Alfredo Alfredo skrev:
Utförs det på löpande räkning ska timpriset eller motsvarande vara tydligt. Hur man ska kunna ange en totalsumma vid löpande räkning förstår jag inte.
Då blir totalsumman ett uppskattat pris.

Det går inte att få detta till att bli tydligt med de uppgifter vi har framför oss, men ett pris blir inte fast om inte ordet "fast" står med i offerten.

Att gissa utöver detta har väl ett ringa värde, då landar vi i vad som kommuniceras muntligt osv.
 
  • Gilla
Offroad
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du. Jag håller inte med.
Ja det är vad jag tycker och det är ett tyckande som baseras på 25 år av offertskrivande där värdet varierar mellan 50kkr till 500Mkr på affärerna. Jag tycker således att mitt tyckande väger rätt tungt.... :)

Men, helst avstår jag från att spekulera om just detta fall, det kanske står något viktigt på sidan 2 eller 3 av offerten....
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Du får i så fall väga in att däckfirman först tittar på dina 4 däck, gör bedömningen att alla 4 måste bytas, ger dig ett fast pris på byte av 4 däck men när jobbet väl utförs tycker han att han inte behöver byta 2 av dina däck men tar fortfarande betalt för byte av 4 däck eftersom det var avtalat.

Om du menar så, så Ja.
Frågan är om han även tar betalt för 4 st. däck eller bara den offerterade kostnaden för bytet av 4 däck ?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ska det stå, eller är det rimligt att det står?
Finns det krav på hur en offert ska vara utformad för att den ska vara giltig? Bara för att vara tydlig med vad som är personliga önskemål eller faktiska krav.
Jag menar inte att vara så dryg som jag låter, det är en genuin undran om det faktiskt finns krav på det.
Nej, det finns det inga regler om såvitt jag vet. Det handlar bara om vad man behöver skriva för att vara så tydlig att missförstånd inte uppstår. Det är så att säga ett minimikrav på säljaren att beskriva om arbetet är fast eller löpande. Jag har nog aldrig skrivit en tjänsteoffert där det inte framgår explicit, möjligen undantaget någon paketerad tjänst där det inte kan missförstås.

tveksamt tveksamt skrev:
Hur kan du skriva en totalsumma när arbetet utförs på löpande räkning, du vet ju inte vad det kommer att gå på förrän arbetet är utfört?
Det är ett olämpligt ordval vid löpande räkning, det skulle vara bättre att skriva "uppskattat totalpris" och det är förstås också något som köparen ska kräva att det finns med eftersom det har betydelse i konsumentlagstiftningen (avvikelser från uppskattat pris).

....men anger man antalet timmar, man skriver INTE "fast pris" och sedan använder ordet totalpris.....det blir dåligt hur man än ser det.

tveksamt tveksamt skrev:
Förstås önskvärt, men om det är ett krav vet jag inte om jag köper.
Nej det är inte min mening att säga det heller, om du menar krav i lagens mening. Man får ju skriva hur korkade offerter man vill. I praktiken ligger det dock i båda parter intresse att detta är tydligt eftersom det är jättejobbigt att vara oense om detta.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är så att säga ett minimikrav på säljaren att beskriva om arbetet är fast eller löpande.
MathiasS MathiasS skrev:
Man får ju skriva hur korkade offerter man vill.
Jag tror ingen tycker annat än att du har rätt i att det bör framgå tydligt. Ingen har väl ifrågasatt det? Problemet här är att det inte framgår tydligt och det är ju den befintliga korkade offerten som finns.

Vad hjälper det att du anser att offerten borde ha varit tydligare?

När det gäller tolkningen av om offerten avser ett fast pris eller inte finns det uppenbarligen olika åsikter. En del är ganska säkra på antingen fast eller inte fast. Personligen är jag inte det minsta säker på varken det ena eller det andra utan jag tycker "offerten är vidöppen för tolkning", vilket jag även skrev.

Jag är ärligt talat inte ens säker på att leverantören funderade i dessa termer eller funderade på hur offerten skulle komma att tolkas när den skrevs. Som du säger, korkade offerter får man skriva...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ingen tycker annat än att du har rätt i att det bör framgå tydligt. Ingen har väl ifrågasatt det? Problemet här är att det inte framgår tydligt och det är ju den befintliga korkade offerten som finns.

Vad hjälper det att du anser att offerten borde ha varit tydligare?

När det gäller tolkningen av om offerten avser ett fast pris eller inte finns det uppenbarligen olika åsikter. En del är ganska säkra på antingen fast eller inte fast. Personligen är jag inte det minsta säker på varken det ena eller det andra utan jag tycker "offerten är vidöppen för tolkning", vilket jag även skrev.

Jag är ärligt talat inte ens säker på att leverantören funderade i dessa termer eller funderade på hur offerten skulle komma att tolkas när den skrevs. Som du säger, korkade offerter får man skriva...
Jag tror jag avstår ytterligare spekulation i frågan innan vi sett sidan 2 och 3 samt om det finns någon muntlig överenskommelse.
 
R
G Gsoul skrev:
Den är väl kanske också lite märklig att offerten är ink moms och slutfaktura ex moms.
Eller så är det bara så man gör?
Nej det är ingett konstigt så fungerar de flesta faktura program att momsen kommer på längst ned..
 
  • Gilla
Gsoul
  • Laddar…
R
B Byggtips skrev:
Nej, restid o servicebil ska vara specade innan på offerten.
Vart hittar jag dessa dessa lagar som talar om detta?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Kollade upp mina senaste fem jobb av olika hantverkare/firmor. Fyra som jag bad om fast pris på och ett löpande.

Alla offerter med "fast pris" ser ungefär ut som TS offert. Fast ingen har skrivit antal timmar utan "arbete" eller liknande.
Och ingenstans står det "fast pris".
Så många skriver fel om det nu måste stå fast pris.

Den löpande var bara "vi kommer på torsdag och är där ungefär tre dagar"..
 
G Gsoul skrev:
Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Hantverkarskojare, det är ganska vanligt att hantverkare lurar skjortan av sina kunder, har hört det på många ställen även från hantverkare.
Stå på dej betala inte utan gör först ett avdrag med de timmar som dom lurar dej på.
 
G Gsoul skrev:
Ett mycket märkligt inlägg som jag inte riktigt förstår vad du vill få fram med?
På vilket sätt är mitt inlägg märkligt?
 
Finns det någon anledning att de jobbat så korta dagar? Korta dagar men fler innebär klart att det bli mer restid.
Du måste väl också kunna räkna ut vad som är rimlig restid?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vet inte vad meningen var med inlägget men jag tycker det verkar vara nån som fuskar med timmar.
Tydligen vet ni inte vad Fast & rörligt pris innebär.

Ett fast pris för en offert var vad TS fick och godkände sedan var han sniken och jobbade hemma för att se hur lång tid det tog. Min undran var då om TS chef jobbade hemma hos TS med och kollade så TS gjorde sina 8 timmar hemma.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
För att förtydliga:
Person 1 har varit där i ca 12 tim totalt på 4 dagar. Person 2 också ca 12 tim på 4 dagar. Person 3 i ca 6 tim under en dag.
Vad spelar det för roll om du fått en offert på ett fast pris?

Hade du betalat löpande timme så kunde du argumentera
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller nog inte med. Jag tycker offerten är vidöppen för tolkning. Att man anger ett totalpris indikerar fastpris. Att man å andra sidan specificerar antalet timmar gör att jag inte riktigt förstår hur de tänker...

[bild]

Om offerten inte är tänkt att offerera ett arbete till ett fast pris, varför anger de då en tydlig totalsumma på det sätt de gör?
För att kunden snålar och ifrågasätter fakturan.

Hoppas TS skickar en lika utförlig tim spec till sin chef vad han gjorde hemma de 8 timmar han sa att han skulle jobba
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.