63 292 läst · 283 svar
63k läst
283 svar
Orimligt med arbetstimmar
Håller med, förstår bara inte om man ger fast pris varför man uppger antalet timmar..C cpalm skrev:Precis. Problemet här är att offerten är "överspecificerad". Man har angivit både vilka arbetsmoment som skall utföras, hur många arbetstimmar som skall levereras och ett fast pris för detta.
Det man inte uttryckligen har angivit är dock ett definierat slutresultat.
När förutsättningarna sedan förändras uppfattar jag det som att utföraren vill styra tolkningen till att priset avsåg just det levererade slutresultatet. För parterna verkar ju eniga om att vissa arbetsmoment (och material) som ingår i offerten utgick. Likaså menar TS (förvisso omtvistat) att antalet levererade arbetstimmar också är mindre än offererat.
Att det offererade priset avser ett visst slutresultat är ju dock inte en rimlig tolkning, som den är utformad.
Och egentligen spelar det väl ingen roll. Enligt konsumentjänstlagen är det köparen och inte utföraren som har tolkningsföreträde om något är tvetydigt i avtalet.
Men timpriset är alltid bra att ha med i ett avtal om det blir tillkommande arbeten..
Ja man kan ha muntligt med men det förlorar bara entreprenören på vid tvist..MathiasS skrev:Det måste som sagt inte stå någonting alls, man kan ju vimsa ner några siffror på en servett och köra på det.
Om alla följde god offertsed och skrev "arbetet levereras mot fast pris" och "i det fasta priset ingår följande" och "följade aktiviteter/delar av projektet har ett rörligt pris" så skulle vi inte behöva ha 155inlägg om något som borde vara självklart från början. Det är helt obegripligt varför någon vill riskera att bli missförstådd då det är en så tydlig förlust för båda parter.
Måste man inte det om det är ROT? Eller man måste kanske inte skriva antal timmar men man måste väl skriva arbetskostnaden?R Rejäl skrev:
Ja när du fakturerat ska arbetskostnaden vara separat..Farstatjej90 skrev:
Men det finns inga krav i en offert att det behöver vara specat i det skedet men oftast kräver kunderna det då dom är intresserade utav priset efter rotavdrag och det får man inte fram annars..
Men det göra mycket jobb utan rot med så det förekommer både och..
Sant ... I offerten spelar det ju mindre roll..R Rejäl skrev:Ja när du fakturerat ska arbetskostnaden vara separat..
Men det finns inga krav i en offert att det behöver vara specat i det skedet men oftast kräver kunderna det då dom är intresserade utav priset efter rotavdrag och det får man inte fram annars..
Men det göra mycket jobb utan rot med så det förekommer både och..
Om det nu är så att de sett det som ett fast pris gissar jag att de bara tänkt att de vill vara öppna med hur de räknat. Vilket i och för sig är lovvärt, men nu har det istället orsakat denna otydlighet och tolkningstvist.R Rejäl skrev:
Fast egentligen spelar det ju ingen roll nu när omfattningen (på deras eget initiativ) blev mindre än avtalat.
Då hade jag velat haft rabatt även om de inte sagt något om antalet timmar.
Om man skall hårddra det är det ju inte säkert att samma timpris gäller för tillkommande arbeten. Så hade man velat vara tydlig med det hade det varit bättre att ange det separat, som ju är ganska brukligt.
Redigerat:
Det är nog ingen som vill riskera det. De förstår nog bara inte risken. De är insnöade på det budskap de vill förmedla när de skriver offerten, och inser inte att mottagaren kan göra en helt annan tolkning än vad de tänker sig.MathiasS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Jag har läst alla inlägg, men jag har missat det där det står "Jag satt hemma hela tiden och tittade på arbetet, men till min chef skrev jag att jag jobbat 8 timmar varje dag, vilket givetvis inte var sant."P Putte 9497 skrev:
I vilket inlägg läste du det?
Den får också underskridas med 15%, och här verkar de skrivit ner kostnaden med 1001 kr.Alfredo skrev:
Hade det varit fastpris hade det alltså varit dyrare.
(sen kan man iofs tycka att 1001 kr är lite väl snålt..)
Vart på offerten står det att det är fast pris?P Putte 9497 skrev:
Ja förstås. Menar att TS fått det 1001 kronor billigare än offerten (96 375kr + c:a 5 000kr = 101 375kr).Alfredo skrev:
Hade det varit fastpris så hade det priset varit just fast.
Men han fick ett litet avdrag och fick istället betala 100 374 kr.
Det tillsammans med att det ingenstans står att det skulle vara fast pris gör att jag tolkar det som rörligt pris.
(även om arbetad tid i fakturan kan tyckas vara lite högt tilltagen)
Även om det är fast pris så kan man inte ta betalt för saker man avtalat att man ska göra om man sedan inte gör dom.O Offroad skrev:Ja förstås. Menar att TS fått det 1001 kronor billigare än offerten (96 375kr + c:a 5 000kr = 101 375kr).
Hade det varit fastpris så hade det priset varit just fast.
Men han fick ett litet avdrag och fick istället betala 100 374 kr.
Det tillsammans med att det ingenstans står att det skulle vara fast pris gör att jag tolkar det som rörligt pris.
(även om arbetad tid i fakturan kan tyckas vara lite högt tilltagen)
Jag skrev i ett annat inlägg att det är skillnad på om man avtalat "fixa uppfarten" eller "lägg så mycket makadam, lägg markduk, gör detta"....