G Gsoul skrev:
Jo, så är det ju även om jag tycker det är lite fult och framförallt korkat då jag hade planer på att ta in de för fler jobb.
Jag skulle ju kunna kräva av de att de kör hit 2 ton grus till som var med i ursprungsofferten men som de inte tyckte behövdes när de väl satte igång. Vart tog kostnaden för det vägen?
Oavsett storlek på gruset till grunden, så är de en skitsumma på slutraden om vi pratar 2 ton. Vi pratar 100-lappar. Inget att bråka om.

Om ni är nöjda med jobbet i övrigt skulle jag bara släppa de hela och gå vidare. Offerten gällde fast pris också som jag förstod de. Då är förutsättningarna annorlunda. Svårare och bestrida när risken ligger på utförare.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Det där är ju en vanligt offert för löpande/rörligt pris? Tror bara TS snurrat till det och tror att han har fast pris? Eller har ni något annat avtal som säger att det är fast pris?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B
🤔 Tänk att åt det ena hållet så är arbetet ”stort och dyrt” och sedan när man kommer på att vissa moment inte behöver göras, då är värdet av detta arbete ingenting i princip.
🤔 Jag vill också ha en firma som lägger 50 kvm på 30 minuter. Hade det varit jag, när firman konstaterade att de inte behövde lägga någon markduk, då skulle jag frågat om de drar av för att detta jobb inte behöver utföras - OCH HUR MYCKET de drar av. Skulle de då sagt att det drar de bara av 30 minuter på - ja, då skulle jag sagt att DÅ VILL JAG NOG ATT DE LÄGGER MARKDUK IALLAFALL.
🤔 Det som stör mest i denna tråd är att entreprenören inte kunnat räkna bättre än att diffen på uppskattade timmar och levererade timmar är så stor. Det känns som man blir blåst, när det blir så. Sedan allt surr om restider och hämtning av verktyg, maskiner och material - det är som vanligt i trådarna här. Alla hantverkare åker långt och många mil, hela tiden.
🤔 Är denna offert verkligen att se som ett FAST PRIS? Varför har entreprenören då skrivit antal timmar, inte bara vilket arbete han skulle utföra och därmed var det klart? Entreprenören här har gjort fel som angav antal beräknade timmar och detta har lätt kunnat vilseleda kunden. Kunden trodde att han skulle få arbete som var ca 60 timmar. Hade det stått 35 timmar istället kanske kunden inte nappat på offerten. Så tror jag att det gått till. Så hade jag uppfattat denna offert.
 
  • Gilla
MrWIB och 4 till
  • Laddar…
Offert och faktura finns längre upp i tråden för er som inte orkar läsa igenom svaren.

De har ju gjort avdrag för markduk, grus och 3,5 timmars arbetstid i fakturan.
Möjligt det är i snålaste laget, men några få timmar skulle jag inte bråka om.

Grus kostar bara några hundralappar, och markduken tar troligen inte speciellt lång tid att rulla ut.
 
Så vitt jag hört från vänner som driver företag vill man inte ha för hög timpeng på fakturan för då kan någon på skatteverket få varningssignaler och få för sig att det ska göras revision.
 
Ett lass grus kanske kostar några hundralappar men frakten, om det är ett helt lass, bör ju kosta nån tusenlapp?
 
nino nino skrev:
Ett lass grus kanske kostar några hundralappar men frakten, om det är ett helt lass, bör ju kosta nån tusenlapp?
Precis - även om man drar av några ton (för några hundra kronor) så måste leveransen ändå göras.
Det blir en leverans oavsett (en bil tar minst 12 ton).
 
O Offroad skrev:
Precis - även om man drar av några ton (för några hundra kronor) så måste leveransen ändå göras.
Det blir en leverans oavsett (en bil tar minst 12 ton).
Ja jag missade att det bara var 10t, då blir det ju en transport hur man än gör.
 
G Gsoul skrev:
Det var en fast offert och vi har absolut accepterat offerten på 100 + 5 totalt antal timmar 64 (oavsett hur många arbetare). Nu blev det ca 30% mindre grus än offererat och med den tiden vi sett att de är på plats så innebär det att de har lagt 30 timmar restid på 4 dagar (10 tim/pers).
Det känns mer som att man behåller offererade priset och gör en avsevärt större vinst när man insåg att det gick att göra jobbet fortare än tänkt.
Det som jag tycker är synd är att vi har fler saker att göra på tomten och jag hade gärna tagit in de igen men inte när det blir såhär.
Ibland vinner kunder och ibland vinner företaget på fast offert. Lite därför de finns.

Man väljer detta för att de inte ska bli dyrare än vad som kan ske vid timpeng.
 
G Gsoul skrev:
Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Nej, restid o servicebil ska vara specade innan på offerten. Antingen som löpande eller fast pris. Har ni däremot accepterat offerten redan gällande timmarna så är det bara att betala.
 
  • Gilla
Gsoul
  • Laddar…
K Kaian86 skrev:
Man väljer detta för att de inte ska bli dyrare än vad som kan ske vid timpeng.
Nej man väljer det för att i förväg veta slutpriset. Oftast blir det dyrare än vid timpeng/löpande.
 
  • Gilla
Offroad
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom tar 150 kronor mindre (600) per timme än i offerten (750)
Den är väl kanske också lite märklig att offerten är ink moms och slutfaktura ex moms.
Eller så är det bara så man gör?
 
V Vargulvsson skrev:
Om det skulle tagit 150 timmar, hadde du betalt mer då?

Om dom nu är bra och effektiva så tar du nästa jobb på löpande,
Ja, jag hade gjort det. Om de hade upptäckt något som de inte hade kunnat förutse när de väl börjat gräva så hade jag accepterat det.
Jag uppträder mot folk som jag vill att andra ska uppträda mot mig, inget konstigare än så.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
M Meyo skrev:
Som många redan har svarat; om det är en fast prissättning i offerten så spelar de utförda timmarna ingen riktig roll. Det totala priset är styrande, inte timpriset * timmar.

Dock kan entreprenören vilja lägga in antal bedömda timmar även i en offert med fast pris … bara för att inte uppfattas som dyr (jmf konkurrenter) när köparen utvärderar olika entreprenörer. Ett fast pris + fler timmar än förväntat => ger ett lägre timpris under utvärderingen av offerterna. Om de hade lagt in för få timmar så blir ju det fasta totalpriset ’dyrt’ per timme. Det kan alltså vara lite ’taktik’ från entreprenören att lägga in timmar i en offert med fast pris.
Tack, bra och utförligt svar som ger lite förklaring på hur det funkar.
 
K Kaian86 skrev:
Ibland vinner kunder och ibland vinner företaget på fast offert. Lite därför de finns.

Man väljer detta för att de inte ska bli dyrare än vad som kan ske vid timpeng.
I genomsnitt blir det alltid dyrare för kunden annars hade ingen erbjudit fast pris. Det är som försäkringar.
 
  • Gilla
Gsoul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.