Spännande att 50kvm markduk bara tar 0,5h i arbetstimmar. Detta ska jag komma ihåg när jag ska ta in offerter för liknande arbete :D

Jag tycker att den första offerten är att ses som en uppskattning av arbetet då timmar är specificerade, och jag kan slå vad om att ifall arbetet tagit 90 timmar istället för 64 som i offerten så hade slutfakturan varit på 90 timmar.

Utifrån slutfakturan så är det uppenbart att man har försökt hitta justeringar för att slutpriset ska bli så nära originalofferten som möjligt, trots att arbetet har varit av mindre omfattning än vad dom först trodde.

• Gilla
jalmars och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
På fakturan är det ju gjort avdrag eftersom arbetet gjordes utan markduk. Storleken på detta avdrag kan jag inte uttala mig om.
Jag såg det nu.
Det är ok att du inte vill uttala dig om storleken på avdraget, det kan jag göra istället. Det är alldeles för litet.😅

• Haha
  • Gilla
Gsoul och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag såg det nu.
Det är ok att du inte vill uttala dig om storleken på avdraget, det kan jag göra istället. Det är alldeles för litet.😅
I’ll take your word for it. Även om jag gissade på detsamma har jag för lite kunskap om det för att göra en rimlig bedömning så.. 🙃

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Men den som räknar på jobbet ska ju vara ett proffs (det är ju därför den anlitas) så som kund hade jag inte accepterat det. Som proffs ska man inte räkna så fel, utan då ska man redan från början visa på osäkerheterna och säga att om det blir A så kostar det X, men om vi stöter på B då tillkommer Y.

När jag räknar på fastprisjobb själv i mitt yrke så om jag tror det tar 90h så säger jag ju 100h för att få en marginal. Om jag har rätt så gav fastprisjobbet mig 10-15% som jag behåller, men om det tar 30% mer tid, dvs 20% mer än den tid jag redan lagt med marginal då får jag acceptera det och förbättrar framöver min bedömning av hur lång tid jobben tar framöver och acceptarar att det jobbet inte blev det mest lönsamma.

Det svåraste i mitt jobb är ändringar under tiden som kunden tycker ingår i det fasta som jag inte tagit höjd för, för mig är den långssiktiga relationen viktigare än sista kronan på enskilda jobb så oftast klämmer jag in det.
Men det här jobbet hos TS har ju inte heller bara tagit halva tiden. Som du säkert vet, så gör hantverkare många fler timmar, än de på plats hos kund. Bland annat har de väl sannolikt restider de vill ha betalt för. De har planerat arbetet. De har hyrt och kört ut maskiner. De har hämtat och lämnat massor. Samt mycket annat. Detta kanske inte har tagit 30 timmar. Men det kan gott och väl ha tagit 20 timmar. Varpå felräkningen absolut inte är så stor. Felet är att TS räknat timmar på plats, vilket är ett klassiskt misstag bland ovana byggherrar.

• Gilla
Jimbo.S och 6 till
  • Laddar…
B
A AG A skrev:
Men det här jobbet hos TS har ju inte heller bara tagit halva tiden. Som du säkert vet, så gör hantverkare många fler timmar, än de på plats hos kund. Bland annat har de väl sannolikt restider de vill ha betalt för. De har planerat arbetet. De har hyrt och kört ut maskiner. De har hämtat och lämnat massor. Samt mycket annat. Detta kanske inte har tagit 30 timmar. Men det kan gott och väl ha tagit 20 timmar. Varpå felräkningen absolut inte är så stor. Felet är att TS räknat timmar på plats, vilket är ett klassiskt misstag bland ovana byggherrar.
Exakt!

Dom tar 150 kronor mindre (600) per timme än i offerten (750)

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Nissens
G Gsoul skrev:
Chilla Nissens, jag får lite facebook-vibbar av dina upphetsade svar. Är inte här för att tjafsa eller gnälla, jag var bara lite undrande över något jag inte råkat ut för tidigare.
Och det var det jag svarade på. Har du kollat fastprisavtal?
G Gsoul skrev:
Men som svar på din sista fråga så nej, jag hade inte gnällt på en högre kostnad för händelser som inte gick att förutse vid projektering.
Om du kunde förutse det så var det ju lite konstigt att du inte prutade från början…
G Gsoul skrev:
Döm inte mig efter dig själv.
Det gör jag absolut inte. Jag hade precis som de flesta accepterat det överenskomna fasta priset om jag fått det som skulle levereras. Det har väl i stort sett alla skrivet i tråden. Förutom den du utsåg gett det bästa svaret då. 😊
G Gsoul skrev:
Det är också anledningen till att jag ställde frågan här. Om man bara är ärlig och förklarar vad som har hänt så har jag inga problem med det. I detta fall undviker han mig nu och (vad det känns som) inväntar bara förfallodag på fakturan.
Ja, och jag förstår honom.
G Gsoul skrev:
Men släpp detta, jag är klar.
Frågan är ju vad du kom fram till efter all info du fått här. 😉

• Gilla
Masonite
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Dom tar 150 kronor mindre (600) per timme än i offerten (750)
600kr/tim är ex moms med moms 750kr/tim..

• Gilla
Gsoul och 4 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Det var en fast offert och vi har absolut accepterat offerten på 100 + 5 totalt antal timmar 64 (oavsett hur många arbetare). Nu blev det ca 30% mindre grus än offererat och med den tiden vi sett att de är på plats så innebär det att de har lagt 30 timmar restid på 4 dagar (10 tim/pers).
Det känns mer som att man behåller offererade priset och gör en avsevärt större vinst när man insåg att det gick att göra jobbet fortare än tänkt.
Det som jag tycker är synd är att vi har fler saker att göra på tomten och jag hade gärna tagit in de igen men inte när det blir såhär.
Om det skulle tagit 150 timmar, hadde du betalt mer då?

Om dom nu är bra och effektiva så tar du nästa jobb på löpande,

• Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Ett fast pris är alltid en för- och nackdel. Är det fast ni kommit överens om då blir det svårt att diskutera

• Gilla
Stefan byggaren och 2 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag tror att du missar poängen.
Kostnaden har jag ju redan räknat med så den kommer inte som en överraskning. Det är förklaringen till vad man har gjort under dessa timmar som jag inte finner rimlig.
Han kunde bara varit ärlig med mig så hade vi absolut kunnat komma överens men att hävda att detta är restid till och från då undrar jag varför han anlitar arbetare som bor på Västkusten för ett jobb i Stockholm.
Jag tror du har missuppfattat grejen med fast pris. Går jobbet fortare för de du anlitat så är det ju fortfarande det offererade priset som gäller. Om hantverkarna har räknat helt galet och kostar dubbelt så debierar ju hantverkarna ändå det offererade priset.

Ta löpande nästa gång om du inte gillar priset.

• Gilla
  • Älska
Jimbo.S och 3 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Entreprenören menar nog att offerten skall gälla Sen att han angett timmar är kanske inte så vanligt.
Billigaste är nästan alltid att köra på löpande , eller om jobbet är svårt att bedöma tiden , så kan man komma överens om ett Takpris och sedan köra löpande. Men om du fått en offert så gäller den oavsett vilken tid dom har . Om jobbet tagit 100 Tim så hade du inte accepterat o betala . Är själv entreprenör så menar lite från det hållet .

• Gilla
Stefan byggaren
  • Laddar…
G Gsoul skrev:

Du har tyvärr blivit lurad

De visste väl om vad för timmar det hade tagit. Att dock dubblera fastpriset vs rörligt är ohederligt. Finns gott om kunder och nu har de dubblerat sin vinstmarginal mha dig

• Arg
  • Haha
Dan Ced och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
600kr/tim är ex moms med moms 750kr/tim..
Alla priser till privatpersoner ska vara inkl moms 🤔

• Gilla
Gsoul och 2 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Alla priser till privatpersoner ska vara inkl moms 🤔
Ja det är dom i offerten, sedan i faktura programmet så är det olika momssatser i kolumnen så momsen redovisas längst ned så allt är i sin ordning så ser våra fakturor ut med medans avtal och offerter till konsumenter ges ink moms..

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.