda mobilens positionering och tid för att se vilka regler som gäller för att parkera just där jag är nu. Finns en sådan app? Förutsätter ju att alla dessa parkeringar och reglerna är registrerade någonstans.pjgb skrev:
B BrunoK skrev:Nej, men man får inte ta ut kontrollavgift om man inte tydligt skyltat att så kommer ske. Det är [länk] som gäller.
Men som vanligt är det lite upp till att tolka lagen då det går att tolka det lite hur som helst i fallet när det inte finns skyltar för dygnets alla timmar.
"3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken."
Parkeringsvillkoret är ju tydligt men innebär det då att det går bra att lappa utanför parkeringsvillkoret?
Man bestrider kontrollavgiften till den som utfärdat den (står i mitt fall på boten vem man ska kontakta) och just otydligheten vad som gäller utanför parkeringsvillkoret är en punkt.
Skulle det nu vara så att de ändå får utfärda en kontrollavgift så är den utfärdad med ogiltig anledning då de skrivit ut den som att "tillstånd saknas när tillstånd krävs" men det stämmer ju inte.
Dessutom säger 4§ i lagen att de inte får ta mer i avgift än kommunen och de har tagit maxbeloppet i den "kategorin" där parkeringen är "trafikstörande / hindrade uppställning". Eftersom det gäller en tidpunkt när inte parkeringsvillkoret gäller så hävdar jag att vi inte är hindrande för någon och därmed är beloppet för högt och felaktigt.
Exakt hur markägaren tänkt orkar jag inte ta reda på just nu men man skulle kunna tänka sig att "Keolisarna" hyr 5-17 för att kunna parkera under arbetstid och övrig tid har markägaren tänkt sig att de som besöker idrotthallen ska kunna använda ytan. Men vad vet jag.
Det jag tänker på är hos vem du överklagar, deras kompetens brister ofta och även dom du kontaktat tolkar fel ofta.
Beloppen som du skriver sätts av kommunen sen är det olika tak på olika överträdelser, vad är taket för din och vad satte bolaget för avgift ?
Hmm fick mig ett par frågor nu, ska se ifall jag kan fråga lite experter i min närhet
Räcker inte grunden att man anser att de inte uppfyller kraven i Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och därmed saknar grund att ta ut kontrollavgift?Forlowt skrev:
Anser sig borgenären ha denna rätt är det väl upp till denne att styrka den?
Enligt ?MathiasS skrev:
Då gäller båda skyltar enskilt mot P, dvs då är det tillstånd dygnet runt men också tid p mellan 5-17 hmmm.. kontentan är väl att det inte går att skylta såhär men ja..
Redigerat: